Johan 'repi' Andersson, yksi Frostbite-enginen arkkitehdeistä on kirjoittanut oppaan, joka tarjoaa hieman yksityiskohtaisempaa tietoa graafisten asetusten säätämisestä. Peli pohjautuu Frostbiten 1.5-versioon, jota on paranneltu ja ehostettu PC-pelaamista varten.
DX9/DX10/DX11
Frostbiten 1.5-versio on suunniteltu DirectX 10:ä varten, joka tarjoaa kaikki edistykselliset graafiset ominaisuudet, jotka ovat käytössä myös konsolipuolella. Oikeastaan ainoana varjopuolena DX10:lle Johan mainitsee tietenkin sen, ettei kaikki laitteistot ole vielä valmiita pyörittämään sitä, sillä DirectX 10 tarvitsee yhteensopivan näytönohjaimen lisäksi joko Windows Vista tai Windows 7 -käyttöjärjestelmän.
Koska käyttöjärjestelmien ja itse laitteistojen skaala on tällä hetkellä hyvin laaja PC-käyttäjien keskuudessa, niin myös DX9 ja DX11 ovat tuettuna pelissä. Windows XP -käyttäjien on tyydyttävä DX9-versioon, kun taas uusimpien koneiden omistajia suositellaan käyttämään DX11-versiota, joka lähinnä pehmentää pelin dynaamisia varjoja, mutta samalla myös saattaa auttaa jopa pelin sulavampaan toimintaan. Erityisesti DX11-versiota Johan suosittelee laitteistolle, joissa on näytönohjaimena AMD Radeon 5xxx tai Nvidia Geforce 4xx -sarjalainen.
Monet betatestaajat ovat löytäneet DX9:n sopivimmaksi ratkaisuksi, jotta peli pyörisi riittävän jouheasti, mutta siitä puuttuu tuki mm. anti-aliasingille ja HBAO:lle. DICE muistuttaa, ettei asetuksen säätäminen DX9:lle ole välttämättä paras ratkaisu, vaan toimivuus riippuu käyttäjän laitteistosta.
Peli valitsee DirectX-versionsa automaattisesti, joten käyttäjän ei tarvitse siitä huolehtia, ellei hän sitä erikseen tahdo. Jos haluat mennä vaihtamaan DirectX-versiotasi, niin sen vaihtaminen onnistuu settings.ini-tiedostoa muokkaamalla. Kyseinen tiedosto aukeaa mm. muistion avulla ja se löytyy mm. allekirjoittaneella osoitteesta: C:\Users\Jasonii\Documents\BFBC2Beta (eli *\omat tiedostot\BFBC2Beta\).
Kun olet avannut tiedoston muistiolla, niin 3. alimmalta riviltä löydät kohdan "DxVersion=auto", josta voit korvata auto:n haluamallasi DirectX versiolla (9, 10, 11). Esimerkiksi DirectX10:n voi pakottaa käyttöön muokkaamalla kyseinen rivi seuraavaan muotoon: "DxVersion=10".
AMD Eyefinity
Kuten aikaisemminkin jo uutisoimme, niin Battlefield Bad Company 2 tukee AMD:n julkistamaa Eyefinity-tekniikkaa. Kyseisen tekniikan avulla voit saada pelikuvaa jopa kolmeen tai kuuteen erilliseen monitoriin, saaden todella hurjan horisontaalisen leveyden pelillesi. Tässä käyttäjän Elmnator1:n YouTube-video laitteistosta ja sen mahdollisuuksista:
Nvidia 3D Vision
Myöskään uusimpien Nvidian näytönohjaimien omistajat eivät jää tyhjin käsin, sillä DICE on tehnyt yhteistyötä Nvidian kanssa, jotta 3D vision -tekniikka saadaan toimimaan myös Bad Company 2:ssa. Tekniikan avulla 3D-lasien ja niiden kanssa yhteensopivien 120Hz-näyttöjen kanssa saadaan kolmiulotteinen pelivaikutelma. Laitteistoja oli ainakin viime vuoden Summer Assemblyillä koeajettavana, joten osa käyttäjistämme varmasti tietävätkin mistä on kyse. 3D-vision ei ole käytettävissä vielä Betassa, eikä sitä tulla näkemään heti myöskään retail-versiossa, mutta Johan lupaa, että kuulemme systeemin tulosta päivityksen muodossa hyvinkin pian itse pelin julkistuksen jälkeen.
