Unohditko salasanan?

Valikko
  • Etusivu
  • Keskustelu
  • Artikkelit
  • Tiedostot
  • Galleria
  • Yhteisöt
  • Käyttäjät
  • Palaute
Suodata sisältöä:
  • » BF3
  • » BF4
  • » CoD:BO2
  • » CoD:Ghosts
  • » CS:GO
  • » Dota 2
  • » Indie
  • » Lanit
  • » LoL
  • » SC2
  • » Yleinen
  • » KAIKKI PELIT
Online: 228
Artikkelit > Indie

Arvostelussa Legend of Grimrock

jaa kirjanmerkki
Indie / 04.04.2012 19:06 / Kirjoittanut Bananazorzoffline

Laitteistovaatimukset

Käyttöjärjestelmä: Windows Vista / XP / 7
Prosessori: Intel Dual Core 2GHz / AMD 2.8GHz tai parempi
Muisti: 2 GB
Näytönohjain: ATI Radeon X1600 tai NVIDIA GeForce 7600 tai parempi (512MB muistia sekä Shader Model 3.0)
DirectX: Microsoft DirectX(R) 9.0c
Kiintolevy: 1 GB vapaata tilaa

Testilaitteisto - PC:
Käyttöjärjestelmä: Windows 7 64-Bit
Prosessori: AMD Phenom II X4 940
Muisti: 4 GB
Näytönohjain: ATI Radeon HD 6950
kuva



Aloitettakoon tämä arvostelu sanomalla, että ennakkoluulot ovat usein olleet allekirjoittaneelle  esteenä useille hienoille kokemuksille. Nämä kirotut ennakko-oletukset ovat usein niin vankkumattomia, ettei niitä kukaan tahdo rikkoa. Joku ei suostu pelaamaan Skyrimiä, toinen  Battlefieldiä ja kolmas League of Legendsiä. Kaikki kolme peliä voi, ja todennäköisesti ovatkin  hyviä pelejä, mutta jokin oletus pelistä, oli se sitten aikaisemmin nähty kuva, video tai vaikka  kokemus pelisarjan edellisessä pelissä estää itseä kokeilemasta uutta peliä. Ja ennakkoluulot  ovat suurin ongelma ikinä, sillä objektiivista näkemystä on hankala väittää vääräksi, kun joku on vakavasti jotain mieltä.  

Myönnettäkööt myös, että Legend of Grimrock ei ihan aluksi sytyttänyt itsessä sitä tunnetta,  mitä se mahdollisesti sytyttää usean genren fanin keskuudessa. Peli on suomalaisen indie-studion, Almost Humanin esikoispeli, jossa on selvää AAA-tason laatua nähtävissä. Pienestä neljän  miehen tiimistä huolimatta oldschool-henkiseen peliin on saatu erittäin uskottava ympäristö ja viholliset ovat luonnollisen oloisia. Graafisesti peli on jopa häikäisevän hyvännäköinen varjostusefekteineen, joskaan seinien tekstuureissa ei suuria vaihteluita ole. Ehkä se kuuluu asiaan. Grafiikan ohella ympäristöä ehostavat tietysti tarkkaan harkitut äänitehosteet, jotka kuulokkeiden kanssa antavat lisää fiilistä ja joissain tilanteissa auttavat muistuttamaan pelaajaa sijainnistaan.

kuvakuvakuva


Pelaajalla on käytössään neljän hengen ryhmä, joka oletetusti liikkuu ruuduilla neliömuodostelmassa. Eturivin kaverit voivat käyttää jokaista asetta, kun taas takarivissä olevat kaksi ovat rajoitettuja heitettäviin ja ammuttaviin aseisiin, sekä loitsuihin. Peli antaa  vaihtoehdon luoda haluamanlaisensa hahmot, mutta jos siitä ei välitä, on mahdollisuus valita  satunnaisesti luodut neljä hahmoa. Alussa on myös valittavissa vaikeustaso, kenttä sekä  haluaako old-school -tilan päälle. Kyseistä asetusta suosittelen vain, jos haluat lisää  haastetta, piirtää itse karttoja tai jos muistat tosi hyvin missä olet kulkenut. Kenttiä on julkaisuhetkellä vain yksi, mutta lisäsisältönä tai käyttäjien tuottamana sitä näyttäisi olevan luvassa lisää. Old-school -tila poistaa käytöstä kartan, jonka avulla näkee mitkä alueet on tutkinut ja mitä ei. Liian vaikeaa sen poistaminen ei pelistä kuitenkaan tee, sillä jotkin palapelit saattavat viedä pitemmänkin tovin, jolloin kentät alkavat pikkuhiljaa jäädä huonomuistisemmankin mieleen.

Peli käynnistyy perinteisellä tilanteen selostuksella ja pienellä juonen kertomisella, joka loppujen lopuksi jää kaiken muun tapahtuvan taustalle. Juoneen ei nähtävästi ole panostettu yhtä paljoa kuin muihin ominaisuuksiin, mutta tarinastakin pääsee perillä, jos keräilee maassa olevia kääröjä, jotka joku aikaisempi luolastoja seikkaillut hahmo on sinne jättänyt.

