Vuonna 2007 julkaistusta ensimmäisestä Assassin's Creedistä alkanutta juonta temppeliritarien ja palkkamurhaajien välienselvittelystä on tasaiseen tahtiin viety eteenpäin historiallisten tapahtumien siivittämänä. Assassin's Creed 3 on järjestyksessään pelisarjan viides osa ja pelisarjan tarinaa jatketaan täysin uusissa maisemissa.
Tarina jatkuu
Assassin's Creed 3:n juoni jatkuu siitä mihin Assassin's Creed: Revelations sen lopetti. Uusille pelaajille pyritään avaamaan juonta alun videopätkässä. Kovinkaan syvällistä analyysiä siinä pelisarjan aikaisempien osien tapahtumiin ei tarjota, mutta pääpiirteet kyllä. Aikaisempien osien pelaajat tuntevat itsensä heti tervetulleiksi. Juonta ei ole tarkoitus parsia yksityiskohtaisesti spoilereiden vuoksi, mutta kerrottakoon taustoista sen verran, että Assassin's Creed 3 vie pelaajan Yhdysvaltain vapaussotaan ja sen historiallisiin tapahtumiin. Soppaan sekoitetaan samalla tarinaa temppeliritareista ja palkkamurhaajista. Tuttuun tyyliin pelaajalle tarjoillaan vahva kattaus historiaa hieman fantasialla kuorrutettuna.
Peli lähtee hitaasti liikkeelle, sillä pelaajalle lähinnä esitellään uusia ominaisuuksia ja samalla ajetaan kontrolleja selkärankaan. Uusia asioita on kuitenkin niin paljon, että nopeampi perehdytys ei oikein ole mahdollista. Täyteen loistoon herätään vasta viidennessä Chapterissa, jolloin maailma alkaa aueta kunnolla ja kaikki hienoudet pitäisi olla hallussa. Udelleen luotu pelimaailma onkin yksi Assassin's Creed 3:n suurimmista ja parhaimmista uudistuksista: tarjolla on huomattavasti enemmän tilaa tehdä omia juttuja, eikä kierrätettynä ole vain aikaisemmista pelisarjoista tuttuja kaupunkeja. Pelaajalle annetaan mahdollisuus pyöriä metsissä ja harrastaa vaikkapa metsästystä tai mitä muuta mieleen tuleekaan. Laajojen metsien myötä lisätyksi on tullut puissa kiipeilu ja yllättävän onnistuneesti ominaisuus on peliin saatu tuotua.
Muutosten tuulet
Assassin's Creedien pelattavuutta on saatu parannettua sarjan edetessä. Ehkä suurin pelattavuuteen vaikuttava asia, minkä Assassin's Creed 3 tarjoaa, on kiipeily- ja hyppykontrolleiden muutos. Aikaisemmista osissa valitettavan usein tapahtuvat vahinkohypyt suoraan kuolemaan on saatu lähestulkoon kokonaan eliminoitua. Nyt kiipeily ja hyppiminen hoidetaan painamalla vain yksi nappi pohjaan, jonka jälkeen hahmo suostuu liikkumaan vain suuntaan, josta saa uuden otteen tai löytyy sopivalla korkeudella oleva taso. Muutoksen ansiosta liikkuminen on todella sujuvaa ja vaivatonta, kuten sen tällaisessa pelissä pitääkin olla. Voi vain kuvitella, kuinka otsasuoni alkaisi tykyttää kiipeiltäessä puissa vanhoilla kontrolleilla. Jos välttämättä haluaa suorittaa hypyn tuntemattomaan, se onnistuu painamalla samanaikaisesti toinen nappi pohjaan.
Taistelujärjestelmä on kokenut muutoksia, joiden johdosta se on entistä helpompaa. Nyt vihollisten päälle syttyy punainen kolmio, kun he yrittävät iskeä pelaajaa, mikä helpottaa huomattavasti vastahyökkäysten tekoa. Enää ei tarvitse yrittää tulkita animaatiosta iskun ajankohtaa. Muutos ei suinkaan tee taisteluista liian helppoja, ja edelleen on kannattavampaa koittaa keksiä jokin toinen lähestymistapa kuin päälle ryntääminen. Vihollisten intoa seurata pelaajaa on myös viilattu järkevämpään suuntaan. Vihollislaumat saa helpommin harhautettua pois kintereiltä, kun näköyhteys näihin katoaa. Aikaisemmissa pelisarjan peleissä tuntui ajoittain siltä, että viholliset suunnistivat hajuaistin perusteella pelaajan perässä.
