Erillisten äänikorttien suosio tietokoneissa on ollut laskussa jo monta vuotta, johtuen uusista nykyaikaisista prosessoreista, joista tehoa löytyy pyörittämään myös laadukasta ääntä, kuluttamatta suhteellista tehoa liiaksi muilta prosesseilta. Myöskään pelikoneet eivät siis ole enää vuosiin kaivanneet erillistä korttia hoitamaan äänen ulostuloa, vaan pelaajat ovat tyytyneet erittäin riittävään integroituun äänikorttiin. Markkinoilla kuitenkin on edelleen huikea määrä erilaisia lisäkortteja jotka lupaavat jos jonkinlaista parannusta äänimaailmoihin. Musiikintekjät ja äänen kanssa työskentelevät hankkivat edelleen koneeseensa tälläisen hoitamaan äänen prosessointia, mutta entäs pelaajat? Tarjoaako pelaajan äänikortti minkäänlaista etua? Saimme testiimme alan pioneerin, Creativen valmistaman Sound Blaster X-Fi:n, joka mitä luultavimmin on loistava, tai siis, ainakin siinä on Fatal1tyn logo.
Creativen Sound Blaster recon 3D sijoittuu hintaluokassaan tarjonnan keskivaiheille, noin reilun sadan euron hintalapullaan. Valmistajan mukaan "Creative Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Professional Series on ammattitason pelaajan äänivalinta!". - Pitääkö tämä paikkansa?
Paketin sisältö ja asennus
Paketti ei pidä sisällään mitään ylimääräistä, mukana toimitetaan vain itse kortti, siihen kuuluva ohjekirja, ja asennuslevy, sekä Sound Blaster -logolla varustettu " edistyksellinen suunnattu mikrofoni". Kortin päälle creative on jättänyt pienen ikkunan, mistä näkee kortin "sisuksiin". Muodikkaasti valmistaja on myös pukenut kortin sisään pari kappaletta punaisia ledejä, joista riittää valotehoa parin suurperheen joulukuuseen.
Kortin asentaminen on vähintäänkin helppoa, tietokoneen takaa napataan irti yksi kappale peitelevyjä, ja kortti painetaan paikalleen vapaana olevaan PCIe -paikkaan.
Allekirjoittaneen mATX -kokoisessa emolevyssä oli tulla pienoisia ongelmia, näytönohjaimen viedessä reilusti tilaa, mutta äänikortti sopi silti asentumaan tuohon emolevyn ainokaiseen PCIe 1x -paikkaan, taisihan väliä näytönohjaimeen kuitenkin jäädä vähintäänkin riittävä 5mm tila. Ilma kiertää TM.
Testaus
Heti asennuksen jälkeen päätin laittaa kortin koetukselle ja soittaa läpi Lamb of God:in uusimmalta albumilta löytyvän King Me -kappaleen, josta löytyy ääntä laidasta laitaan. Kappaleen keskivaiheella oleva huuto sai minut repeämään täysin, kortin feidatessa tuon upean ärjähdyksen lähes täysin kuulumattomiin, koska en asetuksia säätämälläkään saanut tuota kohtaa biisissä kuulostamaan järkevältä päätin kuskata kortin naapurin koiran purulelu-astiaan. Loppujen lopuksi kuitenkin tulin lopputulokseen, että parempi varmaan kytkeä kuulokkeet oikeaan reikään, jospa se auttaisi asiaan? Ja ohoh, jopas lähti bassot potkimaan. Rhandyn laulu kuulosti paremmalta kuin koskaan ennen, musiikkitoistosta kortti siis läpäisee testin.