HBAO
Videoasetuksista löytynyt HBAO on ihmetyttänyt monia betatestaajia, mutta kuten Googlekin on monelle jo selvittänyt, kyseinen kirjainsekamelska on lyhenne termistä Horizon-based Ambient Occlusion. Kyseessä on Nvidian kehittelemä renderöintitekniikka, jonka DICE integroi frostbiteen DX10 ja DX11 -järjestelmien käytettäväksi.
Tekniikka käyttää vain näytönohjaimen GPU:ta, joten se säästää prosessorin tehoja muihin asioihin. Tekniikka pehmentää varjoja ja pyrkii tekemään niistä vieläkin realistisempia.
Tekniikkaa suositellaan vain näytönohjaimien parhaimmiston käytettäväksi, mutta DICE myöntää, ettei sitä oltu optimoitu riittävästi betaan. Johan kuitenkin pyytää uusimpien näytönohjaimien omistajia koittamaan tekniikkaa uudestaan retail-versiossa, sillä sen optimoimiseen on käytetty betan julkaisun jälkeen paljon aikaa.
Lisää tietoja tekniikasta löytyy Nvidian esityksestä.
Field of View
Bad Company 2 käyttää suunnilleen samaa FoVia kaikilla alustoilla, vaikkakin monitorien erilaiset kuvasuhteet vaikuttavat hieman näkymään. Mitä leveämpi monitori, sitä leveämmän FoVin saat. FoVia et tällä hetkellä pysty muokkaamaan asetuksista, mutta DICE lupailee, että sen säätäminen tullaan tekemään tiettyyn rajoihin asti mahdolliseksi päivityksen mukana. Selitykseksi FoVin säädön puuttumiselle retail-versiossa Johan mainitsee mm. ajankäytön priorisoimisen pelin vakauteen ja optimoimiseen FoVin sijasta.
Koska pelin FoV riippuu monitorien leveydestä, Eyefinity-tekniikalla nähdään kieltämättä huomattavasti suurempi alue kuin normaalilla. Osa betatestaajista on ollut huolestunut tämän tekniikan antamasta edusta, mutta DICEn mukaan etu ei ole niin huomattava, että siitä kannattaisi huolestua. Jos pelaajat kuitenkin näkevät tämän vakavampana ongelmana, DICE lupaa harkita sen säätämistä mm. palvelinasetuksista.
Sekalaista:
PC-betaversio ei sisältänyt mm. High-tekstuureita, joten itse retail-versiossa high grafiikka-asetus tulee tarjoamaan vielä komeamman taistelukokemuksen. Myös useamman näytönohjaimen kokoonpanon yhteensopivuutta pelin kanssa on saatu eheytettyä ja kyseisten laitteistonomistajien pelikokemus tulee paranemaan kokoversiossa betaan verrattuna.
Jos tekninen mielenkiinto heräsi artikkelia lukiessasi, voit jatkaa opintoja mm. frostbite 2 -version parissa, josta on kattava haastattelu AMD:n blogissa.
Lähde
DX9/DX10/DX11
Frostbiten 1.5-versio on suunniteltu DirectX 10:ä varten, joka tarjoaa kaikki edistykselliset graafiset ominaisuudet, jotka ovat käytössä myös konsolipuolella. Oikeastaan ainoana varjopuolena DX10:lle Johan mainitsee tietenkin sen, ettei kaikki laitteistot ole vielä valmiita pyörittämään sitä, sillä DirectX 10 tarvitsee yhteensopivan näytönohjaimen lisäksi joko Windows Vista tai Windows 7 -käyttöjärjestelmän.
