Tulevaisuudessa eivät asiat ole kauhean hyvin. Rajaseudun taistelukentillä jylläävät kuusimetriset tappokoneet ja supersotilaat. Lisää maa-alueita haluava IMC-korporaatio valtaa asutettuja planeettoja miten huvittaa ja avaruuden rajaseudun ihmisillä ei tähän ole paljon sanavaltaa. Onneksi planeettoja puolustamaan ryhtyy rajaseudun kansalaisista ja entisistä IMC upseereista koostuva Militia. Tälläinen on alkuasetelma Titanfallille. Pelille, jonka takana on Call of Duty 4: Modern Warfaren ja sen jatko-osan kehittäneen tiimin uusi pelistudio Respawn Entertainment.
Titanfall on pelaajalle monellakin tapaa positiivinen yllätys. Muista peleistä tuttua päälle liimattua yksinpeliä ei ole, vaan pelaajalle tarjotaan kampanjamoodissa mahdollisuus pelata moninpeliotteluita hieman pidemmällä alkuesittelyllä ja suuremmalla määrällä npc-dialogia. Kaikki kartat tulevat tällä tavalla pelattua läpi heti alkuun ja juonesta pääsee kiinni. Kampanjan pelaamisesta palkitaan kahdella erilaisella titan-rungolla, joilla voi vaikuttaa titaanin ominaisuuksiin ja ulkonäköön. Ennen oikeiden pelaajien sekaan hyppäämistä voi pelata läpi tutoriaalin, joka opettaa aseiden ja liikkumisen perusteet. Yksinpelin poisjättäminen on viisas veto, kun puhutaan pelistä, joka näyttää todelliset kyntensä ihmisiä vastaan pelattavassa moninpelimätössä.
Normaalissa moninpelissä päästään siihen, mistä Titanfallissa oikeasti on kyse. Pelaajat ottavat erän alussa yhteen näppäräliikkeisillä piloteilla, joille seinää pitkin juokseminen ja tuplahypyt ovat arkipäivää. Kun aikaa erän alusta on kulunut tarpeeksi, voi pilotti "pudottaa" itselleen titaanin. Titaanit ovat kuusimetrisiä hampaisiin asti aseistettuja mech-robotteja, joita pilotit on koulutettu ohjastamaan. Nopeatahtinen räiskintä vaihtuu hiukan hitaampaan, mutta strategisempaan toimintaan. Kun titaani tuhoutuu, pelaaja voi tietyn ajan jälkeen kutsua uuden. Titaanin saantia voi nopeuttaa huomattavasti omalla pelaamisella, ja taitava pelaaja ehtii dominoida taistelukenttää hyvän aikaa, ennen kuin muut pilotit saavat omat titaaninsa.
Ihmispelaajien lisäksi pelikentillä pyörii kahta erilaista npc-tyyppiä. Palkkasotilaita ja spectre-robotteja, joiden päätarkoituksena on häiritä vihollista ja ilmoittaa heidän läsnäolonsa muille ihmispelaajille. Kahdesta pelissä olevasta npc-tyypistä spectreistä on huomattavasti enemmän päänvaivaa ihmispelaajille niiden ampumien ohjusten ja nopean tulituksen ansiosta, palkkasotilaiden ollessa lähinnä tykinruokaa, joilla omaa pistetiliä korotetaan tai titaanin saantiaikaa lyhennetään. Npc-hahmojen dialogi on mukavan vaihtelevaa ja aidon tuntuista, eikä siihen ainakaan ensimmäisten pelituntien aikana kyllästy. Koska kaikissa pelimuodoissa pelataan vain 12 pelaajan kesken, tuovat npc-hahmot mukavasti täytettä kenttiin.