Kolmas merkittävä muutos on automaattisesti regeneroituva pelaajan energia. Enää ei tarvitse säätää erilaisten rohtojen kanssa, jotta sankarille saisi voimat takaisin. Korkeista pudotuksistakaan ei enää rankaista yhtä rankalla kädellä ja vahinkokuolemat vähenevät.
Ja kauppa käy
Assassin's Creed -pelisarja on ennenkin sisältänyt muutakin tekemistä kuin kiipeilyä ja taistelua. Keskeisenä osana on ollut kaupungin kunnostaminen ja sieltä saatavien tulojen kerääminen. Assassin's Creed 3:ssa järjestelmää on hieman muutettu. Tulot saadaan lähinnä myymällä omia tuotteita kaupungin kaupoille. Sivutehtävien kautta pyritään houkuttelemaan omille tiluksille ihmisiä asumaan ja harjoittamaan eri elinkeinojaan. Heiltä ostetaan tuotteita, joita toisten ihmisten avulla jalostetaan raaka-aineista myytäväksi kelpaaviksi tuotteiksi. Ilman jalostamistakin tuotteita voi myydä, mutta voitot jää pienemmiksi. Tietysti itsensä voi elättää pelkästään metsästämällä eläimiä ja myymällä niiden nahkoja ja muita ruumiinosia eteenpäin, mutta siten ei pääse rikastumaan.
Tuotteista saatavat voitot riippuvat siitä, kenelle tavaraa myy ja kuinka korkea alueen veroprosentti on. Veroprosenttia saadaan laskettua suorittamalla kaupungissa puhdistusta vihollisista. Perinteiseen tapaan jokaista kaupunginosaa hallinnoi linnake, joka pitää käydä tuhoamassa, jotta alue saadaan haltuun. Aluksi systeemi vaikutti hieman hämmentävältä, mutta se selkiytyy huomattavasti, kun omille maille saa enemmän tavarantuottajia asumaan.
Merimies näin käy merta päin
Täysin uutena ominaisuutena Assassin's Creed 3 esittelee meritaistelut. Täytyy myöntää, että odotukset eivät olleet korkealla meritaisteluiden suhteen, mutta pelistä paljastui viihdyttävä merisotasimulaattori. Ensimmäisen kerran ruoriin päästyään nousi kasvoille leveä hymy. Laivat näyttävät todella hienoilta ja niiden kontrollointi on toteutettu hyvin. Molemmilta laivan sivuilta löytyvät tykit ja näiden lisäksi perässä on jokin harppuunan tyylinen ase. Taisteluissa ohjataan laivaa ruorista käsin ja katseen suunnalla päätetään kumman puolen tykit ampuvat. Vihollisia voi tuhota joko tykeillä ampumalla tai yksinkertaisesti jyräämällä laivalla päälle. Voittamalla luodaan turvallisempia kauppareittejä muille alueille. Merisotatehtävät olivat alkuun vähän turhan helppoja, mutta pelin edetessä niiden on odotettavissa vaikeutuvan, sillä laivaa saa rahalla tuunattua huomattavasti alkuperäistä paremmaksi.
Meriin liittyy myös yksi pelin sivujuonista, joka vie pelaajan metsästämään Kapteeni Kiddin kadonnutta aarretta. Piilotettuja koruja keräämällä ja viemällä ne tietylle henkilölle saa auki tehtäviä, joista palkintona on kartan palasia. Kaikki tehtävät läpipelaamalla saa kokoon koko kartan, joka opastaa Kiddin aarteen luokse.
