ShootMania Kehittäjä: Nadeo Julkaisija: Ubisoft Julkaisupäivä: 2012 Hinta: Noin 20 ¤ Alustat: PC, Xbox 360, PlayStation 3 Kotisivut: http://www.shootmania.com Laitteistovaatimukset: Ei tiedossa vielä Jokseenkin kaikki tietävät mikä on TrackMania. Tuon osittain ilmaisen kaahailupelin takaa löytyvä studio Nadeo on pikku hiljaa puuhastellut ManiaPlanetia eli kolmea hyvin erilaista Mania-peliä. TrackMania on niistä tunnetuin, sillä kahta muuta ei ole vielä julkaistu. Kolmas on hamassa tulevaisuudessa tuleva RPG-peli QuestMania, mutta entä se toinen? Se tunnetaan nimellä ShootMania, ja siitä povataan jopa uutta räiskintäpelien kuningasta. Korkeat odotukset eivät välttämättä ole aivan tyhjänpäiväisiä, sillä ShootMania yhdistelee hyväksi havaittuja elementtejä kiinnostavalla tavalla. Otimme pelin käsittelyyn ja selvitimme millainen peli ShootMania todella on. |
Nähdessään ShootManian ensimmäisen kerran, tulee mieleen helposti Quake. Totuus ei ole mahdottoman kaukana, sillä ShootMania on nopeatempoinen fps-peli, jossa on omaksuttu piirteitä muun muassa Quakesta ja Tribesistä, muovaten ne yhdeksi toimivaksi kokonaisuudeksi. Peli on tällä hetkellä alpha-vaiheessa, ja julkaisuajankohdaksi on annettu ympäripyöreästi vuosi 2012. Beta alkaa kuitenkin jo heinäkuun aikana, joten julkaisu lienee edessä reilusti ennen vuoden loppua. Sitä pelin ympärille poikkeuksellisen aikaisin muodostunut yhteisö ainakin toivoo. Yhteisön kiinnostusta on ehdottomasti edesauttanut Nadeon esimerkillinen tuki: studio tarjoaa peliin mappieditorin ja kehitystyökalut communityn vapaaseen käyttöön, ja pelaajien tuottaman sisällön määrä on jo alphassa suuri.
ShootManian käynnistysohjelmana toimii Trackmanioista tuttu Maniaplanet-ohjelma, jonka kautta pelin käynnistämisen ohella hallinnoidaan omaa pelaajatiliä. Toisin kun useimmat ovat tottuneet, eri pelimuodot käynnistetään ohjelman kuvakkeista, mikä tuntuu aluksi hieman sekavalta, mutta muuttuu käytön mukana nopeasti selkeäksi.
Hukassa olemisen tunne on mukana aluksi myös pelatessa. "Mistä vaihdan asetta?" "Miksi hyppy on hiiren kakkospainikkeessa?" Nämä ja muut vastaavat huudahdukset saattavat hyvinkin olla ensimmäinen asia, mitä peliin mukaan hypännyt suustaan päästää. Pelissä on tällä hetkellä ainoastaan kolme asetta, jotka ovat erittäin hyvin tasapainossa. Rocket Launcher, Laser Rifle ja Nucleus-kranaatit ovat hyvin perinteisiä ja tuskin kaipaavat tarkempaa esittelyä. Aseet ovat selvästi erilaisia ja niiden ominaisuudet menevät kivi-paperi-sakset-hengessä. Kaikkia aseita yhdistää se, että ne on sidottu pelimuotoon ja paikkaan kartassa. Esimerkiksi Nucleus-kranaatinheitintä voi käyttää vain maanalaisissa tunneleissa. Myös aseiden tekemä vahinko ja ammusten määrä ovat riippuvaisia pelimuodosta.
Pelaajan "elämäpisteet" eli armor-shardit näytetään mittarilla pelaajan hudin alareunassa. Armor-pisteet eivät palaudu itsestään, eikä niitä kaikissa pelimuodoissa voi edes parantaa. Toiselta puolelta hudia löytyy stamina-mittari. Staminaa käytetään pelissä liikkumisen nopeuttamiseen ja sitä voi hyödyntää nopeammassa juoksussa ja pidemmissä hypyissä hyvin samantapaisesti kuin Tribes-pelisarjassa. Stamina palautuu itsestään, kun sitä ei käytetä. Staminan käyttöön pätee sanonta "Easy to learn, hard to master", ja taitava liikkuja pystyy hoitelemaan vastustajansa kuutamolle pelkällä liikkumisella. ShootMania koostuu tällä hetkellä kolmesta pelimuodosta ja neljäs on tulossa ensi kuussa alkavaan betaan. Nämä pelimuodot ovat:
ShootMania: Storm
Niin sanottuna publamättönä tunnetussa Stormissa isot serverit pyörittävät mitä mielikuvituksellisempia pelimoodeja, instagibistä ja TDM:stä erilaisiin CTF- ja Domination-variaatioihin. Editorilla luodut kartat takaavat vaihtelua jokseenkin äärettömästi, joten tylsyys ei julkisilla palvelimilla pääse yllättämään.