Alussa pelaajalle annetaan mahdollisuus  liikkua rauhassa ja totutella pelin liikuntamekaniikkaan, joka on nykypeleihin verrattuna todella poikkeava. Tämä pieni harjoittelusessio onkin paikallaan, sillä ensikertalaiselle liikkuminen saattaa tuntua vieraalta. Pelissä liikkuminen tapahtuu tavallaan ruutu kerrallaan eli yksi w-napin painallus vie pelaajan ruudun verran eteenpäin. Hiirellä katselemaan pääsee vapaasti, mutta lopulta katse lukittuu aina eteenpäin. Pienen harjoittelun jälkeen allekirjoittanutkin lopetti seiniä päin kävelyn ja sai edistystä aikaan ja jo muutaman tunnin jälkeen alkoi mekaniikka olla hallussa niin hyvin, että taistelussa onnistui helposti välttämään minkäänlaista osumaa, kun vähän huiputti tekoälyä. Noin muuten liikkuminen on hyvin sulavaa, kunhan muistaa olla painamatta wasd-näppäimiä pohjassa, sillä pelillä on tapana muistaa erittäin hyvin mitä pelaaja painoi. Tämä tulee selväksi kun rappusissa tai putousten lähellä painelee vahingossa jotain nappia liian usein, tai väärään aikaan. Satunnaisesti sijoitetut reiät ympäri kenttää eivät kuitenkaan tuhoa pelaajan edistystä kokonaan, vaan usein vahingollisesta liikkeestä selviää pienellä lisätaistelulla kerrosta alempana.

kuvakuvakuva


Taistelu pelissä tapahtuu perinteisin menetelmin joko miekan, jousen, loitsujen tai erilaisten heittoaseiden avulla. Koko taistelumekaniikka on suht yksinkertainen. Hyökkäys tapahtuu painamalla oikealla hiirellä aseen kuvaa ja toivomalla, että se osuu. Miekat ja muut lähitaisteluaseet ovat usein vähemmän luotettavia osumistarkkuudessaan kuin esimerkiksi nuolet ja loitsut, mutta loitsujen käyttö on kallista energian suhteen, joten kannattaa miettiä miten ja milloin niitä käyttää. Uusia loitsuja pystyy oppimaan keräämällä kääröjä ympäri kenttiä ja parantamalla tarvittavia loitsutasoja. Pelissä on myös mahdollisuus valmistaa rohtoja eri tarpeisiin. Kasveja yhdistelemällä voi luoda esimerkiksi terveys-, energia- ja vastamyrkkyrohtoja.

Edellämainituista ominaisuuksista huolimatta ominaisuuslista jää aika lyhyeksi. Taistelun aikana sekä rohtoja valmistaessa kokee käytännössä kaikki ne tavallisesta poikkeavat ominaisuudet. Muutoin tapahtumat ovat hyvin arkisia: ovet aukeavat aina joko avaimella, laattojen päällä seisomisella, nappien painalluksilla tai joskus ihan vaan vetämällä oven viereistä vipua. Onneksi tilannetta hieman parantaa se, etteivät kaikki ovet aukea ihan niin yksiselitteisesti kuin voisi kuvitella, vaan pelaaja voi joutua miettimään esimerkiksi miten saisi painoa laatalle, jonne ei pääse tai vetämään vivusta ja seisomaan yhtäaikaisesti 10 metrin päässä olevalla laatalla, ajastimen juostessa.

kuvakuvakuva


Oppimiskäyrä on kestettävän jyrkkä. Peli ei rankaise liian kovalla kädellä  epäonnistumisista, mutta saattaa välillä olla hieman rasittava. Tehtävät, joita pelaajalle  esitetään eivät ole liian helppoja, joten ensimmäisellä kerralla on vaikeaa pelata läpi ennätysajassa. Jotkin tehtävät ovat ensivilauksella erittäin loogisia ja niistä  pääsee läpi hoksottimia käyttämällä, mutta välillä puseroon hiipii fiilis, ettei tehtävää ole mahdollista ratkaista lainkaan.  Toisinaan tehtävän ratkaiseminen edellyttää käytäviä pitkin edestakaista kävelyä, kun yrittää etsiä sitä pientä aikaisemmin huomaamatta jäänyttä nappia seinistä. Tämän ärsyttävyys on onneksi saatu minimoitua laittamalla tehtävään  liittyvät vihjeet usein tarpeeksi lähelle tehtävää, jolloin pitkät kävelyt takaisin alkumetreille on onnistuttu välttämään. Pelaajaa myös palkitaan erilaisilla piilotetuilla palkinnoilla, joita voi löytää ympäristöä tarkkaan tutkimalla.

kuvakuvakuva


Muutamaa negatiivista pointtia laskematta, Legend of Grimrock osaa olla mielenkiintoinen ja mukava pelikokemus. Vaikka peli ei kulje samalla tasolla muiden tämän päivän roolipelien kanssa, ei sen ole tarkoituskaan, mistä syystä se on harkinnan arvoinen kokemus. Mikäli on vuosia sitten pelannut luolaseikkailuja ja haikailee niiden perään, voin luvata että tarjolla on nyt jotain samantyylistä, joka on luotu nykyajan teknologialla. Tämän genren pelit ovatkin harvassa, joten on virkistävää saada vähän vaihtelua tarjontaan. Suomalaisen Almost Humanin esikoispeli on erittäin lupaava näyte siitä mihin tiimi pystyy ja toivottavasti tästä mennään vain parempaan suuntaan.