Eikä tässä vielä kaikki
Tässä vaiheessa lienee hyvä mainita, että vaikka arvostelukappale saapui perjantaina, ei tarinaa ole pelattu lävitse vielä neljässä päivässäkään. Tekemistä siis riittää, mutta siitä huolimatta pelistä löytyy myös moninpeli. Se sisältää seitsemän eri pelimuotoa: Wanted, Manhunt, Deathmatch, Artifact Assault, Domination, Assassinate ja Wolfpack. Pelaajamäärät pelimuodoissa on 4 -8 ja erät kestävät 10 minuuttia. Poikkeuksena kuitenkin Wolfpack, jota pelataan 1 - 4 pelaajan voimin.
Pelimuodoissa tarkoituksena on ottaa vastustajia hengiltä ja pakoilla vastaavasti vastakkaisen puolen palkkamurhaajia. Esimerkiksi deathmatch toimii niin, että pelaajalle annetaan joku vastustajan pelaaja kohteeksi ja pelaajasta tulee jonkun vastustajan pelaajan kohde. Ulkonäön perusteella koitetaan sitten tunnistaa kohdetta ihmisten seasta ja koitetaan blokata vastustajan hyökkäysyritykset. Tapon saatuaan pelaaja saa uuden kohteen jostain toisesta vastustajan pelaajasta.
Wolfpack tuotiin Assassin's Creed 3:een uutena pelimuotona. Siinä 1-4 pelaajaa koittaa mahdollisimman nopeasti yhdessä eliminoida kohteita kelloa vastaan. Aina kun entiset kohteet on eliminoitu, syntyy uusia, joita eliminoimalla kelloon tulee lisää aikaa. Tätä jatketaan kunnes kellosta loppuu aika.
Onhan se huikea peli
Edellä mainittujen lisähuomiota vaativien toimien lisäksi peli sisältää huiman määrän pienempiä sivutehtäviä. Suoritettavana on perinteistä palkkamurhaajien palkkausta ja heidän lähettämistä tehtäville eripuolille Amerikkaa, baareissa pelattavia erilaisia minipelejä, tavaroiden keräilyä ja paljon muita lyhyempiä sivutehtäviä. Jos kaiken meinaa pelata läpi, pelin parissa joutuu käyttämään todella paljon aikaa. Välillä tuleekin hetkiä, jolloin on vaikea päättää mitä seuraavaksi ryhtyisi tekemään. Eräskin ilta pelkästään karhujen metsästykseen uppoutui yli tunniksi ennen kuin mieleen juolahti, että pääjuontakin pitäisi varmaan jatkaa. Tekemisen paljous ehkä jopa häiritsee aluksi, mutta loppujen lopuksi se tuo pelaamiseen mukavaa vaihtelua.
Nykyään pelaajat ovat saaneet tottua hieman enemmän ja vähemmän keskeneräisiin pelijulkaisuihin. Assassin's Creed 3 voidaan lisätä myös bugisten pelien listaan. Pelaamisen aikana löytyi useita pieniä bugeja, mutta ei mitään vakavia, jotka häiritsisivät pelausta. Peli on jo saanut ensimmäisen päivityksensä, mutta se ei kaikkia bugeja saanut vielä korjattua. Toivotaan seuraaville päivityksille parempaa onnea.
Grafiikkamoottori näyttäisi pysyneen samana verrattuna edellisiin pelisarjan peleihin, mutta sitä on todennäköisesti jouduttu hiomaan, jotta laajat erämaat saataisiin toimimaan. Metsät näyttävät todella hyviltä, vaikka tekstuurit eivät ole tasokkaita nykymittapuulla. Muutamaan otteeseen on ollut pakko jäädä hetkeksi ihailemaan maisemia. Metsät muistuttavat paikoittain Suomen metsiä mäntyineen, kuusineen ja koivuineen. Eläimet tuntuvat elävän metsässä luonnollisesti. Eri lajeja löytyy huomattava määrä ja niillä on omat rutiininsa.
Kaupunkien koot ovat pienentyneet ja hyvästit on heitetty hienoille keskiaikaisille kirkoille ja palatseille. Tilalla on arkisempia puutaloja, kirkkoja ja muita kaupungin hallintorakennuksia. Kaupungeissa ihmiset ja eläimet elävät omaa elämäänsä tekemällä omia juttujaan ja tuomalla oman mausteensa soppaan. Liikkuminen ihmisten seassa on myös helpottunut, vastaantulijat eivät enää vedä kovinkaan herkästi hernettä nenään pelaajan hieman hipaistessa.