Nykyään lähes genreen vakiintuneita Killstreak-palkintoja pelissä ei ole. Killstreakit korvaa Burn Cards -järjestelmä, jossa pelaaja voi ennen jokaista erää valita käyttöönsä kolme keräilykorttia. Kortissa ilmoitettu efekti toteutuu, kun kortti otetaan käyttöön uutta uudelleensyntymistä odotellessa. Titanfall käyttää useista muista peleistä tuttuja kokemustasoja sekä prestige-järjestelmää, jota Titanfallissa kuitenkin kutsutaan Regenerationiksi. Jokaisen Regenerationin jälkeen pelaaja saa kokemuspisteitä edellistä tasoa nopeammin, mutta pelaajalle ilmestyy uusia saavutuksia suoritettavaksi ennen kuin uusi Regeneration on mahdollinen.
Karttasuunnittelu on selvästi yksi Titanfallin vahvoista puolista. Kartat ovat näyttävän futuristisia, ja ne toimivat monipelissä hyvin. Pilotit pystyvät liikkumaan pitkiä matkoja talon seinältä toiselle siirtyen, ja myös katoilta löytyy pääsääntöisesti sisäänkäyntejä rakennuksiin. Titaania ohjastaessa kentät "pienenevät" huomattavasti. Pelaajan pitää miettiä, kannattaako edes mennä pienille kujille, joissa pilotit voivat hyppiä niskaan ja toisen titaanin ammuksia ei voi väistää.
Aseet ovat Titanfallissa pääosin sitä tavallista, joskin mukaan mahtuu muutama positiivinen yllätys. Futurististen konepistoolien ja rynnäkkökiväärien lisäksi pelistä löytyy laitteet sammuttava Arc-granaatti ja maaleihin automaattisesti hakeutuva Smart pistol. Itse petyin pelin vähäiseen määrään suorituksilla ja tasokehityksellä avattavia aseita ja vempaimia. Pelissä tulee pitkiä taukoja, kun mitään uutta ei saa auki. Tämä on harmillista, sillä tavarat ovat visuaalisesti mielenkiintoisia ja niitä olisi mielellään katsellut enemmänkin. Aseita, pilotteja ja titaaneita voi kaikkia kustoimoida useilla eri tavoilla, ja omaa pelityyliä voi näin muokata paljonkin. Pelimuodot ovat riittävän erilaisia, jotta pelaaja voi kustomoinnillaan vaikuttaa pelin kulkuun ja omaan menestykseensä taistelukentillä.
Titanfallin kehitystä pitkään seuranneena oli allekirjoittaneen vaikea hyväksyä Microsoft Azure -palvelimien käyttöä ainoana palvelinalustana. Pelaajille on pääsääntöisesti enemmän hyötyä kuin haittaa tällaisista massapalvelimista. Valitettavasti palvelimet ovat nyt jo useampaan kertaan näyttäneet haittapuolensa. Esimerkiksi tiistaina 25.3. ne olivat noin kuusi tuntia alhaalla Xbox Live -päivitystöiden takia, mikä kuulostaa PC-pelaajan korvaan todella oudolta. Lisäksi oma yhteys pelipalvelimille on ollut täysin riippuvainen master-palvelimen tilasta. Pelikokeiluissa ping on vaihdellut 60-120 välillä, mutta valitettavasti enimmäkseen akselilla 90-120, joka alkaa olla jo vähän turhan korkea nopeatempoiseen pelailuun.
Titanfall jättää mietteliääksi. Julkaisu on ollut helposti yksi lähiaikojen kivuttomimmista ilman valitusta peliä rikkovista bugeista tai keskeneräisyydestä, mutta Titanfallia pelatessa ei osaa vielä sanoa, tuoko se loppujen lopuksi tarpeeksi uutta pitääkseen pelaajien mielenkiinnon itsessään vielä sittenkin, kun seuraava Battlefield tai Call of Duty julkaistaan. Lisäksi Titanfallista puuttuu useita tärkeitä ominaisuuksia kuten yksityiset peliaulat, jotka toki on kehittäjien puolesta luvattu liittää osaksi peliä, mutta puuttuvat "toistaiseksi". Myöskin tuleva maksullinen ja maksuton lisäsisältö on vielä yksi suuri kysymysmerkki. Luvatut ominaisuudet ja hyvä lisäsisältö ratkaisevat kuinka pitkäikäiseksi peliksi Titanfall jää.
