Gamespotin Shaun McInnis haastatteli Endrant Studiosin pääsuunnittelijaa Matt Wilsonia Wolfensteinin moninpelistä ja sen ominaisuuksista sekä eroavaisuuksista Raven Softwaren kehittämään yksinpeliin verrattuna, käsitellen mm. Veil-tilaa sekä eri pelimoodeja. Samalla julkaistiin ensimmäiset in game -kuvat moninpelistä.
Veil-tila ja aseistus moninpelissä
Veil-tilan merkitystä ja toimivuutta on pohdittu ja jopa kritisoitu reilusti jo pitkän aikaa. Wilson kuitenkin paljastaa että se muuttuu melko lailla yksinpelin Veil-tilaan verrattuna, ja ihan ilmeisistä syistäkin. Aikaa hidastava, bullet timen -omainen, "mire" -voima joka Wolfensteinin sankarilla BJ:llä yksinpelissä on, ei voisi toimia moninpelissä jo ihan teknisestäkään näkökulmasta. Lisäksi monet Veil-voimat loisivat liikaa epätasapainoa eri pelaajien ja joukkueiden välille ja tätä Endrant Studios ei missään nimessä halunnut sillä Wolfenstein-sarja on tunnettu enemmänkin taito- ja tiimipelinä kuin välinepohjaisena kilpavarusteluna.
Veil on kuitenkin tietyissä määrin osana moninpeliäkin, sen avulla esimerkiksi medic voi parantaa kaatuneen toverinsa, kuten Return To Castle Wolfensteinissa tai Enemy Territoryssakin. Muiden hahmoluokkien ominaisuuksista emme vielä saaneet paljastuksia.
Asevalikoimasta kysyttäessä Wilson totesi että moninpeli käyttää vain perinteisiä aseita, lähinnä samasta syystä kuin Veil-ominaisuuksien rajoittaminen, peli kärsisi hiukkastykin kaltaisista super-aseista ja pelaajan henkilökohtaisen taidon merkityksellä ei enää olisi niinkään väliä. Eksoottisemmat aseet jätetään siis pelin varsinaisen sankarin BJ:n ja yksinpelin haltuun moninpelin keskittyessä sarjasta jo tuttuun tiimipeli-pohjaiseen ja tasapainoiseen taisteluun Resistancen ja Axisien välille.
Erilaisista pelimoodit
RTCW:n ja ET:n moninpeleistä tähän mennessä puuttunut Deathmatch-pelimoodi tulee myös käyttöön, Team Deathmatchina. Edeltäjiin tutustuessa Endrant Studios huomasi että pelaajat laittoivat Deathmatch-servuja pystyyn omin päin ja potkivat sinne eksyneet, Deathmatch-ideasta tietämättömät, pelaajat pois kun he yrittivät suorittaa karttojen alkuperäisiä tavoitteita. Deathmatchille oli siis todella tilausta ja Team Deathmatchiin päädyttiin tavanomaisen "kaikki vs kaikki" -deathmatchin sijaan sarjan moninpelitaustan vuoksi. Eli medicit voivat yhä käyttää parantavia voimiaan ja engineer voi jakaa ammuksia sielläkin (!).
Kaksi muuta pelimoodia ovat Objective ja Stopwatch, perinteiseen tyyliin. Objectivessä toinen joukkueet koettavat suorittaa mahdollisimman paljon kartalle ennaltamäärättyjä tavotteita ja tehtäviä. Stopwatch on ainakin kaikille RTCW ja ET veteraaneille tuttu, siinä joukkueet suorittavat tavoitteen tai tehtävän, kuten esimerkiksi natsien asetehtaan räjäyttämisen tai hyökkäyssuunnitelmien varastamisen, kellon käydessä, välillä puolia vaihtaen ja toisen asettamaa aikaa vastaan pelaten. Joten nyt myös muita pelisarjoja pelanneet pääsevät tutustumaan tähän jännittävään ja moninpeliin mainiosti sopivaan pelitilaan.