Hahmojen ääninäyttely on laadukkaasti tehty. Oikeastaan missään ei tullut vastaan ylinäyttelemistä, eikä sekaan ole yritetty väkisin vääntää valitettavan usein peleissä nähtävää "hauskaa" huumoria. Muutamat dialogit intiaanien natiivikielellä kuitenkin hieman sotkevat elämystä. Tuottaa vaikeuksia kuunnella vierasta kieltä ja samalla lukea vieraskielistä tekstitystä. Musiikit ja äänet sopivat teemaan ja luovat miellyttävän kokonaisuuden. Pelin tunnelma on välillä aivan huikealla tasolla. Massiiviset sotakohtaukset ja hartaat ratsastelut erämaassa tuovat sopivasti vaihtelua. Etukäteen scriptattuja kohtauksia löytyy jonkin verran, mutta vastineena vapautta toteuttaa itseään tarjotaan paljon.
Loppusanat
Ehkä parhaiten Assassin's Creed 3:sta voisi kuvailla Red Dead Redemptionin ja jonkun aikaisemman Assassin's Creedin yhdistelmäksi. Sekaan kun heitetään vielä piristeenä Batmanistä tuttua taistelusysteemiä ja Unchartedista tuttua sulavaa hyppelyä, on tuloksena yksin vuoden parhaimmista pelijulkaisuista. Assassin's Creed 3:n parissa vierähtää siivillä tunti jos toinenkin. Pelattavaa on enemmän kuin yllin kyllin ja kun perusasiat ovat kunnossa, Assassin's Creedis 3:sta ei voi muuta kuin nauttia. Onko tässä vuoden peli? Ykkössijalle ei ehkä aivan ylletä, mutta helposti paikka top 5:stä löytyy. Me likey.
Arvosana: 9/10
Assassin's Creed 3
|
Tarina jatkuu
Assassin's Creed 3:n juoni jatkuu siitä mihin Assassin's Creed: Revelations sen lopetti. Uusille pelaajille pyritään avaamaan juonta alun videopätkässä. Kovinkaan syvällistä analyysiä siinä pelisarjan aikaisempien osien tapahtumiin ei tarjota, mutta pääpiirteet kyllä. Aikaisempien osien pelaajat tuntevat itsensä heti tervetulleiksi. Juonta ei ole tarkoitus parsia yksityiskohtaisesti spoilereiden vuoksi, mutta kerrottakoon taustoista sen verran, että Assassin's Creed 3 vie pelaajan Yhdysvaltain vapaussotaan ja sen historiallisiin tapahtumiin. Soppaan sekoitetaan samalla tarinaa temppeliritareista ja palkkamurhaajista. Tuttuun tyyliin pelaajalle tarjoillaan vahva kattaus historiaa hieman fantasialla kuorrutettuna.
Peli lähtee hitaasti liikkeelle, sillä pelaajalle lähinnä esitellään uusia ominaisuuksia ja samalla ajetaan kontrolleja selkärankaan. Uusia asioita on kuitenkin niin paljon, että nopeampi perehdytys ei oikein ole mahdollista. Täyteen loistoon herätään vasta viidennessä Chapterissa, jolloin maailma alkaa aueta kunnolla ja kaikki hienoudet pitäisi olla hallussa. Udelleen luotu pelimaailma onkin yksi Assassin's Creed 3:n suurimmista ja parhaimmista uudistuksista: tarjolla on huomattavasti enemmän tilaa tehdä omia juttuja, eikä kierrätettynä ole vain aikaisemmista pelisarjoista tuttuja kaupunkeja. Pelaajalle annetaan mahdollisuus pyöriä metsissä ja harrastaa vaikkapa metsästystä tai mitä muuta mieleen tuleekaan. Laajojen metsien myötä lisätyksi on tullut puissa kiipeilu ja yllättävän onnistuneesti ominaisuus on peliin saatu tuotua.
