Ensimmäisen Rainbow Six: Siege kierroksen jälkeen mieleeni palasivat lämpimät muistot SWAT-pelisarjasta - taktinen poliisi ja rosvo -leikki toteutettuna päivitetyllä teknologialla on jotain, mitä henkilökohtaisesti olen kaivannut jo pitkään. Kun peli esiteltiin ensimmäisen kerran vuoden 2014 E3-messuilla, olivat tunteet sen jälkeen sekavat. Ubisoft oli tuomassa markkinoille peliä, jota olin pitkään odottanut, mutta jonka tarkkaan käsikirjoitettu esitys ja koreografioidut pelivideot jättivät katsojat pohtimaan voiko peli oikeasti toimia kun se luovutetaan internetin massoille.
Nämä pelot kävivät osittain toteen, mutta ei niin kuin olin odottanut. Suurin pelkoni oli se, voiko tuntemattomien seurassa pystyä minkäänlaiseen yhteistyöhön tai kommunikointiin vai päättyvätkö kierrokset epätoivoiseen kaaokseen. Onneksi pelissä taktikoinnin tarve on nostettu täysin uudelle tasolle. Toisinsanoen ottelun voittaminen pelkällä tuurilla on käytännössä mahdotonta, ja mikäli joukkuekaverit eivät kommunikoi omia liikkeitään, on viholliselle helppoa eliminoida yksittäisiä operaattoreita hyvin yksinkertaisilla harhautuksilla. Tämä yksinään on pelin paras - ja samalla paradoksaalisesti sen huonoin - ominaisuus. Koska yhteistyö on elintärkeää, nousee kommunikaatio sekä ennakoiva taktikointi tärkeimmäksi tavoitteeksi pelissä. Mikäli sinulla ei ole neljää kaveria, on silkkaa tuuria päästä joukkueeseen, jossa pelaajat käyttävät pelin puhejärjestelmää hyödyksi kommunikoidessaan.
Hieman ennen pelin julkaisua Ubisoft toi esille Siegen kausipassin, joka tuskin tuli vuonna 2015 yllätyksenä yhdellekään ajan hermoilla olevalle pelaajalle. Siegen kausipassi tosin eroaa monista muista peleistä siinä, ettei se varsinaisesti sisällä mitään sellaista mitä pelaaja tarvitsisi nauttiakseen pelistä. Sen mukana tulevat, peliä olennaisesti muuttavat tekijät kuten kentät ja operaattorit ovat ilmaisia kaikille - joskin kausipassin omistajat pääsevät nauttimaan operaattoreista viikkoa ennen muita, eikä niitä tarvitse erikseen pelissä avata. Nämä kaksi tekijää poisluettuna kausipassin sisältö on onneksi hyvin kosmeettinen ja tuo ainoastaan mahdollisuuden saada pelin sisäisiä maine-pisteitä nopeammin. On hienoa nähdä, ettei Ubisoft ole lähtenyt tahallaan halkomaan yhteisöä pakottamalla käyttäjiä ostamaan kausipassin, mikäli he haluavat kaiken irti pelistä. Kausipassista huolimatta pelistä löytyy enemmän kuin tarpeeksi mikromaksuja, jotka muistuttavat meitä kaikkia peliteollisuuden nykytilasta; Ubisoft haluaa saada oman osansa miljoonien dollarien mikromaksu-markkinoista.