Tämän jälkeen olikin aika siirtyä tarkistamaan mitä kortti saa aikaan peleissä. Avukseni valitsin, minkäs muunkaan kuin Battlefield 3:sen - pelin, jonka äänimaailma on omasta mielestäni surkein mihin olen ikinä törmännyt. Älä nyt käsitä väärin, onhan pelissä "mahtavat ja mahtipontiset" äänimaailmat, mutta niitä kuunnellessa ei ole juurikaan mukava pelata, kun tärkeät äänet on sotkettu kaiken sen roskaäänen sekaan, mutta nykyaika on nykyaikaa. Kykenisikö Recon 3D suodattamaan tärkeitä ääniä korostettuna tuon roskan keskeltä? Otetaanpa selvää.
Jo latausruudussa huomaa että äänet ovat muttuneet, tai ainakaan ennen tuohon hellästi soivaan musiikkiin ei kiinnittänyt niinkään huomiota. Ensimmäisessä spawnissa jokin turha räjähdys saa aikaan samanlaisen fiiliksen kuin aivan ensimmäistä kertaa BF3:sen käynnistyessä: Wow! Varsinkin bassoääni on erittäin selvä ja taitaa nuo muutkin äänet hieman selvemmin kuulua, mutta, antaako kortti mitään etua? Aika napauttaa pikanäppäimestä kortin Scout mode päälle. Scout mode voimistaa heikommin kuuluvia ääniä, joten sen avulla pelaajan pitäisi kuulla esimerkiksi vastustajan askeleet kauempaa kuin normaalisti.
"This proprietary technology allows you to hear enemies from further away, giving you a distinct tactical advantage in combact".
Tämä moodi kuitenkin vain korostaa nyky FPS-pelien yhtä suurinta ongelmaa, ainakin jos allekirjoittaneen mielipidettä kysytään. Peleissä on liikaa turhia ääniä. Esimerkiksi Grand Bazaar -nimisessä kartassa tämä moodi korostaa sateen selvästi esiin muiden äänien joukosta, ylimääräiset raketit, räjähdykset ja laukaukset sotkeutuvat oikeiden räjähdyksien ja laukauksien sekaan, eikä niitä *%#%een askelia kuule vieläkään. BF3:n teatriaalisessa äänimaailmassa kortti ei siis anna pelaajalle juuri mitään etua. Tietenkin, jos nauttii pelin äänimaailmasta, niin silloin kortti hoitaa hommansa enemmän kuin hyvin.
Vuonna 2004 julkaistun Counter Strike: Sourcen kanssa äänikortin Scout-moden edut tulevatkin jo sitten huomattavasti paremmin esille, askeläänien kuuluen hieman selvemmin muun tohinan seasta. Edelleen kuitenkin huomaa että tämä Scout-mode kaipaisin jonkinlaista voimakkuussäädintä, sillä esimerkiksi pommin tikitys on ihan suoranaista kidutusta korville. Vaikka CSS:ässä ei paljon turhia ääniä olekaan, niin silti scout-mode tuntuu nostavan esimerkiksi tuulen ääntä, sadetta ja panssarivaunujen käyntiääniä esiin - ääniä joita ei oikeastaan tarvitse ollenkaan.
Ohjelmisto
Äänikortin hallinta on nykymuodin mukaisesti hyvin pelkistetty ja mukana on jo kaikille tutuksi tulleet profiilit. Tärkein välilehti ohjelmistossa on "THX TRUSTUDIO PRO", josta kyseisen moodin saa kytkettyä päälle. Moodi luo surroundäänen, voimistaa heikkoja ääniä, sekä lisää basson jykevyyttä. Näitä kaikkia pystyy säätämään helposti kolmelta eri liukukytkimeltä. Saman välilehden alta löytyy myös Smart Volume -asetus, jossa on esiasetettuna "normal, loud ja night" -kohdat. Tämä asetus kuitenkin allekirjoittaneen korvaan vain sotkee ääniä, enkä löytänyt tälle juuri mitään käyttöä. Dialog Plus -asetus korostaa hieman puheääntä muiden äänien joukosta, joka saattaa elokuvakäytössä olla hyvinkin kätevä.