Moninpelin kartoista
Kartat eivät tule olemaan samoja kuin yksinpelissä, mutta ne sijoittuvat samoille tapahtumapaikoille ja toimivat eräänlaisina jatkeina niille. Karttoja on aluksi kahdeksan ja jokaisella on omat yksillölliset ominaisuudet ja tehtävät. Esimerkiksi "Facility"-kartassa Resistancen täytyy murtautua tehtaaseen ja tuhota Axisien Veil-tankin prototyyppi ennen kuin he saavat siirrettyä sen turvallisempaan paikkaan. Hieman samankaltainen kartta kuin Enemy Territorysta tuttu "Rail Gun" siis. Myös tutut ja rakastetut dokumentinvarastukset ja -kuljetukset ovat mukana.
Kaikki julkaistut screenshotit voit katsoa täältä. Samalla sivustolla myös aiemmin julkaistuja kuvia yksinpelistä.
Screenshotit ovat siis XBOX360-versiosta, mutta peli tulee olemaan melko lailla sama kaikilla pelialustoilla. Screenshotteja katsoessa huomaa että esimerkiksi COD-pelisarjasta tuttua ironsight-tähtäystä (tähtääminen aseen ylitse, ei suoralla crosshair-pisteellä) ei ainakaan vielä suoranaisesti esitelty. Tosin en itse löydä kuvista varsinaista crosshairiakaan.
Hahmojen kehittyminen
Yksinpelissä hahmo kehittyy jatkuvasti ja on lopussa huomattavasti voimakkaampi ja paremmin aseistettu kuin alussa. Endrant Studios ei halunnut näin radikaaleja eroja moninpeliin, muuten uusilla pelaajilla ei olisi mitään mahdollisuuksia peliä kauemmin pelanneita vastaan. Täten kaikki aseet ja voimat ovat periaatteessa heti käytössä, mutta niiden ominaisuuksia voi päivittää omalle pelityylille tai tietylle kartalle paremmin sopivaksi lukituksia avaamalla. Muutama mahdollisuus on esimerkiksi lisätä aseen tehoa, tosin tarkkuuden kustannuksella tai valita medicinä että parantuuko tiimikaveri nopeammin vai parannatko itseäsi hieman samalla kun hoidat muita.
Lyhyt yhteenveto
Entrand Studios on onneksi päätynyt pitämään moninpelin sarjalleen uskollisena, tiimipelipohjaisena tehtäviin ja taitoon perustuvana kamppailuna, päivittäen sitä hieman ja tuoden mukaan mm. kaivatun Deathmatch-moodin. Koko haastattelu on luettavissa gamespot.com -sivustolla.
ps. Lisää moninpeli-infoa luvassa lähipäivinä, iD Softwaren yhteisöpäällikkö Peter Sokal on luvannut vastata pelaajien itsensä lähettämiin kysymyksiin moninpeliin liittyen heti comic-conin jälkeen jahka ehtii takaisin töihin ja comic-con päättyi sunnuntaina...
Veil-tila ja aseistus moninpelissä
Veil-tilan merkitystä ja toimivuutta on pohdittu ja jopa kritisoitu reilusti jo pitkän aikaa. Wilson kuitenkin paljastaa että se muuttuu melko lailla yksinpelin Veil-tilaan verrattuna, ja ihan ilmeisistä syistäkin. Aikaa hidastava, bullet timen -omainen, "mire" -voima joka Wolfensteinin sankarilla BJ:llä yksinpelissä on, ei voisi toimia moninpelissä jo ihan teknisestäkään näkökulmasta. Lisäksi monet Veil-voimat loisivat liikaa epätasapainoa eri pelaajien ja joukkueiden välille ja tätä Endrant Studios ei missään nimessä halunnut sillä Wolfenstein-sarja on tunnettu enemmänkin taito- ja tiimipelinä kuin välinepohjaisena kilpavarusteluna.