Julkaisuvaiheessa pelissä ilmeni lukuisia ongelmia, jotka riippuen siitä milloin luet tämän arvostelun joko ovat tai eivät ole jo korjattu. Esimerkiksi pelin otteluhaku on parhaimmillaan kohtalainen. Usein, etenkin viikonloppuna, järjestelmä tuntuu kaatuvan itsensä päälle toistuvasti, oletettavasti suurista pelaajamääristä johtuen. Mikäli sinä ja ystäväsi muodostatte ryhmän, jonka pelaajamäärä jää alle viiden, voi ottelun löytyminen olla mahdotonta. Peli etsii puuttuvia pelaajia hamaan tappiin asti, ja sellaisen löydettyään voi pudottaa koko seurueen, tai pahemmassa tilanteessa vain osan, takaisin valikkoon. Mikäli pelaaja putoaa kesken ottelun, on takaisin pääsy lähes mahdotonta, eikä peli aina onnistu paikkaamaan puuttuvaa aukkoa uudella pelaajalla. Kasuaali-tilassa pelaajia ei myöskään rangaista ennenaikaisesta lopettamisesta, minkä seurauksena huonot häviäjät jättävät joukkueensa usein pelaamaan lopun ottelusta alivoimalla. Tästä johtuen neljä vastaan viisi tilanteita sattuu harmillisen usein. Välillä peli myös tarjoaa samoja kenttiä ja pelimuotoja useita kertoja putkeen, vaikka sen mainostetaan valitsevan ne satunnaisesti. Pelkkää valitusta otteluhaku ei kuitenkaan ansaitse, sillä silloin kun se toimii, ottelu on käynnissä kiitettävän nopeasti ja vastustaja on usein tasavertainen. Erilaisia yhteysongelmia ilmenee myös jatkuvasti, ja usein uusinnoissa näkyvät pätkät eivät täysin vastaa sitä, mitä pelaaja itse näki ennen kuolemaansa.
Ongelmat poisluettuna Siege on kuitenkin erinomainen taktinen toimintapeli, jossa pelaajien soveltamat taktiikat ovat erittäin tärkeässä roolissa. Kierroksen alussa puolustava joukkue saa aikaa valmistella puolustuksia sekä levittää ansoja, kun samaan aikaan hyökkäävän joukkueen tehtävä on yrittää paikallistaa kohde käyttäen kauko-ohjattuja kamerarobotteja. Mikäli puolustettava kohde on esimerkiksi panttivanki, eivätkä hyökkääjät onnistu paikallistamaan sen sijaintia, joutuvat he käyttämään osan rajallisesta ajastaan sen etsimiseen pelin alettua. Koska sijaintia ei ole tiedossa, voi hyökkääjä vahingossa ampua panttivangin, etenkin jos puolustajat ovat asettuneet sen ympärille. Pelkkä vihollista kohti ryntääminen ja pyssyt laulaen juokseminen johtaa mitä useammin välittömään häviöön.
Siegessä taktikointi on viety astetta pidemmälle, jolloin vihollisen ampuminen voi pahimmassa tilanteessa myös auttaa vastapuolen joukkuetta. Kun pelaaja kuolee, hän viettää lopun kierroksesta niin sanotussa tuki-tilassa, jossa hän voi käyttää hyödykseen joukkueesta riippuen joko kentästä löytyviä kameroita tai pelaajien kauko-ohjattavia kamerarobotteja antaakseen omalle joukkueelleen vihjeitä vihollisen liikkeistä. Pelin äänimaailma on myös erittäin uskottava ja on merkittävässä roolissa vihollisen paikallistamisessa. Tästä johtuen pelaajat joutuvat tarkasti miettimään jokaista siirtoaan, liikettään ja niiden aiheuttamia seurauksia. Koska aika on kierroksissa rajallinen, ei miettimisaikaa usein jää juuri ollenkaan, vaan pelaajat pakotetaan toimimaan nopeasti, mikä puolestaan lisää jännitteitä.
Pelissä on julkaisun aikaan kourallinen kenttiä sekä 20 operaattoria, joita pelaaja voi avata pelissä saadulla maineella. Operaattorit ovat pelissä valittavia hahmoja, jotka toimivat hahmoluokkina. Jokainen operaattori on uniikki ja jokaisen operaattorin voi valita kierroksessa vain kerran. Mainetta voi tienata eri tavoin, joista yleisin tapa tulee monella olemaan ottelun lopusta saadut pisteet. Koska pelaaja aloittaa ilman operaattoreita, eikä yleisellä alokasoperaattorilla ole mitään erikoiskykyjä, on pelaajille annettu mahdollisuus tienata ensimmäiset maine-pisteet yksin suoritettavissa harjoitustehtävissä. Niiden avulla pelaaja voi saada pientä harjoitusta ennen moninpeliin hyppäämistä. Katsomalla pelistä löytyvät opasvideot saa myös pienen määrän mainetta, jolla saa ostettua ensimmäisen operaattorin moninpeliä varten.