CHRYSTALVOICE -välilehti on tarkoitettu mikrofoniliitännän hallitsemiseen, tutut äänenvoimakkuus ja micboost -asetukset löytyvät täältä, sekä niiden lisäksi FX-valikko, josta löytyy esiasetettuja äänen muunnoksia. Helium-hemmojen mieleisiä mörköääniä löytyy listasta useampia, mutta tämän asetuksen hyödyllisyys jää jälleen yhteen ventrilo-nauruun. Muut asetukset lähinnä määrittelevät selvennetäänkö ääntä vai ei, poistetaanko äänestä taustameteli jne.
Juuri muuta säädettävää ei ohjelmistosta löydy.
Loppusanat
Onko erillisestä äänikortista siis pelaajalle mitään hyötyä? Nykypeleissä ei. Toki kortti luo omanlaisensa äänimaailman ja antaa ääniin selvästi potkua, mutta etua toisiin nähden ei. Vanhemmat pelit, joissa turhat äänet loistavat poissaolollaan kortti on kuitenkin varmasti hyvä ystävä monessa tilanteessa. Askelten kuuluessa juuri sieltä mistä pitääkin.
Recon 3D on kuitenkin ehdottomasti positiivinen tuulahdus ääniin. Erityisen positiivisen maininnan saa kortin sisäänrakennettu kuulokevahvistin, joka toi allekirjoittaneen kuulokkeisiin hurjasti lisää ääntä. Siinä missä emolevyn integroitua käyttäessä joutui käyttöjärjestelmän volyymin pitämäään lähes täysillä, riitää Recon 3D:tä käyttäessä jo 10%:kin sulkemaan ympärillä olevan maailman pois.
Entä voiko tätä korttia suositella ostettavaksi? Todellakin, mutta osta ensin laadukkaat kuulokkeet. Hyvät (sulkevat) kuulokkeet tekevät äänillä paljon enemmän kuin äänikortti.
+ Kuulokevahvistin
+ Bassotoisto
+- Vähän säädettävää
- Turha BF3:n kaltaisessa teatteriäänimaailmassa
Creativen Sound Blaster recon 3D sijoittuu hintaluokassaan tarjonnan keskivaiheille, noin reilun sadan euron hintalapullaan. Valmistajan mukaan "Creative Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Professional Series on ammattitason pelaajan äänivalinta!". - Pitääkö tämä paikkansa?
Paketin sisältö ja asennus
Paketti ei pidä sisällään mitään ylimääräistä, mukana toimitetaan vain itse kortti, siihen kuuluva ohjekirja, ja asennuslevy, sekä Sound Blaster -logolla varustettu " edistyksellinen suunnattu mikrofoni". Kortin päälle creative on jättänyt pienen ikkunan, mistä näkee kortin "sisuksiin". Muodikkaasti valmistaja on myös pukenut kortin sisään pari kappaletta punaisia ledejä, joista riittää valotehoa parin suurperheen joulukuuseen.
Kortin asentaminen on vähintäänkin helppoa, tietokoneen takaa napataan irti yksi kappale peitelevyjä, ja kortti painetaan paikalleen vapaana olevaan PCIe -paikkaan.
Allekirjoittaneen mATX -kokoisessa emolevyssä oli tulla pienoisia ongelmia, näytönohjaimen viedessä reilusti tilaa, mutta äänikortti sopi silti asentumaan tuohon emolevyn ainokaiseen PCIe 1x -paikkaan, taisihan väliä näytönohjaimeen kuitenkin jäädä vähintäänkin riittävä 5mm tila. Ilma kiertää TM.