Koska käyttöjärjestelmien ja itse laitteistojen skaala on tällä hetkellä hyvin laaja PC-käyttäjien keskuudessa, niin myös DX9 ja DX11 ovat tuettuna pelissä. Windows XP -käyttäjien on tyydyttävä DX9-versioon, kun taas uusimpien koneiden omistajia suositellaan käyttämään DX11-versiota, joka lähinnä pehmentää pelin dynaamisia varjoja, mutta samalla myös saattaa auttaa jopa pelin sulavampaan toimintaan. Erityisesti DX11-versiota Johan suosittelee laitteistolle, joissa on näytönohjaimena AMD Radeon 5xxx tai Nvidia Geforce 4xx -sarjalainen.
Monet betatestaajat ovat löytäneet DX9:n sopivimmaksi ratkaisuksi, jotta peli pyörisi riittävän jouheasti, mutta siitä puuttuu tuki mm. anti-aliasingille ja HBAO:lle. DICE muistuttaa, ettei asetuksen säätäminen DX9:lle ole välttämättä paras ratkaisu, vaan toimivuus riippuu käyttäjän laitteistosta.
Peli valitsee DirectX-versionsa automaattisesti, joten käyttäjän ei tarvitse siitä huolehtia, ellei hän sitä erikseen tahdo. Jos haluat mennä vaihtamaan DirectX-versiotasi, niin sen vaihtaminen onnistuu settings.ini-tiedostoa muokkaamalla. Kyseinen tiedosto aukeaa mm. muistion avulla ja se löytyy mm. allekirjoittaneella osoitteesta: C:\Users\Jasonii\Documents\BFBC2Beta (eli *\omat tiedostot\BFBC2Beta\).
Kun olet avannut tiedoston muistiolla, niin 3. alimmalta riviltä löydät kohdan "DxVersion=auto", josta voit korvata auto:n haluamallasi DirectX versiolla (9, 10, 11). Esimerkiksi DirectX10:n voi pakottaa käyttöön muokkaamalla kyseinen rivi seuraavaan muotoon: "DxVersion=10".
AMD Eyefinity
Kuten aikaisemminkin jo uutisoimme, niin Battlefield Bad Company 2 tukee AMD:n julkistamaa Eyefinity-tekniikkaa. Kyseisen tekniikan avulla voit saada pelikuvaa jopa kolmeen tai kuuteen erilliseen monitoriin, saaden todella hurjan horisontaalisen leveyden pelillesi. Tässä käyttäjän Elmnator1:n YouTube-video laitteistosta ja sen mahdollisuuksista:
Nvidia 3D Vision
Myöskään uusimpien Nvidian näytönohjaimien omistajat eivät jää tyhjin käsin, sillä DICE on tehnyt yhteistyötä Nvidian kanssa, jotta 3D vision -tekniikka saadaan toimimaan myös Bad Company 2:ssa. Tekniikan avulla 3D-lasien ja niiden kanssa yhteensopivien 120Hz-näyttöjen kanssa saadaan kolmiulotteinen pelivaikutelma. Laitteistoja oli ainakin viime vuoden Summer Assemblyillä koeajettavana, joten osa käyttäjistämme varmasti tietävätkin mistä on kyse. 3D-vision ei ole käytettävissä vielä Betassa, eikä sitä tulla näkemään heti myöskään retail-versiossa, mutta Johan lupaa, että kuulemme systeemin tulosta päivityksen muodossa hyvinkin pian itse pelin julkistuksen jälkeen.
HBAO
Videoasetuksista löytynyt HBAO on ihmetyttänyt monia betatestaajia, mutta kuten Googlekin on monelle jo selvittänyt, kyseinen kirjainsekamelska on lyhenne termistä Horizon-based Ambient Occlusion. Kyseessä on Nvidian kehittelemä renderöintitekniikka, jonka DICE integroi frostbiteen DX10 ja DX11 -järjestelmien käytettäväksi.
Tekniikka käyttää vain näytönohjaimen GPU:ta, joten se säästää prosessorin tehoja muihin asioihin. Tekniikka pehmentää varjoja ja pyrkii tekemään niistä vieläkin realistisempia.
Tekniikkaa suositellaan vain näytönohjaimien parhaimmiston käytettäväksi, mutta DICE myöntää, ettei sitä oltu optimoitu riittävästi betaan. Johan kuitenkin pyytää uusimpien näytönohjaimien omistajia koittamaan tekniikkaa uudestaan retail-versiossa, sillä sen optimoimiseen on käytetty betan julkaisun jälkeen paljon aikaa.
