Unohditko salasanan?

Rekisteröidy
Valikko
  • Etusivu
  • Keskustelu
  • Artikkelit
  • Tiedostot
  • Galleria
  • Yhteisöt
  • Käyttäjät
  • Palaute
Suodata sisältöä:
  • » BF3
  • » BF4
  • » CoD:BO2
  • » CoD:Ghosts
  • » CS:GO
  • » Dota 2
  • » Indie
  • » Lanit
  • » LoL
  • » SC2
  • » Yleinen
  • » KAIKKI PELIT
Online: 141
Artikkelit > Gaming.fi

Arvostelussa Titanfall

jaa kirjanmerkki
Gaming.fi / 29.03.2014 12:40 / Kirjoittanut Kingslowpokeoffline
Tulevaisuudessa eivät asiat ole kauhean hyvin. Rajaseudun taistelukentillä jylläävät kuusimetriset tappokoneet ja supersotilaat. Lisää maa-alueita haluava IMC-korporaatio valtaa asutettuja planeettoja miten huvittaa ja avaruuden rajaseudun ihmisillä ei tähän ole paljon sanavaltaa. Onneksi planeettoja puolustamaan ryhtyy rajaseudun kansalaisista ja entisistä IMC upseereista koostuva Militia. Tälläinen on alkuasetelma Titanfallille. Pelille, jonka takana on Call of Duty 4: Modern Warfaren ja sen jatko-osan kehittäneen tiimin uusi pelistudio Respawn Entertainment.

Titanfall


  • Kehittäjä: Respawn Entertainment
  • Julkaisija: EA
  • Julkaisupäivämäärä: 14.3.2014
  • Ikäraja: 16
  • Alustat: Windows, Xbox One, Xbox 360 (Q2 2014)
  • Yksinpeli: Ei ole
  • Moninpeli: Max 12-pelaajaa
  • Kotisivut
kuva


Yksinpelikö?


Titanfall on pelaajalle monellakin tapaa positiivinen yllätys. Muista peleistä tuttua päälle liimattua yksinpeliä ei ole, vaan pelaajalle tarjotaan kampanjamoodissa mahdollisuus pelata moninpeliotteluita hieman pidemmällä alkuesittelyllä ja suuremmalla määrällä npc-dialogia. Kaikki kartat tulevat tällä tavalla pelattua läpi heti alkuun ja juonesta pääsee kiinni. Kampanjan pelaamisesta palkitaan kahdella erilaisella titan-rungolla, joilla voi vaikuttaa titaanin ominaisuuksiin ja ulkonäköön. Ennen oikeiden pelaajien sekaan hyppäämistä voi pelata läpi tutoriaalin, joka opettaa aseiden ja liikkumisen perusteet. Yksinpelin poisjättäminen on viisas veto, kun puhutaan pelistä, joka näyttää todelliset kyntensä ihmisiä vastaan pelattavassa moninpelimätössä.

kuvakuva kuva


Moninpeli


Normaalissa moninpelissä päästään siihen, mistä Titanfallissa oikeasti on kyse. Pelaajat ottavat erän alussa yhteen näppäräliikkeisillä piloteilla, joille seinää pitkin juokseminen ja tuplahypyt ovat arkipäivää. Kun aikaa erän alusta on kulunut tarpeeksi, voi pilotti "pudottaa" itselleen titaanin. Titaanit ovat kuusimetrisiä hampaisiin asti aseistettuja mech-robotteja, joita pilotit on koulutettu ohjastamaan. Nopeatahtinen räiskintä vaihtuu hiukan hitaampaan, mutta strategisempaan toimintaan. Kun titaani tuhoutuu, pelaaja voi tietyn ajan jälkeen kutsua uuden. Titaanin saantia voi nopeuttaa huomattavasti omalla pelaamisella, ja taitava pelaaja ehtii dominoida taistelukenttää hyvän aikaa, ennen kuin muut pilotit saavat omat titaaninsa.