Testaus
Heti asennuksen jälkeen päätin laittaa kortin koetukselle ja soittaa läpi Lamb of God:in uusimmalta albumilta löytyvän King Me -kappaleen, josta löytyy ääntä laidasta laitaan. Kappaleen keskivaiheella oleva huuto sai minut repeämään täysin, kortin feidatessa tuon upean ärjähdyksen lähes täysin kuulumattomiin, koska en asetuksia säätämälläkään saanut tuota kohtaa biisissä kuulostamaan järkevältä päätin kuskata kortin naapurin koiran purulelu-astiaan. Loppujen lopuksi kuitenkin tulin lopputulokseen, että parempi varmaan kytkeä kuulokkeet oikeaan reikään, jospa se auttaisi asiaan? Ja ohoh, jopas lähti bassot potkimaan. Rhandyn laulu kuulosti paremmalta kuin koskaan ennen, musiikkitoistosta kortti siis läpäisee testin.
Tämän jälkeen olikin aika siirtyä tarkistamaan mitä kortti saa aikaan peleissä. Avukseni valitsin, minkäs muunkaan kuin Battlefield 3:sen - pelin, jonka äänimaailma on omasta mielestäni surkein mihin olen ikinä törmännyt. Älä nyt käsitä väärin, onhan pelissä "mahtavat ja mahtipontiset" äänimaailmat, mutta niitä kuunnellessa ei ole juurikaan mukava pelata, kun tärkeät äänet on sotkettu kaiken sen roskaäänen sekaan, mutta nykyaika on nykyaikaa. Kykenisikö Recon 3D suodattamaan tärkeitä ääniä korostettuna tuon roskan keskeltä? Otetaanpa selvää.
Jo latausruudussa huomaa että äänet ovat muttuneet, tai ainakaan ennen tuohon hellästi soivaan musiikkiin ei kiinnittänyt niinkään huomiota. Ensimmäisessä spawnissa jokin turha räjähdys saa aikaan samanlaisen fiiliksen kuin aivan ensimmäistä kertaa BF3:sen käynnistyessä: Wow! Varsinkin bassoääni on erittäin selvä ja taitaa nuo muutkin äänet hieman selvemmin kuulua, mutta, antaako kortti mitään etua? Aika napauttaa pikanäppäimestä kortin Scout mode päälle. Scout mode voimistaa heikommin kuuluvia ääniä, joten sen avulla pelaajan pitäisi kuulla esimerkiksi vastustajan askeleet kauempaa kuin normaalisti.
"This proprietary technology allows you to hear enemies from further away, giving you a distinct tactical advantage in combact".
Tämä moodi kuitenkin vain korostaa nyky FPS-pelien yhtä suurinta ongelmaa, ainakin jos allekirjoittaneen mielipidettä kysytään. Peleissä on liikaa turhia ääniä. Esimerkiksi Grand Bazaar -nimisessä kartassa tämä moodi korostaa sateen selvästi esiin muiden äänien joukosta, ylimääräiset raketit, räjähdykset ja laukaukset sotkeutuvat oikeiden räjähdyksien ja laukauksien sekaan, eikä niitä *%#%een askelia kuule vieläkään. BF3:n teatriaalisessa äänimaailmassa kortti ei siis anna pelaajalle juuri mitään etua. Tietenkin, jos nauttii pelin äänimaailmasta, niin silloin kortti hoitaa hommansa enemmän kuin hyvin.
Vuonna 2004 julkaistun Counter Strike: Sourcen kanssa äänikortin Scout-moden edut tulevatkin jo sitten huomattavasti paremmin esille, askeläänien kuuluen hieman selvemmin muun tohinan seasta. Edelleen kuitenkin huomaa että tämä Scout-mode kaipaisin jonkinlaista voimakkuussäädintä, sillä esimerkiksi pommin tikitys on ihan suoranaista kidutusta korville. Vaikka CSS:ässä ei paljon turhia ääniä olekaan, niin silti scout-mode tuntuu nostavan esimerkiksi tuulen ääntä, sadetta ja panssarivaunujen käyntiääniä esiin - ääniä joita ei oikeastaan tarvitse ollenkaan.