Operaattorit valitaan itse pelissä nopeuskilpailuna, jolloin hyvän ja huonon joukkueen erot nousevat esille jo ennen pelin alkua. Mikäli tiimikaverit eivät koordinoi operaattoreiden valintaa, voi aloitteleva pelaaja usein joutua pelaamaan joko tilanteeseen sopimattomalla tai alokasoperaattorilla. Tämän seurauksena joukkue voi heti kättelyssä joutua pelaamaan alivoimalla. Toisin kuin monessa muussa pelissä, Siegessä pelaajat eivät pääse näkemään mitä operaattoreita vastustajat ovat valinneet, jolloin joukkueet joutuvat arvuuttelemaan mitä vastustajan kannattaisi tilanteessa käyttää ja yrittää taktikoida sen ympäri. Koska kaikki roolit eivät kuitenkaan ole täysin tasa-arvoisia kykyjensä puolesta, tietyt operaattorit ovat käytössä lähes joka kierroksella. Peli ei myöskään vaihtele kohteiden sijaintia tarpeeksi usein, vaan pommit ja panttivangit löytyvät harmillisen usein samoista paikoista kierros toisensa jälkeen.
Viime vuosina vauhdikasta nousua nähnyt e-urheilu on selvästi Ubisoftin tähtäimessä lähitulevaisuutta varten. Pelin viisi vastaan viisi asetelma, sekä sen vaatima taktikointi on erinomainen alusta mahdolliselle uudelle esport-pelille, joskin teknisesti peli vaatii vielä paljon korjailua, jotta tasaväkinen kilpailu olisi mahdollista. Tulevaisuudessa olisi hienoa nähdä Siegen liittyvän suurten eSports-turnausten listoille, sillä se tarjoaa lyhyillä kierroksilla erittäin jännittäviä hetkiä niin pelaajille kuin katsojille. Mikäli pelistä saadaan kitkettyä loputkin ongelmat pois, on Siegellä hyvät mahdollisuudet nousta varteenotettavaksi eSports-peliksi. Onkin odotettavissa, että Ubisoft tulee järjestämään lähitulevaisuudessa useita erikokoisia turnauksia, mikä puolestaan voi auttaa positiivisesti nostamaan Siegen asemaa kilpapelaajien valintana.
Vaikka Siegen moninpeli tarjoaa muutaman pelimuodon, joissa tehtävät vaihtelevat panttivangin pelastamisesta pommin purkamiseen, valtaosa kierroksista päättyy toisen joukkueen pelaajien eliminointiin. Erilaiset tehtävät vaikuttavat pääsääntöisesti vain siihen, mitä strategiaa hyökkääjät ja puolustajat joutuvat käyttämään toisen eliminoimiseksi. Mikäli tehtävänä on purkaa pommi, joutuvat puolustajat hajaantumaan kahtia helpottaen yksittäisen pommin puolustajien eliminoimista, kun taas panttivankitilanne rajoittaa pelaajia käyttämästä räjähteitä yhtä vapaasti.
Siege ei myöskään tarjoa minkäänlaista offline-tilaa tai yksinpeliä poislukien harjoitustehtäviä. Perinteisen viisi vastaan viisi -moninpelin lisäksi pelissä on myös Terrorist hunt -pelimuoto, jossa viiden hengen joukkue pelaa moninpelistä tuttuja tehtäviä, mutta vastustajana on ihmisten sijaan tekoälyn ohjaamia terroristeja. Moninpelin tapaan pelaajat voivat käyttää erilaisia strategioita vastustajansa eliminoimiseen ja tehtävien suorittamiseen, mutta toisin kuin moninpeleissä, pelin voittaminen vaatii tehtävän suorittamisen eikä vastustajien lukumäärä ole rajoittunut viiteen. Tekoäly ei kuitenkaan osaa reagoida muuttuviin olosuhteisiin, jolloin sen eliminoiminen ei muodosta suurta haastetta.
Peli ansaitsee myös pienen miinuksen sen liiallisesta toistuvuudesta. Valehtelisin jos sanoisin jokaisen kierroksen olevan täysin erilainen edellisestä. Aloin jo muutaman tunnin jälkeen havaita tiettyä kaavamaisuutta, joka on hyvin ennalta-arvattavaa. Puolustajien kamerat löytyvät aina samoista paikoista ympäri kenttää, jolloin hyvä joukkue osaa tuhota ne käytöstä ennen kuin puolustajat ehtivät hyötyä niistä. Kentissä ei myöskään ole minkäänlaista vaihtelua, mikä rajoittaa otteluiden vaihtelevuutta.
