Laitteistovaatimukset Käyttöjärjestelmä: Microsoft Windows XP, Windows Vista tai Windows 7 Prosessori: Intel Core 2 Duo 2.4 GHz tai vastaava Muisti: 2 GB Näytönohjain: NVIDIA 8800GS / ATI Radeon HD 2900 Kiintolevy: 8 GB Internet: Laajakaistayhteys | Testilaitteisto: Käyttöjärjestelmä: Windows 7 64-Bit Prosessori: Intel i5 750 Muisti: 4 GB Näytönohjain: ATI Radeon HD 5770 Playstation 3 |
Alkupuhe
Viime vuosina pelijulkaisut ovat lähes poikkeuksetta olleet FPS-pelirintamalla täysin luokattomia yrityksiä. Mikään ei ole tarjonnut mitään uutta, vaan kaikki ovat olleet sitä samaa, minkä jokainen meistä on jo useampaan kertaan kokenut, yhä uudestaan ja uudestaan. Splash Damage on uusimman julkaisunsa kohdalla pyrkinyt tuomaan tarjolle jotain uutta. Jotain, mitä ei FPS-genreen ole ennen yhdistetty. Kirsikkana kakun päällä on pelissä kehittäjien mukaan tuki kilpapelitoiminalle.
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että viimeisin kilpapeliksi sopiva peli on vuonna 2007 julkaistu Call of Duty - Modern Warfare. Tästä on siis aikaa kulunut jo sen neljä vuotta ja nyt alkaisi olla aika, että taloon astuu uusi isäntä. Mitä sitten Brinkiltä pystyi odottamaan ennen julkaisua?
Splash Damagen aikaisemmat pelit ovat toteuttaneet hyvin pitkälti aina samaa kaavaa. Pelit eivät ole olleet aivan realistisimmasta päästä, vaan liikkuminen on ollut nopeaa ja sujuvaa, mikä on tehnyt pelistä hyvin mielenkiintoisen ja vauhdikkaan. Brinkiähän on nimenomaan mainostettu parkour-tyylisestä liikkumisestaan, minkä pitäisi tehdä siitä hyvin sujuvaliikkeisen. Mutta onko pelitalo muuttanut suuntaansa Brinkin kohdalla askeleen lähemmäs realismia? Onko se Quakemainen hyppiminen jätetty pois? Pelitalon viimeinen peli, ET:QW, oli erittäin toimiva kilpapeli, mutta sen pelaaminen publicilla ei ollut kovinkaan nautinnollista, sillä pelaajan oli tehtävä muutakin kuin vain asettaa vihollisen pää oman tähtäimen keskelle ja painaa nappia. Onko Brink ottanut askeleen lähemmäs public-pelaajia? Onko Brinkiin helpompi päästä käsiksi kuin sen isoveliin?
Lyödäänpä peli käyntiin ja otetaan selvää.
Vahanaamat liikkellä
Jo niin monesta pelistä tutulla tavalla, aukeaa peli huikeiden mainosten saattelemana, jonka jälkeen pääsemme nauttimaan ensimmäisestä juonta eteenpäin vievästä videosta. Käytännössä se esittelee pelin juonen taustat, missä ollaan ja mikä tilanne on meneillään. Tätä sitten seuraa puolen valinta. Vaihtoehtona on joko Save the ark (pelasta arkki) tai escape the ark (pakene arkista). Pelastaja-puolella tarkoitetaan vartijoita ja pakenijoilla kapinallisia. Valinnan tekemisen jälkeen siirrytään seuraavan videon pariin. Näihin välivideoihin on pelissä totuttava, sillä niitä tulee eteen jatkuvasti, karttaa ladatessa, objectiven suorittaessa, jatkuvasti.
Hahmon luomisen jälkeen päästäänkin sitten itse asiaan.
Nykymuodin mukaan, aloitetaan hahmon personoinnilla. Pelin luoja, Splash Damage on kertonut, että pelissä on mahdollista luoda 102 247 681 536 000 000 kappaletta uniikkeja hahmoja, joten vaihtoehtoja kyllä riittää ja pelatessa tulee helposti vietettyä aikaa pelkästään hahmon kustomoinnissa. Aluksi ei luonnollisesti ole valittavana kuin muutama perusjuttu, mutta mitä pidemmälle peliä pelaa, sitä enemmän vaihtoehtoja aukenee.