Lisää tietoja tekniikasta löytyy Nvidian esityksestä.
Field of View
Bad Company 2 käyttää suunnilleen samaa FoVia kaikilla alustoilla, vaikkakin monitorien erilaiset kuvasuhteet vaikuttavat hieman näkymään. Mitä leveämpi monitori, sitä leveämmän FoVin saat. FoVia et tällä hetkellä pysty muokkaamaan asetuksista, mutta DICE lupailee, että sen säätäminen tullaan tekemään tiettyyn rajoihin asti mahdolliseksi päivityksen mukana. Selitykseksi FoVin säädön puuttumiselle retail-versiossa Johan mainitsee mm. ajankäytön priorisoimisen pelin vakauteen ja optimoimiseen FoVin sijasta.
Koska pelin FoV riippuu monitorien leveydestä, Eyefinity-tekniikalla nähdään kieltämättä huomattavasti suurempi alue kuin normaalilla. Osa betatestaajista on ollut huolestunut tämän tekniikan antamasta edusta, mutta DICEn mukaan etu ei ole niin huomattava, että siitä kannattaisi huolestua. Jos pelaajat kuitenkin näkevät tämän vakavampana ongelmana, DICE lupaa harkita sen säätämistä mm. palvelinasetuksista.
Sekalaista:
PC-betaversio ei sisältänyt mm. High-tekstuureita, joten itse retail-versiossa high grafiikka-asetus tulee tarjoamaan vielä komeamman taistelukokemuksen. Myös useamman näytönohjaimen kokoonpanon yhteensopivuutta pelin kanssa on saatu eheytettyä ja kyseisten laitteistonomistajien pelikokemus tulee paranemaan kokoversiossa betaan verrattuna.
Jos tekninen mielenkiinto heräsi artikkelia lukiessasi, voit jatkaa opintoja mm. frostbite 2 -version parissa, josta on kattava haastattelu AMD:n blogissa.
Lähde
MAINOS
MAINOS
1
20.02.2010 19:05
#1
20.02.2010 19:15
#2
Team: [4Rng]
20.02.2010 19:17
#3
Onkos toi nyt silleen, että beta version high asetukset vastaavat retail version medium asetuksia? Mulla pyörii beta täysillä mut kai sen retailinkin pitää sit vastaavilla asetuksilla pyöriä.
Betassa ei ainakaan ole High-tekstuureja, joten ne ovat High-asetuksellakin vain Mediumeja.
20.02.2010 19:43
#4
20.02.2010 20:00
#5
Onkos toi nyt silleen, että beta version high asetukset vastaavat retail version medium asetuksia? Mulla pyörii beta täysillä mut kai sen retailinkin pitää sit vastaavilla asetuksilla pyöriä.
Betassa ei ainakaan ole High-tekstuureja, joten ne ovat High-asetuksellakin vain Mediumeja.
Enkö minä selvästi sen sanonu, että beta version high asetukset(ei siis tarkoita retail version higheja)? Vai mikä oli epäselvää? Joten vastaako betan highit retailin medium/low?
20.02.2010 20:24
#6
Onkos toi nyt silleen, että beta version high asetukset vastaavat retail version medium asetuksia? Mulla pyörii beta täysillä mut kai sen retailinkin pitää sit vastaavilla asetuksilla pyöriä.
Betassa ei ainakaan ole High-tekstuureja, joten ne ovat High-asetuksellakin vain Mediumeja.
Enkö minä selvästi sen sanonu, että beta version high asetukset(ei siis tarkoita retail version higheja)? Vai mikä oli epäselvää? Joten vastaako betan highit retailin medium/low?
Tietääkseni Beta Medium = Retail Medium. Ja retailissa tullaan näkemään ne paremmat graffat mitä ei betassa olla nähtykään (puhun siis high-asetuksista).
20.02.2010 20:34
#7
20.02.2010 20:44
#8
Nyt voitteki järjestää kisan, palkintona 3x tommosta AMD eyefinity monitoria :D
Team: -Pelit-
20.02.2010 20:59
#9
Mihin tuo "HBAO" oikein vaikuttaa?