Älkää ymmärtäkö minua väärin. Titanfall on kokonaisuutena erittäin hyvä peli, mutta FPS-genren pelastajaksi siitä ei ainakaan vielä ole.
Titanfall
|
Yksinpelikö?
Titanfall on pelaajalle monellakin tapaa positiivinen yllätys. Muista peleistä tuttua päälle liimattua yksinpeliä ei ole, vaan pelaajalle tarjotaan kampanjamoodissa mahdollisuus pelata moninpeliotteluita hieman pidemmällä alkuesittelyllä ja suuremmalla määrällä npc-dialogia. Kaikki kartat tulevat tällä tavalla pelattua läpi heti alkuun ja juonesta pääsee kiinni. Kampanjan pelaamisesta palkitaan kahdella erilaisella titan-rungolla, joilla voi vaikuttaa titaanin ominaisuuksiin ja ulkonäköön. Ennen oikeiden pelaajien sekaan hyppäämistä voi pelata läpi tutoriaalin, joka opettaa aseiden ja liikkumisen perusteet. Yksinpelin poisjättäminen on viisas veto, kun puhutaan pelistä, joka näyttää todelliset kyntensä ihmisiä vastaan pelattavassa moninpelimätössä.
Moninpeli
Normaalissa moninpelissä päästään siihen, mistä Titanfallissa oikeasti on kyse. Pelaajat ottavat erän alussa yhteen näppäräliikkeisillä piloteilla, joille seinää pitkin juokseminen ja tuplahypyt ovat arkipäivää. Kun aikaa erän alusta on kulunut tarpeeksi, voi pilotti "pudottaa" itselleen titaanin. Titaanit ovat kuusimetrisiä hampaisiin asti aseistettuja mech-robotteja, joita pilotit on koulutettu ohjastamaan. Nopeatahtinen räiskintä vaihtuu hiukan hitaampaan, mutta strategisempaan toimintaan. Kun titaani tuhoutuu, pelaaja voi tietyn ajan jälkeen kutsua uuden. Titaanin saantia voi nopeuttaa huomattavasti omalla pelaamisella, ja taitava pelaaja ehtii dominoida taistelukenttää hyvän aikaa, ennen kuin muut pilotit saavat omat titaaninsa.
Ihmispelaajien lisäksi pelikentillä pyörii kahta erilaista npc-tyyppiä. Palkkasotilaita ja spectre-robotteja, joiden päätarkoituksena on häiritä vihollista ja ilmoittaa heidän läsnäolonsa muille ihmispelaajille. Kahdesta pelissä olevasta npc-tyypistä spectreistä on huomattavasti enemmän päänvaivaa ihmispelaajille niiden ampumien ohjusten ja nopean tulituksen ansiosta, palkkasotilaiden ollessa lähinnä tykinruokaa, joilla omaa pistetiliä korotetaan tai titaanin saantiaikaa lyhennetään. Npc-hahmojen dialogi on mukavan vaihtelevaa ja aidon tuntuista, eikä siihen ainakaan ensimmäisten pelituntien aikana kyllästy. Koska kaikissa pelimuodoissa pelataan vain 12 pelaajan kesken, tuovat npc-hahmot mukavasti täytettä kenttiin.
Nykyään lähes genreen vakiintuneita Killstreak-palkintoja pelissä ei ole. Killstreakit korvaa Burn Cards -järjestelmä, jossa pelaaja voi ennen jokaista erää valita käyttöönsä kolme keräilykorttia. Kortissa ilmoitettu efekti toteutuu, kun kortti otetaan käyttöön uutta uudelleensyntymistä odotellessa. Titanfall käyttää useista muista peleistä tuttuja kokemustasoja sekä prestige-järjestelmää, jota Titanfallissa kuitenkin kutsutaan Regenerationiksi. Jokaisen Regenerationin jälkeen pelaaja saa kokemuspisteitä edellistä tasoa nopeammin, mutta pelaajalle ilmestyy uusia saavutuksia suoritettavaksi ennen kuin uusi Regeneration on mahdollinen.