Kasvon muodot, naamakarvoitus, hiukset, hatut, paidat, housut... Kaikki silmälasien sankojen väristä tatuointeihin on täysin pelaajan itse muokattavissa, joten varmasti jokainen pelaaja löytää valikoista juuri ne mieleisensä palikat, millä personoida se oma hahmonsa juuri omansa näköiseksi. Lisävaihtoehtoja tulee oikein sopivalla tahdilla ja vain muutaman tunnin pelaamisen jälkeen joutuu jo raapimaan päätään useamman minuutin ajan päättääkseen haluaako hahmolleen nyt tyylikkään pystytukan vai kenties TF2:maisen länkkärihatun.
Uutena ominaisuutena FPS-peleihin Brink tuo hahmon ruumiinrakenteen muokkauksen. Vaihtoehtoina on Heavy, Medium ja Light, joista aluksi on valittavana vain Medium, Heavyn ja Lightin ollessa unlockattavaa lisäsisältöä. Eroja näillä on selvästi. Medium on ketterä liikkeissään ja kykenee lähes kaikkiin Brinkin tarjoamiin hyppyihin ja liikkeisiin, sekä kestää vihollisen tulitusta keskinkertaisen hyvin. Heavy on kömpelö liikkeissään, mutta kestää enemmän tulitusta. Light-hahmoa käyttäessä pelaajan on mahdollista saada kaikki irti Brinkin SMART-liikehdinnästä, hahmoluokalla kaikki liikkeet wallhopeista lähtien on mahdollista ja liikkuminen muutenkin on todella vauhdikasta ja sujuvaa. Damagea Light kestää puolestaan vähemmän kuin muut, mutta nopea liike antaa edun lähes jokaiseen tilanteeseen. Hahmoluokan valinta rajoittaa myös valittavaa asearsenaalia. Lightin on mahdollista saada ykkösaseekseen vain kevyt SMG, sekä kakkosaseekseen pistooliin. Mediumilla puolestaan on valittavanaan rynnäkkökivääri ja sen lisäksi joko kevyt SMG tai pistooli. Isokroppainen heavy tietenkin jaksaa kantaa mitä pelaaja ikinä tahtookaan.
Nopeus > Kauneus
Brinkin kartat ovat kaikki lähitaistelua, jokainen kartta on pääosin sisätiloissa, joten missään kohdassa ei pääse nauttimaan kauniista ulkomaisemista, lehtien heilunnasta tai veden solinasta. Hahmot ovat sarjakuvamaisen vahamaisia ja niin ovat myös kartat. Realismi, tai upeat grafiikat eivät siis todellakaan ole se Brinkin valloittava voima.
On kuitenkin otettava huomioon että se mitä Brinkiltä odotettiin, oli toimiva kilpapeli. Grafiikat jäävät siis taka-alalle, sillä jokainen peliä kilpaa pelaava pelaaja vääntää grafiikkaasetukset joka tapauksessa nollaan maksimaalisen FPS:än saavuttamiseksi. Kaikki ylimääräinen silmäkarkki on aina tiellä, pelattavuus on se mikä tekee pelistä hyvän, ei se miltä peli ulkoisesti näyttää.
Jokatapauksessa, grafiikat ovat pelin raskauteen verrattuna melko mitään sanomattomat, tässä vaiheessa on vielä odotettava että peliin tulee päivityksiä, jotka saisivat nämä kaksi asiaa samalle viivalle.