Asia kiinnosti, etkä viitsinyt lukea sitä koskevaa kappaletta? Come on!
20.02.2010 21:30
#10
Enpä ole hirveästi eroa huomannut, voisin vielä DX9:llä kokeilla miltä näyttää.
Team: [4Rng]
20.02.2010 22:49
#11
Enkö minä selvästi sen sanonu, että beta version high asetukset(ei siis tarkoita retail version higheja)? Vai mikä oli epäselvää? Joten vastaako betan highit retailin medium/low?
Juurihan tähän vastasin parhaan tietoni mukaan. Betassa ei ole high-tekstuureja, joten ainakin tekstuurien osalta betan high-asetukset vastaavat retailin mediumeja.
21.02.2010 00:22
#12
21.02.2010 11:26
#13
21.02.2010 13:00
#14
Harmillista kun XP:lle ei oo Dx10 :S
Seiska vaan käyttöön, ei oo enää mitään syytä pysytellä XP:ssä. Yhtä nopea ja kevyt ja uusi puhdas asennus tekee aina hyvää koneelle.
Team: |CPPP|
21.02.2010 15:43
#15
Harmillista kun XP:lle ei oo Dx10 :S
Seiska vaan käyttöön, ei oo enää mitään syytä pysytellä XP:ssä. Yhtä nopea ja kevyt ja uusi puhdas asennus tekee aina hyvää koneelle.
Ainoa syy minullekin oli ostaa Windows oli se, että sai tämän BC2:n toimimaan, kun ei toiminut Linuxilla... :) (oli kyllä myös syynä, että saa muutkin pelit toimimaan (paremmin))
21.02.2010 18:29
#16
Harmillista kun XP:lle ei oo Dx10 :S
Seiska vaan käyttöön, ei oo enää mitään syytä pysytellä XP:ssä. Yhtä nopea ja kevyt ja uusi puhdas asennus tekee aina hyvää koneelle.
Juuh, tässä kohtapuolin hankin sen, mutta en oo varma poistaako ne tiedostot siinä samalla, kun "asentaa" sitä W7 (BC2 etc). Tais joku sanoa että jos sen W7 asentaa, nii se pitää ne asennetut tiedostot tallessa. Onko kellään mitään varmaa tietoa tästä?
21.02.2010 18:48
#17
21.02.2010 19:45
#18
21.02.2010 20:31
#19
Mihin tuo "HBAO" oikein vaikuttaa?
Asia kiinnosti, etkä viitsinyt lukea sitä koskevaa kappaletta? Come on!
Luin kylläkin, mutta en huomanut tuota lausetta.
No aika turha hifistelyä on jos ei se muuta tee, ihan hyväthän ne varjot peleissä ollu jo kauan aikaa..
----------------------
Puhds asennus vain, toimii kone paremmin ku ei jää sitä vanhaa sontaa sinne levyille pyörimään..
23.02.2010 18:05
#20
Harmillista kun XP:lle ei oo Dx10 :S
Seiska vaan käyttöön, ei oo enää mitään syytä pysytellä XP:ssä. Yhtä nopea ja kevyt ja uusi puhdas asennus tekee aina hyvää koneelle.
Juuh, tässä kohtapuolin hankin sen, mutta en oo varma poistaako ne tiedostot siinä samalla, kun "asentaa" sitä W7 (BC2 etc). Tais joku sanoa että jos sen W7 asentaa, nii se pitää ne asennetut tiedostot tallessa. Onko kellään mitään varmaa tietoa tästä?
Jep suosittelen kans puhdasta asennusta. Upgrade asennuksella yrittää siirtää kaiken uuteen käyttöjärjestelmään, mutta kaikki ei kuitenkaan välttämättä toimi kuten pitäisi siirryttäessä xp -> vista/7. Joten uudelleen asennuksia joutuu ehkä kuitenkin tekemään. Lisäksi jos sulla on älyttömästi tavaraa levyllä niin toi upgrade asennus voi viedä jopa 10 tuntia (tai ehkä jopa enemmän riippuen koneesta).
Jos ei ole toista kovalevyä mihin vois kopioda tavarat talteen ennen uudelleen asennusta niin sitte semmonen ehkä kannattaa hommata :)
1