kuvakuva kuva


Ihmispelaajien lisäksi pelikentillä pyörii kahta erilaista npc-tyyppiä. Palkkasotilaita ja spectre-robotteja, joiden päätarkoituksena on häiritä vihollista ja ilmoittaa heidän läsnäolonsa muille ihmispelaajille. Kahdesta pelissä olevasta npc-tyypistä spectreistä on huomattavasti enemmän päänvaivaa ihmispelaajille niiden ampumien ohjusten ja nopean tulituksen ansiosta, palkkasotilaiden ollessa lähinnä tykinruokaa, joilla omaa pistetiliä korotetaan tai titaanin saantiaikaa lyhennetään. Npc-hahmojen dialogi on mukavan vaihtelevaa ja aidon tuntuista, eikä siihen ainakaan ensimmäisten pelituntien aikana kyllästy. Koska kaikissa pelimuodoissa pelataan vain 12 pelaajan kesken, tuovat npc-hahmot mukavasti täytettä kenttiin.

Nykyään lähes genreen vakiintuneita Killstreak-palkintoja pelissä ei ole. Killstreakit korvaa Burn Cards -järjestelmä, jossa pelaaja voi ennen jokaista erää valita käyttöönsä kolme keräilykorttia. Kortissa ilmoitettu efekti toteutuu, kun kortti otetaan käyttöön uutta uudelleensyntymistä odotellessa. Titanfall käyttää useista muista peleistä tuttuja kokemustasoja sekä prestige-järjestelmää, jota Titanfallissa kuitenkin kutsutaan Regenerationiksi. Jokaisen Regenerationin jälkeen pelaaja saa kokemuspisteitä edellistä tasoa nopeammin, mutta pelaajalle ilmestyy uusia saavutuksia suoritettavaksi ennen kuin uusi Regeneration on mahdollinen.

Karttasuunnittelu on selvästi yksi Titanfallin vahvoista puolista. Kartat ovat näyttävän futuristisia, ja ne toimivat monipelissä hyvin. Pilotit pystyvät liikkumaan pitkiä matkoja talon seinältä toiselle siirtyen, ja myös katoilta löytyy pääsääntöisesti sisäänkäyntejä rakennuksiin. Titaania ohjastaessa kentät "pienenevät" huomattavasti. Pelaajan pitää miettiä, kannattaako edes mennä pienille kujille, joissa pilotit voivat hyppiä niskaan ja toisen titaanin ammuksia ei voi väistää.

Aseistus


Aseet ovat Titanfallissa pääosin sitä tavallista, joskin mukaan mahtuu muutama positiivinen yllätys. Futurististen konepistoolien ja rynnäkkökiväärien lisäksi pelistä löytyy laitteet sammuttava Arc-granaatti ja maaleihin automaattisesti hakeutuva Smart pistol. Itse petyin pelin vähäiseen määrään suorituksilla ja tasokehityksellä avattavia aseita ja vempaimia. Pelissä tulee pitkiä taukoja, kun mitään uutta ei saa auki. Tämä on harmillista, sillä tavarat ovat visuaalisesti mielenkiintoisia ja niitä olisi mielellään katsellut enemmänkin. Aseita, pilotteja ja titaaneita voi kaikkia kustoimoida useilla eri tavoilla, ja omaa pelityyliä voi näin muokata paljonkin. Pelimuodot ovat riittävän erilaisia, jotta pelaaja voi kustomoinnillaan vaikuttaa pelin kulkuun ja omaan menestykseensä taistelukentillä.

kuvakuvakuva


Pelipalvelimet


Titanfallin kehitystä pitkään seuranneena oli allekirjoittaneen vaikea hyväksyä Microsoft Azure -palvelimien käyttöä ainoana palvelinalustana. Pelaajille on pääsääntöisesti enemmän hyötyä kuin haittaa tällaisista massapalvelimista. Valitettavasti palvelimet ovat nyt jo useampaan kertaan näyttäneet haittapuolensa. Esimerkiksi tiistaina 25.3. ne olivat noin kuusi tuntia alhaalla Xbox Live -päivitystöiden takia, mikä kuulostaa PC-pelaajan korvaan todella oudolta. Lisäksi oma yhteys pelipalvelimille on ollut täysin riippuvainen master-palvelimen tilasta. Pelikokeiluissa ping on vaihdellut 60-120 välillä, mutta valitettavasti enimmäkseen akselilla 90-120, joka alkaa olla jo vähän turhan korkea nopeatempoiseen pelailuun.