Veil on kuitenkin tietyissä määrin osana moninpeliäkin, sen avulla esimerkiksi medic voi parantaa kaatuneen toverinsa, kuten Return To Castle Wolfensteinissa tai Enemy Territoryssakin. Muiden hahmoluokkien ominaisuuksista emme vielä saaneet paljastuksia.
Asevalikoimasta kysyttäessä Wilson totesi että moninpeli käyttää vain perinteisiä aseita, lähinnä samasta syystä kuin Veil-ominaisuuksien rajoittaminen, peli kärsisi hiukkastykin kaltaisista super-aseista ja pelaajan henkilökohtaisen taidon merkityksellä ei enää olisi niinkään väliä. Eksoottisemmat aseet jätetään siis pelin varsinaisen sankarin BJ:n ja yksinpelin haltuun moninpelin keskittyessä sarjasta jo tuttuun tiimipeli-pohjaiseen ja tasapainoiseen taisteluun Resistancen ja Axisien välille.
Erilaisista pelimoodit
RTCW:n ja ET:n moninpeleistä tähän mennessä puuttunut Deathmatch-pelimoodi tulee myös käyttöön, Team Deathmatchina. Edeltäjiin tutustuessa Endrant Studios huomasi että pelaajat laittoivat Deathmatch-servuja pystyyn omin päin ja potkivat sinne eksyneet, Deathmatch-ideasta tietämättömät, pelaajat pois kun he yrittivät suorittaa karttojen alkuperäisiä tavoitteita. Deathmatchille oli siis todella tilausta ja Team Deathmatchiin päädyttiin tavanomaisen "kaikki vs kaikki" -deathmatchin sijaan sarjan moninpelitaustan vuoksi. Eli medicit voivat yhä käyttää parantavia voimiaan ja engineer voi jakaa ammuksia sielläkin (!).
Kaksi muuta pelimoodia ovat Objective ja Stopwatch, perinteiseen tyyliin. Objectivessä toinen joukkueet koettavat suorittaa mahdollisimman paljon kartalle ennaltamäärättyjä tavotteita ja tehtäviä. Stopwatch on ainakin kaikille RTCW ja ET veteraaneille tuttu, siinä joukkueet suorittavat tavoitteen tai tehtävän, kuten esimerkiksi natsien asetehtaan räjäyttämisen tai hyökkäyssuunnitelmien varastamisen, kellon käydessä, välillä puolia vaihtaen ja toisen asettamaa aikaa vastaan pelaten. Joten nyt myös muita pelisarjoja pelanneet pääsevät tutustumaan tähän jännittävään ja moninpeliin mainiosti sopivaan pelitilaan.
Moninpelin kartoista
Kartat eivät tule olemaan samoja kuin yksinpelissä, mutta ne sijoittuvat samoille tapahtumapaikoille ja toimivat eräänlaisina jatkeina niille. Karttoja on aluksi kahdeksan ja jokaisella on omat yksillölliset ominaisuudet ja tehtävät. Esimerkiksi "Facility"-kartassa Resistancen täytyy murtautua tehtaaseen ja tuhota Axisien Veil-tankin prototyyppi ennen kuin he saavat siirrettyä sen turvallisempaan paikkaan. Hieman samankaltainen kartta kuin Enemy Territorysta tuttu "Rail Gun" siis. Myös tutut ja rakastetut dokumentinvarastukset ja -kuljetukset ovat mukana.
Kaikki julkaistut screenshotit voit katsoa täältä. Samalla sivustolla myös aiemmin julkaistuja kuvia yksinpelistä.
Screenshotit ovat siis XBOX360-versiosta, mutta peli tulee olemaan melko lailla sama kaikilla pelialustoilla. Screenshotteja katsoessa huomaa että esimerkiksi COD-pelisarjasta tuttua ironsight-tähtäystä (tähtääminen aseen ylitse, ei suoralla crosshair-pisteellä) ei ainakaan vielä suoranaisesti esitelty. Tosin en itse löydä kuvista varsinaista crosshairiakaan.