Vasta pelattuasi Brinkkiä tiedät miltä tuntuu olla yksin
Brinkillä on yksinpeli, mutta se on sulautettu todella hyvin moninpeliin. Käytännössä pystyt pelaamaan yksinpelin läpi muutaman kaverisi kanssa, bottien täyttäen loppujoukkueesi sekä vastapuolen. Tämä on myös hyvin suotavaa, sillä vaikka tekoäly onkin jossain tilanteissa fiksu, soolona pelatessa pakostakin poksuu kallossa verisuonet, kun joudut suorittamaan tehtäviä täysin yksin, bottien juostessa milloin missäkin. Esimerkiksi heti toisessa yksinpelintehtävässä "Terminalissa" tulee vartijoilla pelatessa toimittaa esine X paikkaan Y, sekä suorittaa jokin toimenpide esine X:llä. Hieman Capture the Flagin -tyylinen tehtävä. Sen suorittaminen lähentelee mahdotomuutta oman puolen bottien juostessa milloin missäkin ja vihollisjoukkueen ollessa sinua vastassa koko arsenaalillaan paikassa Y. Soolona pelatessa moni tehtävä tulikin suoritettua vasta viimeisellä sekunnilla, botit kun tuntuivat löysäilevän ajan vähentyessä.
Muutoin botit on tehty jopa suhteellisen hyvin, lähitilanteissa ne käyttävät lähes poikkeuksetta meelee-hyökkäystä (lyöntiä) tai liukumista, joilla saa kaadettua vastustajan maahan. Aimikin boteilla tuntuu olevan kohdallaan.
Pelissä on siis mm. Enemy Territoryista tuttu systeemi, mikä tarkoittaa sitä, että mapin alussa annetaan X määrä aikaa suorittaa jokin tehtävä, jonka jälkeen siirrytään seuraavan tehtävän pariin, samalla kelloon tupsahtaen lisää aikaa. Tehtäviä on paljon laidasta laitaan. On siltojen räjäytystä, oviin murtautumista, jonkin laitteen saattamista jne jne. Tehtävien suorittamiseen tarvitaan yleensä jotain tiettyä aselajia, joita brinkissä on valittavana yhteensä neljä kappaletta: Medic, Engineer, Operative ja Soldier. Näistä luonnollisesti soldieria tarvitaan esimerkiksi räjäytystehtävissä, engineeriä korjaustehtävissä, ja Operativea murtautumistehtävissä.
Pelin kartat ovat hyvin yksinkertaisia. Toinen puoli hyökkää ja toinen puolustaa. Yhdessä mapissa on aina kahdesta neljään tehtävää, joita suoritetaan järjestelmällisesti. Ensimmäisen tehtävän jälkeen päästään eteenpäin suorittamaan toista ja niin edespäin. Sen lisäksi pelaajan on mahdollista suorittaa sivutehtäviä, joilla ei kuitenkaan isomman tavoitteen kannalta ole mitään virkaa, muuta kuin kokemuspisteiden kertyminen. Yleisellä peliserverillä pelatessa nämä sivutehtävät lähinnä ärsyttävät, sillä muu joukkue tuntuu tekevän niitä innokkaammin kuin päätehtäviä, minkä seurauksena yksinäisyys alkaa vaivaamaan hyvin nopeasti. Kartat eivät siis todellakaan ole mitenkään laajoja, kaikki ovat käytännössä sisätiloissa, ahtaissa käytävissä. Näin ollen monia tehtäviä tehdessä tulee vastaan pullonkaula, josta on todella vaikea päästä eteenpäin, ainakaan yksin. Mikäli vihollisia on vastassa enemmän kuin kaksi, tarvitset etenemiseen lähes poikkeuksetta kaveria. Esimerkiksi Container City -kartassa on hyökkäyspuolella koko joukkueen oltava heti hereillä, tai muuten puolustajat saavat ilmaisen kierrosvoiton ja mahdollisuuden tappaa hyökkääjät suoraan respawn-paikalle, yhä uudestaan ja uudestaan, kunnes kierros on loppunut.
Peli on oikeasti vaikea, yksin. Jos et mene serverille kaverisi kanssa, olo on lähes poikkeuksetta yksinäinen. Kuin kaikilla muilla kiiluisi silmissä vain vastustajien päänahka, eivätkä heitä tehtävät kiinnosta. Jos kuitenkin käy niin hullu tsäkä, että omaan joukkueeseesi sattuu edes bakteeri-tason älyllistä elämää, on peli jo erittäin nautinnollista. Jos kaikki löytävät oman tehtävänsä ja puhaltavat yhteen hiileen, etenevät tehtävät vauhdikkaasti vihollisten vikisten basessa äitiään.