Muutosten tuulet
Assassin's Creedien pelattavuutta on saatu parannettua sarjan edetessä. Ehkä suurin pelattavuuteen vaikuttava asia, minkä Assassin's Creed 3 tarjoaa, on kiipeily- ja hyppykontrolleiden muutos. Aikaisemmista osissa valitettavan usein tapahtuvat vahinkohypyt suoraan kuolemaan on saatu lähestulkoon kokonaan eliminoitua. Nyt kiipeily ja hyppiminen hoidetaan painamalla vain yksi nappi pohjaan, jonka jälkeen hahmo suostuu liikkumaan vain suuntaan, josta saa uuden otteen tai löytyy sopivalla korkeudella oleva taso. Muutoksen ansiosta liikkuminen on todella sujuvaa ja vaivatonta, kuten sen tällaisessa pelissä pitääkin olla. Voi vain kuvitella, kuinka otsasuoni alkaisi tykyttää kiipeiltäessä puissa vanhoilla kontrolleilla. Jos välttämättä haluaa suorittaa hypyn tuntemattomaan, se onnistuu painamalla samanaikaisesti toinen nappi pohjaan.
Taistelujärjestelmä on kokenut muutoksia, joiden johdosta se on entistä helpompaa. Nyt vihollisten päälle syttyy punainen kolmio, kun he yrittävät iskeä pelaajaa, mikä helpottaa huomattavasti vastahyökkäysten tekoa. Enää ei tarvitse yrittää tulkita animaatiosta iskun ajankohtaa. Muutos ei suinkaan tee taisteluista liian helppoja, ja edelleen on kannattavampaa koittaa keksiä jokin toinen lähestymistapa kuin päälle ryntääminen. Vihollisten intoa seurata pelaajaa on myös viilattu järkevämpään suuntaan. Vihollislaumat saa helpommin harhautettua pois kintereiltä, kun näköyhteys näihin katoaa. Aikaisemmissa pelisarjan peleissä tuntui ajoittain siltä, että viholliset suunnistivat hajuaistin perusteella pelaajan perässä.
Kolmas merkittävä muutos on automaattisesti regeneroituva pelaajan energia. Enää ei tarvitse säätää erilaisten rohtojen kanssa, jotta sankarille saisi voimat takaisin. Korkeista pudotuksistakaan ei enää rankaista yhtä rankalla kädellä ja vahinkokuolemat vähenevät.
Ja kauppa käy
Assassin's Creed -pelisarja on ennenkin sisältänyt muutakin tekemistä kuin kiipeilyä ja taistelua. Keskeisenä osana on ollut kaupungin kunnostaminen ja sieltä saatavien tulojen kerääminen. Assassin's Creed 3:ssa järjestelmää on hieman muutettu. Tulot saadaan lähinnä myymällä omia tuotteita kaupungin kaupoille. Sivutehtävien kautta pyritään houkuttelemaan omille tiluksille ihmisiä asumaan ja harjoittamaan eri elinkeinojaan. Heiltä ostetaan tuotteita, joita toisten ihmisten avulla jalostetaan raaka-aineista myytäväksi kelpaaviksi tuotteiksi. Ilman jalostamistakin tuotteita voi myydä, mutta voitot jää pienemmiksi. Tietysti itsensä voi elättää pelkästään metsästämällä eläimiä ja myymällä niiden nahkoja ja muita ruumiinosia eteenpäin, mutta siten ei pääse rikastumaan.
Tuotteista saatavat voitot riippuvat siitä, kenelle tavaraa myy ja kuinka korkea alueen veroprosentti on. Veroprosenttia saadaan laskettua suorittamalla kaupungissa puhdistusta vihollisista. Perinteiseen tapaan jokaista kaupunginosaa hallinnoi linnake, joka pitää käydä tuhoamassa, jotta alue saadaan haltuun. Aluksi systeemi vaikutti hieman hämmentävältä, mutta se selkiytyy huomattavasti, kun omille maille saa enemmän tavarantuottajia asumaan.