ShootMania: Elite
Tämänhetkinen kilpamoodi on Elite, jossa pelimuotona on 3vs3. Erikoiseksi Eliten tekee se, että hyökkäävästä tiimistä on kentällä kerrallaan vain yksi pelaaja, kun puolustajia on kolme kappaletta. Hyökkäävällä pelaajalla on käytössä osumasta tappava laser rifle, kun puolustavan tiimin on tyytyminen kolme osumaa tappaakseen vaativiin rocket launcereihin. Kartoissa puolustava tiimi suojelee maalia, jota hyökkääjät yrittävät kaapata tietyn aikarajan sisällä.
ShootMania: Joust
Joust on virallinen 1vs1-pelimuoto. Käytössä on ainoastaan rocket launcher, joskin jostain kentistä löytyy metallinen tasanne, jossa pelaaja saa käyttöönsä zoomilla varustetun laser riflen. Pelimoodissa pelaajilla on seitsemän armor-shardia normaalin kahden tai kolmen sijaan. Myös muista moodeista poiketen, pelaajilla ei ole loputonta ammusvarastoa vaan panoksia tulee hakea maalitolpilta. luonnollisesti samalta tolpalta ei voi hakea peräkkäin ammuksia, vaan välillä pitää vaihtaa tolppaa. Tämä tuo mukavan taktisen elementin, kun voi ensin yrittää saada vastustajan kuluttamaan ammuksensa ja sitten estää häntä pääsemästä tolpalleen ottaen helppoja osumia. Rocket launcherissa on tässä moodissa kuusi ammusta, kun tappamiseen tarvitaan seitsemän.
ShootMania: Siege
Siege on tuleva kilpapelaamiseen tarkoitettu 5vs5-pelimuoto, josta ei ole annettu vielä tarkempia tietoja. Lisää siitä kuullaan heti heinäkuun alussa.
Lopulliseen julkaisuun on tulossa näiden neljän mainitun pelimuodon lisäksi ainakin yksi lisämoodi.
ShootManiassa on kaikki ainekset hyvään eSports-peliin. Pelin askeettisuus, aseiden ja karttojen hyvä tasapainotus, ja tarpeeksi vaativa pelimekaniikka ovat kukin askel oikeaan suuntaan. Alpha-versiosta löytyvät jo nyt spectator-moodi, videotyökalut, karttaeditori, kehitystyökalut ja hyvä nettikoodi/osumarekisteröinti. Lisäksi monet tunnetut kilpapelaajat ovat kehuneet peliä ja muutamat siirtyneet aktiivisesti pelaamaan sitä. Pelin pariin on muodostunut suhteellisen paljon klaaneja, vaikka suurin pelaajavyöry on vasta edessä, johtuen alpha-vaiheen pienestä osallistujamäärästä. Seitsenpäiväisen betan alettua pelaajia on paljon enemmän, kun kokeilemaan pääsee kuka tahansa ennakkoon ilmoittautunut.
Jää nähtäväksi, tuleeko ShootManiasta seuraava Quake tai Counter-Strike. Avaimet on annettu communitylle, loppu on teidän käsissänne.
ShootManian traileri:
Meidän lyhyt esittelyvideomme pelin HUD:sta ja aseista:
Totalbiscuitin ja Joe Millerin selostama klaanimatsi:
MAINOS
MAINOS
1
30.06.2012 16:39
#1
Varsinkin Quaken puolelta löytyy pro-pelaajia, jotka lisäävät hypeä & tuovat oman panoksensa Shootmanialle.
Täytyy tuo 7-days beta key lunastaa ASAP ja pistää viiminen vapaa viikko sitä mättäen. Beta-sesonki varmasti ratkaisee tämän pelin kohtalon, joten peukut pystyyn, että servut rullaaa ja bugit jää piiloon. :)
30.06.2012 17:35
#2
01.07.2012 10:15
#3
Onhan toi kilpapelaamiseen varmasti soveltuva, ei oo liikaa ainaskaan niitä random muuttujia. En vain ymmärrä mitä uutta tuo tarjoaa. Instagipin perusteella hitregi oli ok.
Saa nähä mitä beta/ kokoversio sitten tuo tullessaan, mut tuo alpha oli kyl jotenki jälkeen jäänyttä. Bonarina mainittakoon etten yhteenkään bugiin törmänny.
Team: «AI»
06.07.2012 23:11
#4
Kilpapelaamiseen tämä sitten olisikin se täydellisyys: on kaikki mitä kilpapelaamiseen tarvitaan, eikä niitä ylimääräsiä muuttujia. Mietinpä vaan kuinka suuri scene tähän kehittyy, kun tästä ei ehkä kauhean suurelle yleisölle iloa löydy.
Jaa sitten vielä lisään omaltakin osalta nuo Thndeen mainitsemat tekniset huonot puolet, liikkuminen kyllä toimii mutta vähän turhan kömpelön/hitaan tuntuista, ja sitten tuo hyppy ja sprintti samassa napissa.
09.07.2012 19:35
#5
22.07.2012 14:24
#6
02.08.2012 02:33
#7
1