Pelin aikana ei omia statsejaan pääse katsomaan, ja mikä parasta, ei pääse pelin jälkeenkään. Tiimipainotteisuus siis lisääntyy jo tämänkin ansiosta huomattavasti, kun ei ole keskinäistä kilpailua kenellä on eniten tappoja ja kuka oli se surkein joka vain kuoli jatkuvasti. Pelin lopussa kuitenkin annetaan yhteenveto käydystä taistelusta, jossa näytetään kertyneet kokemuspisteet, sekä paras pelaaja (eniten kokemuspisteitä tienannut pelaaja), paras medic, engineer, operative ja soldier, sekä eniten tappoja kerännyt pelaaja, mitään muuta statistiikkaa ei pelaajalle kerrota.
Entten tentten...
Aselajeja on tosiaan valittavana neljä erilaista. Medic, Soldier, Operative ja Engineer. Näistä Medic on varmastikin se yleisin käytettävä, niin kuin se on ollut kaikissa muissakin peleissä, jossa tämän aselajin on voinut valita. Medicillä on muihin hahmoihin verratessa erikoisosaamisena healthin antaminen oman joukkueen jäsenille, sekä tietenkin itselleen. Medic pystyy myös "buffaamaan" itseään ja joukkuetovereitaan, mikä tuo pelaajalle siis hieman extra-healthia, jota ei muutoin saa. Sama buffausominaisuus on myös Engineerillä ja Soldierilla. Engineer voi buffata lisädamagea aseisiin ja Soldier puolestaan jakaa lisäpanoksia. Nämä buffit ovat oikeasti todella hyödyllisiä, esimerkiksi engineerin lisädamage tekee pelaajan jokaiseen aseeseen 1.33-kertaisen lisäyksen.
Muun muassa Call of Duty -pelisarjasta tutut abilityt ovat mukana Brinkissä, ja normaalista poiketen, tällä kertaa niillä jopa oikeasti tekee jotain. Abilityjä on valittavana sitä mukaan kun niitä peliä pelatessa aukenee. Abilityjä löytyy viidestä eri kategoriasta, jokaiselle aselajille on omansa, sekä niiden lisäksi universaalit taidot, jotka ovat käytössä jokaiselle kitillä. Niitä on laidasta laitaan. Esimerkiksi yksi erittäin fiksu idea on mahdollisuus ampua kranaatti. Tämä mahdollistaa sen, että voit heittää kranaattisi vihollista kohti ja heti perään alkaa ampumaan häntä. Jos osut kranaattiisi, se räjähtää. Oikein suoritettuna vieläpä ennen kuin vihollinen on juossut räjähdettäsi karkuun.
Aselajikohtaiset abilityt ovat siis kategorioitu paremmin sopimaan juuri siihen pelaamaasi aselajiin. Soldierilta löytyy molotovin koktailit, engineeriltä miinat, mediciltä adrenaliinipistokset ja operativelta muun muassa erilaisia räjähteitä. Abilityjä ostetaan Level Creditseillä, joita pelaajalle kerääntyy kokemuspisteiden myötä. Joitain abilityjä on mahdollista käyttää joukkuetovereiden buffaamiseen. Näitä ovat esimerkiksi medicillä Speed boost, adrenaliinipistos ja Transfer supplies. Taitoja on mahdollista valita kolme kappaletta per aselaji. Myös käyttö on erittäin hyödyllistä, sillä esimerkiksi Speed boost nopeuttaa pelaajan liikettä huomattavasti.
Se uusi juttu - SMART
Parkour-tyylinen liikkuminen, eli SMART on juurikin yhtä näyttävän näköistä liikkumista kuin mitä videoista on voinut nähdä. Liikkeet suoritetaan painamalla SMART-näppäintä, joka jostain syystä on sijoitettu samaan näppäimeen kuin juoksu. Ainakin allekirjoittaneelle tämä tuotti aluksi vaikeuksia ja ukko tuntui hyppivän volttia jatkuvasti, mutta ei tämä kuitenkaan mikään jääpuikko arsessa ole. Kyllä tähän tottuu. Liikkeiden käyttämisen oppii melkoisen nopeasti ja sitä voi myös harjoitella yksinpelistä löytyvän Parkour This -challengen kautta.