Merimies näin käy merta päin
Täysin uutena ominaisuutena Assassin's Creed 3 esittelee meritaistelut. Täytyy myöntää, että odotukset eivät olleet korkealla meritaisteluiden suhteen, mutta pelistä paljastui viihdyttävä merisotasimulaattori. Ensimmäisen kerran ruoriin päästyään nousi kasvoille leveä hymy. Laivat näyttävät todella hienoilta ja niiden kontrollointi on toteutettu hyvin. Molemmilta laivan sivuilta löytyvät tykit ja näiden lisäksi perässä on jokin harppuunan tyylinen ase. Taisteluissa ohjataan laivaa ruorista käsin ja katseen suunnalla päätetään kumman puolen tykit ampuvat. Vihollisia voi tuhota joko tykeillä ampumalla tai yksinkertaisesti jyräämällä laivalla päälle. Voittamalla luodaan turvallisempia kauppareittejä muille alueille. Merisotatehtävät olivat alkuun vähän turhan helppoja, mutta pelin edetessä niiden on odotettavissa vaikeutuvan, sillä laivaa saa rahalla tuunattua huomattavasti alkuperäistä paremmaksi.
Meriin liittyy myös yksi pelin sivujuonista, joka vie pelaajan metsästämään Kapteeni Kiddin kadonnutta aarretta. Piilotettuja koruja keräämällä ja viemällä ne tietylle henkilölle saa auki tehtäviä, joista palkintona on kartan palasia. Kaikki tehtävät läpipelaamalla saa kokoon koko kartan, joka opastaa Kiddin aarteen luokse.
Eikä tässä vielä kaikki
Tässä vaiheessa lienee hyvä mainita, että vaikka arvostelukappale saapui perjantaina, ei tarinaa ole pelattu lävitse vielä neljässä päivässäkään. Tekemistä siis riittää, mutta siitä huolimatta pelistä löytyy myös moninpeli. Se sisältää seitsemän eri pelimuotoa: Wanted, Manhunt, Deathmatch, Artifact Assault, Domination, Assassinate ja Wolfpack. Pelaajamäärät pelimuodoissa on 4 -8 ja erät kestävät 10 minuuttia. Poikkeuksena kuitenkin Wolfpack, jota pelataan 1 - 4 pelaajan voimin.
Pelimuodoissa tarkoituksena on ottaa vastustajia hengiltä ja pakoilla vastaavasti vastakkaisen puolen palkkamurhaajia. Esimerkiksi deathmatch toimii niin, että pelaajalle annetaan joku vastustajan pelaaja kohteeksi ja pelaajasta tulee jonkun vastustajan pelaajan kohde. Ulkonäön perusteella koitetaan sitten tunnistaa kohdetta ihmisten seasta ja koitetaan blokata vastustajan hyökkäysyritykset. Tapon saatuaan pelaaja saa uuden kohteen jostain toisesta vastustajan pelaajasta.
Wolfpack tuotiin Assassin's Creed 3:een uutena pelimuotona. Siinä 1-4 pelaajaa koittaa mahdollisimman nopeasti yhdessä eliminoida kohteita kelloa vastaan. Aina kun entiset kohteet on eliminoitu, syntyy uusia, joita eliminoimalla kelloon tulee lisää aikaa. Tätä jatketaan kunnes kellosta loppuu aika.
Onhan se huikea peli
Edellä mainittujen lisähuomiota vaativien toimien lisäksi peli sisältää huiman määrän pienempiä sivutehtäviä. Suoritettavana on perinteistä palkkamurhaajien palkkausta ja heidän lähettämistä tehtäville eripuolille Amerikkaa, baareissa pelattavia erilaisia minipelejä, tavaroiden keräilyä ja paljon muita lyhyempiä sivutehtäviä. Jos kaiken meinaa pelata läpi, pelin parissa joutuu käyttämään todella paljon aikaa. Välillä tuleekin hetkiä, jolloin on vaikea päättää mitä seuraavaksi ryhtyisi tekemään. Eräskin ilta pelkästään karhujen metsästykseen uppoutui yli tunniksi ennen kuin mieleen juolahti, että pääjuontakin pitäisi varmaan jatkaa. Tekemisen paljous ehkä jopa häiritsee aluksi, mutta loppujen lopuksi se tuo pelaamiseen mukavaa vaihtelua.
Nykyään pelaajat ovat saaneet tottua hieman enemmän ja vähemmän keskeneräisiin pelijulkaisuihin. Assassin's Creed 3 voidaan lisätä myös bugisten pelien listaan. Pelaamisen aikana löytyi useita pieniä bugeja, mutta ei mitään vakavia, jotka häiritsisivät pelausta. Peli on jo saanut ensimmäisen päivityksensä, mutta se ei kaikkia bugeja saanut vielä korjattua. Toivotaan seuraaville päivityksille parempaa onnea.