Siege on onnistunut toteuttamaan taktisen ammuskelun erittäin kiitettävästi. Hyvin pelattu kierros hyvän joukkueen kanssa tuntuu erittäin palkitsevalta, huolimatta siitä päättyikö kierros voittoon tai häviöön. Pelin eri operaattorit ovat hieno vaihtoehto mitäänsanomattomille hahmoluokille, vaikka valitettavasti moni operaattori jää kuitenkin usein käyttämättä, sillä niiden hyödyllisyys on liian rajoitettua yhteen tarkoitukseen. Pelissä taktikointi on huippuunsa hiottua alusta loppuun ja hyvin toimivalla tiimillä onkin huomattavasti paremmat lähtökohdat voittaa ottelu. Julkaisun yhteydessä ilmenneet ongelmat huomioon ottaen on Siege erittäin hyvä tiimiräiskintä, joka jaksaa viihdyttää sellaisenaan muutamia tunteja kerrallaan. Kokonainen viikonloppu käy pitkäksi pelin toistuvuuden takia, eikä peli kannusta soveltamaan vallankumouksellisia strategioita, kun tietyt operaattorit puhtaasti jyräävät toiset. Loppujen lopuksi peli jää selvästi kaipaamaan ensimmäisen vuoden aikana julkaistavaa ilmaista lisäsisältöä, jotta se jaksaisi viihdyttää muutamaa kuukautta pidemmälle. Mikäli tekniset viat jatkavat pelikokemuksen haittaamista pitkään, voivat kiinnostuskiikarit kadota jo huomattavasti aikaisemmin.
Arvosana: 8,5/10
Rainbow Six: Siege
Prosessori: Core i3 560 / Phenom II X4 945 Näytönohjain: GeForce GTX 460 / Radeon HD 5870 Muisti: 6 GB Kovalevy: 30GB DirectX: 11 Laitevaatimukset (suositus) Prosessori: Core i5-2500k / FX-8120 Näytönohjain: GeForce GTX 670 / Radeon HD 7970 Muisti: 8 GB Kovalevy: 30GB DirectX: 11 Testilaitteisto Prosessori: Intel Core i7 4770k @ 4,3GHz Näytönohjain: GeForce GTX 780 3GB Muisti: 16 GB 1600MHz |
Nämä pelot kävivät osittain toteen, mutta ei niin kuin olin odottanut. Suurin pelkoni oli se, voiko tuntemattomien seurassa pystyä minkäänlaiseen yhteistyöhön tai kommunikointiin vai päättyvätkö kierrokset epätoivoiseen kaaokseen. Onneksi pelissä taktikoinnin tarve on nostettu täysin uudelle tasolle. Toisinsanoen ottelun voittaminen pelkällä tuurilla on käytännössä mahdotonta, ja mikäli joukkuekaverit eivät kommunikoi omia liikkeitään, on viholliselle helppoa eliminoida yksittäisiä operaattoreita hyvin yksinkertaisilla harhautuksilla. Tämä yksinään on pelin paras - ja samalla paradoksaalisesti sen huonoin - ominaisuus. Koska yhteistyö on elintärkeää, nousee kommunikaatio sekä ennakoiva taktikointi tärkeimmäksi tavoitteeksi pelissä. Mikäli sinulla ei ole neljää kaveria, on silkkaa tuuria päästä joukkueeseen, jossa pelaajat käyttävät pelin puhejärjestelmää hyödyksi kommunikoidessaan.