Liikkeet ovat yllättäen todella hyödyllisiä ja niitä on todellakin käytettävä pystyäkseen liikkumaan kartoissa, sillä jokainen laatikon päälle kiipeäminen on toteutettu jollain liikkeellä. Myös tuo niin monella videolla nähty liukuminen on mahdollista. Liikkeestä nappia painamalla pelaaja lähtee liukuun, jonka avulla pystyy muun muassa kamppaamaan vastustajia sekä joukkuetovereita. Aina silloin tällöin peliservereillä tulee valitettavasti vastaan henkilöitä jotka ovat löytäneet tämän liukunäppäimen ja ilmeisesti luulevat että sitä on painettava ihan koko ajan, jolloin lopputuloksena on se, että koko hänen oma joukkueensa makaa maassa.
Summa summarum
Brinkiin sisäänpääseminen vaatii kokeneemmaltakin pelaajalta aikaa, sillä peli on kaikkea muuta kuin sitä tuttua Team Deathmatch -tyylistä pelailua, jossa tarkoituksena on vain saalistaa vastustaja. Brinkissä ei myöskään riitä se, että itse hallitset pelin, vaan haluttuun lopputulokseen tarvitset ihan aina joukkueesi apua. Pelissä ei siis todellakaan mennä every man for himself -asenteella, vaan on aina parempi auttaa ensin kaveria ja sitten vasta lyödä piikki omaan jalkaan.
Allekirjoittanut odotti Brinkin olevan tietynlainen jatko-osa vuonna 2007 julkaistulle ET:QW:lle. Jatko-osa, joka olisi tehty helpommaksi ja näyttävemmäksi massoille. Tässä mielessä jouduin kuitenkin pettymään. Siitä huolimatta Brinkissä on valtavat määrät potentiaalia. Ehkäpä eniten siksi, että se on niin mahdottoman tiimipainoitteinen. Brink vaatii vielä parit päivitykset, joilla pahimmat bugit saadaan korjatuksi, sen jälkeen peli on enemmän kuin loistava ja sitä voi suositella huoletta kenelle tahansa.
Miten Brink Playstation 3:lla toimii?
Näyttää vahvasti siltä, että vihdoinkin peliä on lähdetty alunperin suunnittelemaan PC:lle, sillä sen verran Playstation 3 versio brinkistä on keskeneräinen. Pelimekaniikka sinänsä on ihan hyvässä kunnossa, mutta pelin moninpelissä on ainakin arvostelijalle ylitsepääsemätön ongelma. Omassa joukkueessa voi julkisissa peleissä olla maksimissaan vain neljä ihmispelaajaa ja loput puuttuvat pelaajat korvataan boteilla. Ratkaisuun on päädytty, koska kehittäjien mukaan suurempi ihmispelaajamäärä aiheuttaa peliin liikaa lagia. Mikäli tätä ongelmaa ei pystytä korjaamaan, Brink tulee olemaan totaalinen floppi. Konsoleille tyypilliseen tapaan servereiden hakua ei ole, vaan peli laittaa pelaajan jollekkin random serverille. Usein serverit sattuvat olemaan sellasia, joissa ei edes neljän ihmispelaajan maksimimäärä tule täyteen. Kuten PC-version arvostelussa mainittiin, bottien kanssa pelaaminen on usein todella turhauttavaa.
Pelissä liikkuminen tuntui aluksi tahmealta, mutta pienen totuttelun jälkeen siihen ei enää kiinnitä mitään huomiota ja liikkuminen ja kontrollit tuntuu hyvin luontevilta. Sprintti pohjassa hahmo tuntuu hyvin ylittävän esteet ilman suurempaa tarvetta hyppimiselle. Aseiden rekyylit ovat harvinaisen suuret konsolipeliksi ja täntäintä joutuu oikeasti siirtämään alaspäin joillain aseilla että luodit menevät jonnekkin muuallekkin kuin kattoon. Aim assistin saa asetuksista päälle, mutta merkittävää apua siitä ei tunnu tähtäykseen olevan. Ruudunpäivitysnopeus saisi Playstation 3 -versiossa olla kyllä parempi. Tuntuu, että Playstationista alkaa tehot loppumaan ja paljon toimintaa sisältävissä kohtauksissa ruudunpäivitys alkaa tökkimään. Asia vähän ihmetyttää sillä grafiikat eivät kuitenkaan ole huippuluokkaa ja kentät ovat melko pieniä. Onkohan hahmojen suurella kustomointimahdollisuudella osuutta asiaan?