Grafiikkamoottori näyttäisi pysyneen samana verrattuna edellisiin pelisarjan peleihin, mutta sitä on todennäköisesti jouduttu hiomaan, jotta laajat erämaat saataisiin toimimaan. Metsät näyttävät todella hyviltä, vaikka tekstuurit eivät ole tasokkaita nykymittapuulla. Muutamaan otteeseen on ollut pakko jäädä hetkeksi ihailemaan maisemia. Metsät muistuttavat paikoittain Suomen metsiä mäntyineen, kuusineen ja koivuineen. Eläimet tuntuvat elävän metsässä luonnollisesti. Eri lajeja löytyy huomattava määrä ja niillä on omat rutiininsa.
Kaupunkien koot ovat pienentyneet ja hyvästit on heitetty hienoille keskiaikaisille kirkoille ja palatseille. Tilalla on arkisempia puutaloja, kirkkoja ja muita kaupungin hallintorakennuksia. Kaupungeissa ihmiset ja eläimet elävät omaa elämäänsä tekemällä omia juttujaan ja tuomalla oman mausteensa soppaan. Liikkuminen ihmisten seassa on myös helpottunut, vastaantulijat eivät enää vedä kovinkaan herkästi hernettä nenään pelaajan hieman hipaistessa.
Hahmojen ääninäyttely on laadukkaasti tehty. Oikeastaan missään ei tullut vastaan ylinäyttelemistä, eikä sekaan ole yritetty väkisin vääntää valitettavan usein peleissä nähtävää "hauskaa" huumoria. Muutamat dialogit intiaanien natiivikielellä kuitenkin hieman sotkevat elämystä. Tuottaa vaikeuksia kuunnella vierasta kieltä ja samalla lukea vieraskielistä tekstitystä. Musiikit ja äänet sopivat teemaan ja luovat miellyttävän kokonaisuuden. Pelin tunnelma on välillä aivan huikealla tasolla. Massiiviset sotakohtaukset ja hartaat ratsastelut erämaassa tuovat sopivasti vaihtelua. Etukäteen scriptattuja kohtauksia löytyy jonkin verran, mutta vastineena vapautta toteuttaa itseään tarjotaan paljon.
Loppusanat
Ehkä parhaiten Assassin's Creed 3:sta voisi kuvailla Red Dead Redemptionin ja jonkun aikaisemman Assassin's Creedin yhdistelmäksi. Sekaan kun heitetään vielä piristeenä Batmanistä tuttua taistelusysteemiä ja Unchartedista tuttua sulavaa hyppelyä, on tuloksena yksin vuoden parhaimmista pelijulkaisuista. Assassin's Creed 3:n parissa vierähtää siivillä tunti jos toinenkin. Pelattavaa on enemmän kuin yllin kyllin ja kun perusasiat ovat kunnossa, Assassin's Creedis 3:sta ei voi muuta kuin nauttia. Onko tässä vuoden peli? Ykkössijalle ei ehkä aivan ylletä, mutta helposti paikka top 5:stä löytyy. Me likey.
Plussat [+] + Tunnelma + Kontrollit + Monipuolisuus | Miinukset [-] - Pienet bugit - Liian laaja? |
Arvosana: 9/10
MAINOS
MAINOS
1
30.10.2012 21:42
#1
"Merisotatehtävät olivat vähän turhan helppoja, mutta pelin edetessä ne vaikeutuvat, sillä laivaa saa rahalla tuunattua huomattavasti alkuperäistä paremmaksi."
Miksei pikkukuvista avaudu klikkaamalla isompia kuvia? Kohdan "Muutamaan otteeseen on ollut pakko jäädä hetkeksi ihailemaan maisemia. Metsät muistuttavat paikoittain Suomen metsiä mäntyineen, kuusineen ja koivuineen. " jälkeen teki mieli itsekin jäädä ihailemaan, mutta eihän tuollaisista 200px x 200px kuvista nää mitään.