Hieman ennen pelin julkaisua Ubisoft toi esille Siegen kausipassin, joka tuskin tuli vuonna 2015 yllätyksenä yhdellekään ajan hermoilla olevalle pelaajalle. Siegen kausipassi tosin eroaa monista muista peleistä siinä, ettei se varsinaisesti sisällä mitään sellaista mitä pelaaja tarvitsisi nauttiakseen pelistä. Sen mukana tulevat, peliä olennaisesti muuttavat tekijät kuten kentät ja operaattorit ovat ilmaisia kaikille - joskin kausipassin omistajat pääsevät nauttimaan operaattoreista viikkoa ennen muita, eikä niitä tarvitse erikseen pelissä avata. Nämä kaksi tekijää poisluettuna kausipassin sisältö on onneksi hyvin kosmeettinen ja tuo ainoastaan mahdollisuuden saada pelin sisäisiä maine-pisteitä nopeammin. On hienoa nähdä, ettei Ubisoft ole lähtenyt tahallaan halkomaan yhteisöä pakottamalla käyttäjiä ostamaan kausipassin, mikäli he haluavat kaiken irti pelistä. Kausipassista huolimatta pelistä löytyy enemmän kuin tarpeeksi mikromaksuja, jotka muistuttavat meitä kaikkia peliteollisuuden nykytilasta; Ubisoft haluaa saada oman osansa miljoonien dollarien mikromaksu-markkinoista.
Vaikeuksien kautta voittoon
Julkaisuvaiheessa pelissä ilmeni lukuisia ongelmia, jotka riippuen siitä milloin luet tämän arvostelun joko ovat tai eivät ole jo korjattu. Esimerkiksi pelin otteluhaku on parhaimmillaan kohtalainen. Usein, etenkin viikonloppuna, järjestelmä tuntuu kaatuvan itsensä päälle toistuvasti, oletettavasti suurista pelaajamääristä johtuen. Mikäli sinä ja ystäväsi muodostatte ryhmän, jonka pelaajamäärä jää alle viiden, voi ottelun löytyminen olla mahdotonta. Peli etsii puuttuvia pelaajia hamaan tappiin asti, ja sellaisen löydettyään voi pudottaa koko seurueen, tai pahemmassa tilanteessa vain osan, takaisin valikkoon. Mikäli pelaaja putoaa kesken ottelun, on takaisin pääsy lähes mahdotonta, eikä peli aina onnistu paikkaamaan puuttuvaa aukkoa uudella pelaajalla. Kasuaali-tilassa pelaajia ei myöskään rangaista ennenaikaisesta lopettamisesta, minkä seurauksena huonot häviäjät jättävät joukkueensa usein pelaamaan lopun ottelusta alivoimalla. Tästä johtuen neljä vastaan viisi tilanteita sattuu harmillisen usein. Välillä peli myös tarjoaa samoja kenttiä ja pelimuotoja useita kertoja putkeen, vaikka sen mainostetaan valitsevan ne satunnaisesti. Pelkkää valitusta otteluhaku ei kuitenkaan ansaitse, sillä silloin kun se toimii, ottelu on käynnissä kiitettävän nopeasti ja vastustaja on usein tasavertainen. Erilaisia yhteysongelmia ilmenee myös jatkuvasti, ja usein uusinnoissa näkyvät pätkät eivät täysin vastaa sitä, mitä pelaaja itse näki ennen kuolemaansa.
Ongelmat poisluettuna Siege on kuitenkin erinomainen taktinen toimintapeli, jossa pelaajien soveltamat taktiikat ovat erittäin tärkeässä roolissa. Kierroksen alussa puolustava joukkue saa aikaa valmistella puolustuksia sekä levittää ansoja, kun samaan aikaan hyökkäävän joukkueen tehtävä on yrittää paikallistaa kohde käyttäen kauko-ohjattuja kamerarobotteja. Mikäli puolustettava kohde on esimerkiksi panttivanki, eivätkä hyökkääjät onnistu paikallistamaan sen sijaintia, joutuvat he käyttämään osan rajallisesta ajastaan sen etsimiseen pelin alettua. Koska sijaintia ei ole tiedossa, voi hyökkääjä vahingossa ampua panttivangin, etenkin jos puolustajat ovat asettuneet sen ympärille. Pelkkä vihollista kohti ryntääminen ja pyssyt laulaen juokseminen johtaa mitä useammin välittömään häviöön.