Kuten jo aikaisemmin on mainittu, servereiden haku on hyvin yksinkertainen. Filtteröitnti on mahdollista lähinnä pelityypin ja kartan mukaan, mikäli jotain muita sääntöjä haluaa laittaa filtteriin, sekin myös onnistuu, mutta ei ole takeita siitä löytyykö peliseuraa vai joutuuko taistelut käymään pelkästään bottien kanssa. Jos yhteys joskus serveriä hostaavaan käyttäjään katkeaa, Brink muodostaa yhteyden nopeasti toiseen käyttäjään, mitään suurempaa viivettä tästä ei aiheudu. Servereiden haku tuntuu olevan toteutettu hyvin ja peli ei lagisille servereille yhdistä. Privaattipelejä pystyy järjestämään helposti ja serverin asetuksia voi muuttaa monipuolisesti. Ainoa asia jota jäi kaipaamaan on abilityjen ja aseiden rajoitukset.
Trophyjä Brinkissä tuntuu ropisevan jatkuvasti. Ensimmäisen peli-illan jäljiltä 30% pelin trophyistä oli saavutettu. Trophyistä lötyy myös muutama haasteellinen tapaus ja sellaisia mitkä vaativat hieman enemmän pelitunteja.
Päälimmäisenä pelistä jää vähän pettynyt, mutta toiveikas olo. Ei Brinkiä sen yksinpelin takia osteta vaan moninpelin ja jos peliä pelatessa vähintään puolet pelaajista on botteja, ei kyseessä kunnon moninpeli ole. Jos ongelmat saadaan korjattua, konsoli-Brinkille voi odottaa kohtuu valoisaa tulevaisuutta. Perustoiminnallisuudet ovat kunnossa. Arvailujen varaan jää sitten kuinka konsolipelaajat ottavat sen omakseen, sillä Call of Dutyt dominoivat markkinoilla ja Brink tarjoaa vähän erilaisen pelikokemuksen. Tehtäväpohjainen pelimuoto on hyvää vaihtelua ainaiselle lippujen valtaamiselle ja pommin räjäyttelylle
Plussat [+] + Tiimipainotteisuus + Valinnanvapaus + Bodytypet + Abilityt & Buffit + Karttojen latausajat | Miinukset [-] - Bugit ja Raskaus - Ongelmat joillain kokoonpanoilla - Leanaus - Yksinpeli, yksin - Botit ja joukkuetoverit - Konsoliongelmat |
Arvosana: 8/10
MAINOS
MAINOS
1
23.05.2011 21:34
#1
23.05.2011 22:07
#2
Suurelta osin samaa mieltä asioista. Ja tosiaan suurimmat viat pelissä ovat toivottavasti korjattavissa.
Tuosta sen verran, että extra-healthiahan voi saada myös "Health Command Postin" valloittamalla ja sen vielä parantamalla/päivittämällä. :)
Team: scene
23.05.2011 23:04
#3
Team: Z-Partio
23.05.2011 23:05
#4
Hieno arvostelu, mutta olen kyl erimielt ton leanauksen suhteen kyseessähän on SD:n peli
Leanaus on helvetin hyvä juttu pelissä, mut varmasti voit yhtyä siihen mielipiteeseen että tässä se on toteutettu surkeasti.
Team: scene
24.05.2011 00:09
#5
Hieno arvostelu, mutta olen kyl erimielt ton leanauksen suhteen kyseessähän on SD:n peli
Leanaus on helvetin hyvä juttu pelissä, mut varmasti voit yhtyä siihen mielipiteeseen että tässä se on toteutettu surkeasti.
juu, ei sitä kyl oikeen tuu käytettyy missään tilanteis mitä pelissä vastaan tulee..
25.05.2011 09:32
#6
Mukavaa kun kaikki eivät lyttää Brinkkiä maan rakoon 2 tunnin pelikokemuksen jälkeen.
25.05.2011 17:01
#7
1