Plussat [+]

    + Grafiikat
    + Pelattavuus
    + Äänimaailma
    + Haasteellisuus
    + Musiikki valikossa

Miinukset [-]

    - Musiikin puute pelin aikana
    - Helposti huiputettava tekoäly
    - Liikkuminen välillä hankalaa
    - Tehtävien vähäinen vihjeiden määrä



Arvosana: 9/10




Uusimmat
Arvostelussa Battleborn
Arvostelussa HyperX Cloud Revolver
Arvostelussa Quantum Break
Arvostelussa Rainbow Six: Siege
Arvostelussa Asus ROG GR8
Arvostelussa Asus ROG G501J
Arvostelussa Asus ROG G20
Arvostelussa Asus ROG PG278Q
Arvostelussa Asus ROG Sica
Arvostelussa Cities: Skylines

MAINOS

MAINOS



KOMMENTIT (4)

1

avatar
MrLateoffline
04.04.2012 21:52
#1
Jos tähän on vielä luultavasti tulossa jonkin sortin luolastoeditori, niin pelattavaa kyllä varmasti tulee olemaan.

TotalBiscuitin video pelistä: http://www.youtube.com/watch?v=dzIiXx-8BHc&feature=g-u-u&context=G276906dFUAAAAAAAEAA

Itse en ole ainakaan vielä ennakkotilannut, vaikuttaa kyllä kiinnostavalta.
avatar
Bananazorzoffline
04.04.2012 21:57
#2
MrLate sanoo:

Jos tähän on vielä luultavasti tulossa jonkin sortin luolastoeditori, niin pelattavaa kyllä varmasti tulee olemaan.

TotalBiscuitin video pelistä: http://www.youtube.com/watch?v=dzIiXx-8BHc&feature=g-u-u&context=G276906dFUAAAAAAAEAA

Itse en ole ainakaan vielä ennakkotilannut, vaikuttaa kyllä kiinnostavalta.


Pelin alkuvalikko tosiaan antaa vihjausta siitä, että jonkin sortin editori tullaan julkaisemaan pelille. Mikäli näin on, on tässä tarjolla erittäin kohtuulliseen hintaan loistavaa ajanvietettä, johon tulee riittämään sisältöä pitkäksikin aikaa.
avatar
Ilekooffline
05.04.2012 10:40
#3
Ei paypalilla ole rahaa nyt, niin ostan sitten kun saapuu steamiin, kun siellä rahaa on.
Todella hyvän oloinen peli, muutamia tällaisia on tullut pelattua joskus.

Ja se editori todella hyvä lisäys tähän.
Viestiä on muokattu: 05.04.2012 10:41
avatar
MrLateoffline
10.04.2012 19:41
#4
Tuli ostettua tämä peli, editoria odotellessa :)
Osallistu keskusteluun ja rekisteröidy sivustolle.
Lukossa alkuun 

1

© Copyright 2004 - 2021 Finnish Gaming Community ry
Contact » Mediatiedot » Rekisteriseloste » Käyttöehdot » Ylläpitäjät » Yhteistyössä » Palaute » Uutisvinkki » Hae ylläpitoon » RSS » 0.0708 sekuntia
Nebula
EA
SEUL ry
Battlefield 1942
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Battlefield: Vietnam
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Battlefield 2
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Battlefield 2142
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Battlefield Heroes
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Battlefield: Bad Company
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Battlefield 1943
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Battlefield: Bad Company 2
Uutiset
Pelitiedot
Battlefield 3
Uutiset
Pelitiedot
Battlefield 4
Uutiset
Call of Duty
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Call of Duty: United Offensive
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Call of Duty 2
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Call of Duty 4
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Call of Duty: World at War
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Modern Warfare 2
Uutiset
Pelitiedot
Call of Duty: Black Ops
Uutiset
Pelitiedot
Call of Duty: Modern Warfare 3
Uutiset
Call of Duty: Black Ops 2
Uutiset
Half-Life 2
Pelitiedot
Tiedostot
Counter-Strike
Uutiset
Pelitiedot
Counter-Strike: Source
Uutiset
Pelitiedot
Counter-Strike: Global Offensive
Uutiset
Team Fortress 2
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Left 4 Dead
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Left 4 Dead 2
Uutiset
Pelitiedot
Portal 2
Uutiset
Pelitiedot
Indie-pelit
Uutiset
Lanit
Uutiset
Medal of Honor: Warfighter
Uutiset
ShootMania
Uutiset
Starcraft 2
Uutiset
Pelitiedot