Taktikointi pakollista
Siegessä taktikointi on viety astetta pidemmälle, jolloin vihollisen ampuminen voi pahimmassa tilanteessa myös auttaa vastapuolen joukkuetta. Kun pelaaja kuolee, hän viettää lopun kierroksesta niin sanotussa tuki-tilassa, jossa hän voi käyttää hyödykseen joukkueesta riippuen joko kentästä löytyviä kameroita tai pelaajien kauko-ohjattavia kamerarobotteja antaakseen omalle joukkueelleen vihjeitä vihollisen liikkeistä. Pelin äänimaailma on myös erittäin uskottava ja on merkittävässä roolissa vihollisen paikallistamisessa. Tästä johtuen pelaajat joutuvat tarkasti miettimään jokaista siirtoaan, liikettään ja niiden aiheuttamia seurauksia. Koska aika on kierroksissa rajallinen, ei miettimisaikaa usein jää juuri ollenkaan, vaan pelaajat pakotetaan toimimaan nopeasti, mikä puolestaan lisää jännitteitä.
Pelissä on julkaisun aikaan kourallinen kenttiä sekä 20 operaattoria, joita pelaaja voi avata pelissä saadulla maineella. Operaattorit ovat pelissä valittavia hahmoja, jotka toimivat hahmoluokkina. Jokainen operaattori on uniikki ja jokaisen operaattorin voi valita kierroksessa vain kerran. Mainetta voi tienata eri tavoin, joista yleisin tapa tulee monella olemaan ottelun lopusta saadut pisteet. Koska pelaaja aloittaa ilman operaattoreita, eikä yleisellä alokasoperaattorilla ole mitään erikoiskykyjä, on pelaajille annettu mahdollisuus tienata ensimmäiset maine-pisteet yksin suoritettavissa harjoitustehtävissä. Niiden avulla pelaaja voi saada pientä harjoitusta ennen moninpeliin hyppäämistä. Katsomalla pelistä löytyvät opasvideot saa myös pienen määrän mainetta, jolla saa ostettua ensimmäisen operaattorin moninpeliä varten.
Operaattorit valitaan itse pelissä nopeuskilpailuna, jolloin hyvän ja huonon joukkueen erot nousevat esille jo ennen pelin alkua. Mikäli tiimikaverit eivät koordinoi operaattoreiden valintaa, voi aloitteleva pelaaja usein joutua pelaamaan joko tilanteeseen sopimattomalla tai alokasoperaattorilla. Tämän seurauksena joukkue voi heti kättelyssä joutua pelaamaan alivoimalla. Toisin kuin monessa muussa pelissä, Siegessä pelaajat eivät pääse näkemään mitä operaattoreita vastustajat ovat valinneet, jolloin joukkueet joutuvat arvuuttelemaan mitä vastustajan kannattaisi tilanteessa käyttää ja yrittää taktikoida sen ympäri. Koska kaikki roolit eivät kuitenkaan ole täysin tasa-arvoisia kykyjensä puolesta, tietyt operaattorit ovat käytössä lähes joka kierroksella. Peli ei myöskään vaihtele kohteiden sijaintia tarpeeksi usein, vaan pommit ja panttivangit löytyvät harmillisen usein samoista paikoista kierros toisensa jälkeen.
Viime vuosina vauhdikasta nousua nähnyt e-urheilu on selvästi Ubisoftin tähtäimessä lähitulevaisuutta varten. Pelin viisi vastaan viisi asetelma, sekä sen vaatima taktikointi on erinomainen alusta mahdolliselle uudelle esport-pelille, joskin teknisesti peli vaatii vielä paljon korjailua, jotta tasaväkinen kilpailu olisi mahdollista. Tulevaisuudessa olisi hienoa nähdä Siegen liittyvän suurten eSports-turnausten listoille, sillä se tarjoaa lyhyillä kierroksilla erittäin jännittäviä hetkiä niin pelaajille kuin katsojille. Mikäli pelistä saadaan kitkettyä loputkin ongelmat pois, on Siegellä hyvät mahdollisuudet nousta varteenotettavaksi eSports-peliksi. Onkin odotettavissa, että Ubisoft tulee järjestämään lähitulevaisuudessa useita erikokoisia turnauksia, mikä puolestaan voi auttaa positiivisesti nostamaan Siegen asemaa kilpapelaajien valintana.