kuvakuvakuva


Yhteenveto


Titanfall jättää mietteliääksi. Julkaisu on ollut helposti yksi lähiaikojen kivuttomimmista ilman valitusta peliä rikkovista bugeista tai keskeneräisyydestä, mutta Titanfallia pelatessa ei osaa vielä sanoa, tuoko se loppujen lopuksi tarpeeksi uutta pitääkseen pelaajien mielenkiinnon itsessään vielä sittenkin, kun seuraava Battlefield tai Call of Duty julkaistaan. Lisäksi Titanfallista puuttuu useita tärkeitä ominaisuuksia kuten yksityiset peliaulat, jotka toki on kehittäjien puolesta luvattu liittää osaksi peliä, mutta puuttuvat "toistaiseksi". Myöskin tuleva maksullinen ja maksuton lisäsisältö on vielä yksi suuri kysymysmerkki. Luvatut ominaisuudet ja hyvä lisäsisältö ratkaisevat kuinka pitkäikäiseksi peliksi Titanfall jää.

Älkää ymmärtäkö minua väärin. Titanfall on kokonaisuutena erittäin hyvä peli, mutta FPS-genren pelastajaksi siitä ei ainakaan vielä ole.

Plussat [+]Miinukset [-]
+ Uskaltaa kokeilla jotain uutta
+ Pelimuodot
+ Kartat
+ Ei yksinpeliä
- Azure-palvelimet
- Aseita voisi olla enemmänkin


Arvosana: 8.5/10



Uusimmat
Arvostelussa Battleborn
Arvostelussa HyperX Cloud Revolver
Arvostelussa Quantum Break
Arvostelussa Rainbow Six: Siege
Arvostelussa Asus ROG GR8
Arvostelussa Asus ROG G501J
Arvostelussa Asus ROG G20
Arvostelussa Asus ROG PG278Q
Arvostelussa Asus ROG Sica
Arvostelussa Cities: Skylines

MAINOS

MAINOS



KOMMENTIT (0)

1

Osallistu keskusteluun ja rekisteröidy sivustolle.
Lukossa alkuun 

1

© Copyright 2004 - 2019 Finnish Gaming Community ry
Contact » Mediatiedot » Rekisteriseloste » Käyttöehdot » Ylläpitäjät » Yhteistyössä » Palaute » Uutisvinkki » Hae ylläpitoon » RSS » 0.0736 sekuntia
Nebula
EA
SEUL ry
Battlefield 1942
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Battlefield: Vietnam
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Battlefield 2
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Battlefield 2142
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Battlefield Heroes
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Battlefield: Bad Company
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Battlefield 1943
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Battlefield: Bad Company 2
Uutiset
Pelitiedot
Battlefield 3
Uutiset
Pelitiedot
Battlefield 4
Uutiset
Call of Duty
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Call of Duty: United Offensive
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Call of Duty 2
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Call of Duty 4
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Call of Duty: World at War
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Modern Warfare 2
Uutiset
Pelitiedot
Call of Duty: Black Ops
Uutiset
Pelitiedot
Call of Duty: Modern Warfare 3
Uutiset
Call of Duty: Black Ops 2
Uutiset
Half-Life 2
Pelitiedot
Tiedostot
Counter-Strike
Uutiset
Pelitiedot
Counter-Strike: Source
Uutiset
Pelitiedot
Counter-Strike: Global Offensive
Uutiset
Team Fortress 2
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Left 4 Dead
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Left 4 Dead 2
Uutiset
Pelitiedot
Portal 2
Uutiset
Pelitiedot
Indie-pelit
Uutiset
Lanit
Uutiset
Medal of Honor: Warfighter
Uutiset
ShootMania
Uutiset
Starcraft 2
Uutiset
Pelitiedot