Ohjelmisto
Äänikortin hallinta on nykymuodin mukaisesti hyvin pelkistetty ja mukana on jo kaikille tutuksi tulleet profiilit. Tärkein välilehti ohjelmistossa on "THX TRUSTUDIO PRO", josta kyseisen moodin saa kytkettyä päälle. Moodi luo surroundäänen, voimistaa heikkoja ääniä, sekä lisää basson jykevyyttä. Näitä kaikkia pystyy säätämään helposti kolmelta eri liukukytkimeltä. Saman välilehden alta löytyy myös Smart Volume -asetus, jossa on esiasetettuna "normal, loud ja night" -kohdat. Tämä asetus kuitenkin allekirjoittaneen korvaan vain sotkee ääniä, enkä löytänyt tälle juuri mitään käyttöä. Dialog Plus -asetus korostaa hieman puheääntä muiden äänien joukosta, joka saattaa elokuvakäytössä olla hyvinkin kätevä.
CHRYSTALVOICE -välilehti on tarkoitettu mikrofoniliitännän hallitsemiseen, tutut äänenvoimakkuus ja micboost -asetukset löytyvät täältä, sekä niiden lisäksi FX-valikko, josta löytyy esiasetettuja äänen muunnoksia. Helium-hemmojen mieleisiä mörköääniä löytyy listasta useampia, mutta tämän asetuksen hyödyllisyys jää jälleen yhteen ventrilo-nauruun. Muut asetukset lähinnä määrittelevät selvennetäänkö ääntä vai ei, poistetaanko äänestä taustameteli jne.
Juuri muuta säädettävää ei ohjelmistosta löydy.
Loppusanat
Onko erillisestä äänikortista siis pelaajalle mitään hyötyä? Nykypeleissä ei. Toki kortti luo omanlaisensa äänimaailman ja antaa ääniin selvästi potkua, mutta etua toisiin nähden ei. Vanhemmat pelit, joissa turhat äänet loistavat poissaolollaan kortti on kuitenkin varmasti hyvä ystävä monessa tilanteessa. Askelten kuuluessa juuri sieltä mistä pitääkin.
Recon 3D on kuitenkin ehdottomasti positiivinen tuulahdus ääniin. Erityisen positiivisen maininnan saa kortin sisäänrakennettu kuulokevahvistin, joka toi allekirjoittaneen kuulokkeisiin hurjasti lisää ääntä. Siinä missä emolevyn integroitua käyttäessä joutui käyttöjärjestelmän volyymin pitämäään lähes täysillä, riitää Recon 3D:tä käyttäessä jo 10%:kin sulkemaan ympärillä olevan maailman pois.
Entä voiko tätä korttia suositella ostettavaksi? Todellakin, mutta osta ensin laadukkaat kuulokkeet. Hyvät (sulkevat) kuulokkeet tekevät äänillä paljon enemmän kuin äänikortti.
+ Kuulokevahvistin
+ Bassotoisto
+- Vähän säädettävää
- Turha BF3:n kaltaisessa teatteriäänimaailmassa
Arvosana: 3.5/5
MAINOS
MAINOS
1
06.05.2012 19:16
#1
Eikä yhtään liian vakavapohjainen arvostelu, how awesome!
Itseäni hieman arastaa nuo "tehosteet," joilla yritetään saada etua tavalla tai toisella. Mieluusti annan olla defaultit ja kaiken kuullostaa siltä kuin pelikehittäjät sen haluavat. Ofc., joissakin tapauksissa ne kolinat nostattavat vaan vitutusta.
Kuulokevahvistin on se oleellisin asia näissä, hieman tulee podettua tuota, kun volume loppuu kesken.
Toinen tärkeä asia on myös saada häiriöäänet pois. Emolevyn integroidut äänikortit ovat niin herkkiä erilaisille häiriölle. Tämäkin asia toki ollut vain parantumaan päin uusissa emoissa, mutta edelleen on ongelma olemassa.
Kuten Beregoz mainitsikin,
Ensiksi äänentoisto kuntoon ja sitten vasta katsella niitä äänikortteja.
06.05.2012 21:48
#2
Team: [KG]
07.05.2012 06:08
#3
1