Siegen pimeä puoli
Vaikka Siegen moninpeli tarjoaa muutaman pelimuodon, joissa tehtävät vaihtelevat panttivangin pelastamisesta pommin purkamiseen, valtaosa kierroksista päättyy toisen joukkueen pelaajien eliminointiin. Erilaiset tehtävät vaikuttavat pääsääntöisesti vain siihen, mitä strategiaa hyökkääjät ja puolustajat joutuvat käyttämään toisen eliminoimiseksi. Mikäli tehtävänä on purkaa pommi, joutuvat puolustajat hajaantumaan kahtia helpottaen yksittäisen pommin puolustajien eliminoimista, kun taas panttivankitilanne rajoittaa pelaajia käyttämästä räjähteitä yhtä vapaasti.
Siege ei myöskään tarjoa minkäänlaista offline-tilaa tai yksinpeliä poislukien harjoitustehtäviä. Perinteisen viisi vastaan viisi -moninpelin lisäksi pelissä on myös Terrorist hunt -pelimuoto, jossa viiden hengen joukkue pelaa moninpelistä tuttuja tehtäviä, mutta vastustajana on ihmisten sijaan tekoälyn ohjaamia terroristeja. Moninpelin tapaan pelaajat voivat käyttää erilaisia strategioita vastustajansa eliminoimiseen ja tehtävien suorittamiseen, mutta toisin kuin moninpeleissä, pelin voittaminen vaatii tehtävän suorittamisen eikä vastustajien lukumäärä ole rajoittunut viiteen. Tekoäly ei kuitenkaan osaa reagoida muuttuviin olosuhteisiin, jolloin sen eliminoiminen ei muodosta suurta haastetta.
Peli ansaitsee myös pienen miinuksen sen liiallisesta toistuvuudesta. Valehtelisin jos sanoisin jokaisen kierroksen olevan täysin erilainen edellisestä. Aloin jo muutaman tunnin jälkeen havaita tiettyä kaavamaisuutta, joka on hyvin ennalta-arvattavaa. Puolustajien kamerat löytyvät aina samoista paikoista ympäri kenttää, jolloin hyvä joukkue osaa tuhota ne käytöstä ennen kuin puolustajat ehtivät hyötyä niistä. Kentissä ei myöskään ole minkäänlaista vaihtelua, mikä rajoittaa otteluiden vaihtelevuutta.
Yhteenveto
Siege on onnistunut toteuttamaan taktisen ammuskelun erittäin kiitettävästi. Hyvin pelattu kierros hyvän joukkueen kanssa tuntuu erittäin palkitsevalta, huolimatta siitä päättyikö kierros voittoon tai häviöön. Pelin eri operaattorit ovat hieno vaihtoehto mitäänsanomattomille hahmoluokille, vaikka valitettavasti moni operaattori jää kuitenkin usein käyttämättä, sillä niiden hyödyllisyys on liian rajoitettua yhteen tarkoitukseen. Pelissä taktikointi on huippuunsa hiottua alusta loppuun ja hyvin toimivalla tiimillä onkin huomattavasti paremmat lähtökohdat voittaa ottelu. Julkaisun yhteydessä ilmenneet ongelmat huomioon ottaen on Siege erittäin hyvä tiimiräiskintä, joka jaksaa viihdyttää sellaisenaan muutamia tunteja kerrallaan. Kokonainen viikonloppu käy pitkäksi pelin toistuvuuden takia, eikä peli kannusta soveltamaan vallankumouksellisia strategioita, kun tietyt operaattorit puhtaasti jyräävät toiset. Loppujen lopuksi peli jää selvästi kaipaamaan ensimmäisen vuoden aikana julkaistavaa ilmaista lisäsisältöä, jotta se jaksaisi viihdyttää muutamaa kuukautta pidemmälle. Mikäli tekniset viat jatkavat pelikokemuksen haittaamista pitkään, voivat kiinnostuskiikarit kadota jo huomattavasti aikaisemmin.
Plussat [+] | Miinukset [-] |
+ Erittäin taktinen tiimipeli + Tiimityön palkitsevuus + Operaattorit + Pelin äänimaailma | - Yksin pelaamisen tuomat haasteet - Toistuvuus |
Arvosana: 8,5/10
MAINOS
MAINOS
1
25.09.2022 13:38
#1
08.02.2023 00:22
#2
19.04.2024 10:56
#3
16.06.2024 11:16
#4
Official website: Y2Mate
16.06.2024 11:22
#5
Official website: download lagu
1