Hahmojen kehittyminen
Yksinpelissä hahmo kehittyy jatkuvasti ja on lopussa huomattavasti voimakkaampi ja paremmin aseistettu kuin alussa. Endrant Studios ei halunnut näin radikaaleja eroja moninpeliin, muuten uusilla pelaajilla ei olisi mitään mahdollisuuksia peliä kauemmin pelanneita vastaan. Täten kaikki aseet ja voimat ovat periaatteessa heti käytössä, mutta niiden ominaisuuksia voi päivittää omalle pelityylille tai tietylle kartalle paremmin sopivaksi lukituksia avaamalla. Muutama mahdollisuus on esimerkiksi lisätä aseen tehoa, tosin tarkkuuden kustannuksella tai valita medicinä että parantuuko tiimikaveri nopeammin vai parannatko itseäsi hieman samalla kun hoidat muita.
Lyhyt yhteenveto
Entrand Studios on onneksi päätynyt pitämään moninpelin sarjalleen uskollisena, tiimipelipohjaisena tehtäviin ja taitoon perustuvana kamppailuna, päivittäen sitä hieman ja tuoden mukaan mm. kaivatun Deathmatch-moodin. Koko haastattelu on luettavissa gamespot.com -sivustolla.
ps. Lisää moninpeli-infoa luvassa lähipäivinä, iD Softwaren yhteisöpäällikkö Peter Sokal on luvannut vastata pelaajien itsensä lähettämiin kysymyksiin moninpeliin liittyen heti comic-conin jälkeen jahka ehtii takaisin töihin ja comic-con päättyi sunnuntaina...
MAINOS
MAINOS
1
30.07.2009 10:41
#1
Joo, mut kyllähän tästä herkkua näyttää tulevan. Pakko ostos. RTCW multiplayer oli aikoinaan täydellinen peli.
30.07.2009 10:45
#2
Team: DnC
30.07.2009 10:53
#3
Lisäilkääs nuo screenshotit mukaan uutiseen, niin antaa väriä ja vähäisen intoa lukea pitempikin pätkä. ;)
Kyllä ne sinne ilmaantuvat heti kun tekniikka salliipi :) Nyt on hieman ylläpidosta riippumattomia ongelmia.
30.07.2009 12:28
#4
Team: =BFP=
30.07.2009 13:27
#5
Team: KorpiCod -
30.07.2009 14:38
#6
Se wolfenstein:enemy terror mikä oli ilmane ,jota pysty pelaa netis, ni pystyks sitä sillo pelaa cb:s? vai pitiks siihe just hommata se maksulline ?
Tuleeks tääki sit olee samantapane ? o_O
Team: DnC
30.07.2009 14:49
#7
En tiiä näist mittää,mutta kysympähä kummiki xD !
Se wolfenstein:enemy terror mikä oli ilmane ,jota pysty pelaa netis, ni pystyks sitä sillo pelaa cb:s? vai pitiks siihe just hommata se maksulline ?
Tuleeks tääki sit olee samantapane ? o_O
Wolfenstein: Enemy Territory on ilmainen, yhä suhteellisen aktiivinen peli Clanbasessa ja ESL:ssä, jopa rahapalkintoisia lanejakin järjestetään, tosin ei Suomessa (vaikkakin aina sinne meiltä väkeä lähtee).
Uusi Wolfenstein tulee olemaan maksullinen ja sitäkin tullaan takuulla pelaamaan kilpailullisesti, aktiivisuuden riippuen tietenkin moninpelin onnistumisesta (vrt. ET:QW).
Team: [PG]
30.07.2009 16:10
#8
Team: =HoD=
30.07.2009 19:25
#9
Team: KorpiCod -
30.07.2009 21:03
#10
22.08.2009 18:53
#11
Team: Snakepit
23.08.2009 13:08
#12
1