Karttasuunnittelu on selvästi yksi Titanfallin vahvoista puolista. Kartat ovat näyttävän futuristisia, ja ne toimivat monipelissä hyvin. Pilotit pystyvät liikkumaan pitkiä matkoja talon seinältä toiselle siirtyen, ja myös katoilta löytyy pääsääntöisesti sisäänkäyntejä rakennuksiin. Titaania ohjastaessa kentät "pienenevät" huomattavasti. Pelaajan pitää miettiä, kannattaako edes mennä pienille kujille, joissa pilotit voivat hyppiä niskaan ja toisen titaanin ammuksia ei voi väistää.
Aseistus
Aseet ovat Titanfallissa pääosin sitä tavallista, joskin mukaan mahtuu muutama positiivinen yllätys. Futurististen konepistoolien ja rynnäkkökiväärien lisäksi pelistä löytyy laitteet sammuttava Arc-granaatti ja maaleihin automaattisesti hakeutuva Smart pistol. Itse petyin pelin vähäiseen määrään suorituksilla ja tasokehityksellä avattavia aseita ja vempaimia. Pelissä tulee pitkiä taukoja, kun mitään uutta ei saa auki. Tämä on harmillista, sillä tavarat ovat visuaalisesti mielenkiintoisia ja niitä olisi mielellään katsellut enemmänkin. Aseita, pilotteja ja titaaneita voi kaikkia kustoimoida useilla eri tavoilla, ja omaa pelityyliä voi näin muokata paljonkin. Pelimuodot ovat riittävän erilaisia, jotta pelaaja voi kustomoinnillaan vaikuttaa pelin kulkuun ja omaan menestykseensä taistelukentillä.
Pelipalvelimet
Titanfallin kehitystä pitkään seuranneena oli allekirjoittaneen vaikea hyväksyä Microsoft Azure -palvelimien käyttöä ainoana palvelinalustana. Pelaajille on pääsääntöisesti enemmän hyötyä kuin haittaa tällaisista massapalvelimista. Valitettavasti palvelimet ovat nyt jo useampaan kertaan näyttäneet haittapuolensa. Esimerkiksi tiistaina 25.3. ne olivat noin kuusi tuntia alhaalla Xbox Live -päivitystöiden takia, mikä kuulostaa PC-pelaajan korvaan todella oudolta. Lisäksi oma yhteys pelipalvelimille on ollut täysin riippuvainen master-palvelimen tilasta. Pelikokeiluissa ping on vaihdellut 60-120 välillä, mutta valitettavasti enimmäkseen akselilla 90-120, joka alkaa olla jo vähän turhan korkea nopeatempoiseen pelailuun.
Yhteenveto
Titanfall jättää mietteliääksi. Julkaisu on ollut helposti yksi lähiaikojen kivuttomimmista ilman valitusta peliä rikkovista bugeista tai keskeneräisyydestä, mutta Titanfallia pelatessa ei osaa vielä sanoa, tuoko se loppujen lopuksi tarpeeksi uutta pitääkseen pelaajien mielenkiinnon itsessään vielä sittenkin, kun seuraava Battlefield tai Call of Duty julkaistaan. Lisäksi Titanfallista puuttuu useita tärkeitä ominaisuuksia kuten yksityiset peliaulat, jotka toki on kehittäjien puolesta luvattu liittää osaksi peliä, mutta puuttuvat "toistaiseksi". Myöskin tuleva maksullinen ja maksuton lisäsisältö on vielä yksi suuri kysymysmerkki. Luvatut ominaisuudet ja hyvä lisäsisältö ratkaisevat kuinka pitkäikäiseksi peliksi Titanfall jää.
Älkää ymmärtäkö minua väärin. Titanfall on kokonaisuutena erittäin hyvä peli, mutta FPS-genren pelastajaksi siitä ei ainakaan vielä ole.
Plussat [+] | Miinukset [-] |
+ Uskaltaa kokeilla jotain uutta + Pelimuodot + Kartat + Ei yksinpeliä | - Azure-palvelimet - Aseita voisi olla enemmänkin |
Arvosana: 8.5/10
MAINOS
MAINOS
1
1