Muuten mukavaa luettavaa. Red dead redemption kuuluu suosikkipeleihin, joten jo pelkästään sen takia tätä tulee kokeiltua tuon freeroamin takia.
30.10.2012 21:47
#2
30.10.2012 22:42
#3
30.10.2012 23:02
#4
vähän huonosti muotoiltu:
"Merisotatehtävät olivat vähän turhan helppoja, mutta pelin edetessä ne vaikeutuvat, sillä laivaa saa rahalla tuunattua huomattavasti alkuperäistä paremmaksi."
Miksei pikkukuvista avaudu klikkaamalla isompia kuvia? Kohdan "Muutamaan otteeseen on ollut pakko jäädä hetkeksi ihailemaan maisemia. Metsät muistuttavat paikoittain Suomen metsiä mäntyineen, kuusineen ja koivuineen. " jälkeen teki mieli itsekin jäädä ihailemaan, mutta eihän tuollaisista 200px x 200px kuvista nää mitään.
Muuten mukavaa luettavaa. Red dead redemption kuuluu suosikkipeleihin, joten jo pelkästään sen takia tätä tulee kokeiltua tuon freeroamin takia.
Ei nyt turhan tarkka tarvitse olla, ei ainakaan omaan silmään mitenkään iskenyt "huono" muotoilu.
Hyvä arvosttelu, suurena assassins creedin kuluttajan odottelen innoissani pelin iskeytymistä postilaatikkoon :p
p.s (ei isot mapit voi olla miinus (: )
30.10.2012 23:34
#5
31.10.2012 06:55
#6
Arvostelussa mainittiin, että vihollisen hyökätessä sen päälle ilmestyy kolmio ja mainittiin siitä että edellisissä sarjoissa ei ollut ollenkaan merkkiä hyökkäuksestä, mutta eikös brotheroodissa ja revelationsissa (ja ehkä II en muista) se elämäpalkki välkyi kun vihollinen hyökkää. (voin olla väärässä jonkin aikaa kun pellanut
Omien muistikuvien mukaan ei ollut mitään ilmoituksia, kun tässä tuntui helpommalta toi counttereiden teko. Voihan se olla, että muistan myös itse väärin :)
Screenshoteista sen verran, että ne tosiaan kusi jostain syystä. Streamaus laatikon avulla kierrätän kuvan PC:lle. Ekoissa testeissä ne näytti oikein hyviltä, mutta nyt ne oli sumeita.
31.10.2012 10:08
#7
31.10.2012 10:35
#8
31.10.2012 10:46
#9
31.10.2012 14:01
#10
31.10.2012 14:57
#11
31.10.2012 15:29
#12
Eikös PC versio tullut vasta seuraavan kuun loppussa?
Joo, marraskuun loppupuolella sen julkaisu.
31.10.2012 16:02
#13
Eikös PC versio tullut vasta seuraavan kuun loppussa?
22.11 pc julkaisu
31.10.2012 16:19
#14
Suurin kysymys mikä ittellä on tuosta AC3:n taistelun vaikeudesta. Vieläkö viholliset odottaa kornin kungfu leffan tavoin jokanen omaa vuoroaan vai pitääkö ylivoimaa vastaan oikeesti juosta karkuun counter spämmin sijaan?
Kyllä ne niin tuppaa tekemään. Tosin jos yhtä vihollista piekset, toinen käy kimppuun herkästi saman aikaisesti.
31.10.2012 21:19
#15
vähän huonosti muotoiltu:
"Merisotatehtävät olivat vähän turhan helppoja, mutta pelin edetessä ne vaikeutuvat, sillä laivaa saa rahalla tuunattua huomattavasti alkuperäistä paremmaksi."
Ei nyt turhan tarkka tarvitse olla, ei ainakaan omaan silmään mitenkään iskenyt "huono" muotoilu.
Siis tuosta nyt saa kuvan että merisotatehtävät on helppoja, mutta laivaa tuunamalla ne vaikeutuvat. Ei kovin loogista, enkä usko, että näin siis pelissä oikeasti tapahtuu. Eli jos haluaa päästä helpolla, niin jättää tuunailut tekemättä. Siis muuten artikkeli oli kyllä hyvä, mutta tuo nimenomainen kohta särähti.
1