Kun suuri ja mahtava Gabe Newell jakaa näkemyksiään, on syytä kiinnittää huomiota. Toinen Valven perustajista ja sitä ennen 13 vuotta Microsoftilla työskennellyt Newell sanoo Windows 8:n olevan katastrofi, koska se tulee tuhoamaan useiden valmistajien toimintaedellytykset ja karkottamaan muutaman suurimmista pelivalmistajista. Syynä ongelmiin on käyttöjärjestelmään pakolla asennettava Microsoftin oma sovelluskauppa, jonka tiukat sopimusehdot pitävät tietyt tahot ulkona pelistä.
Mikäli uhkakuva toteutuu, pitää Newell hyvänä vaihtoehtojen olemassaoloa. Valve on tielle jo lähtenyt aloittamalla Steamin ja pelien kääntämisen Linuxille. Newellin mukaan yksi merkittävimmistä hidasteista Linuxin suosiolle on nimenomaan pelien puute. Hän sanoo Valven olevan nykyisessä asemassaan avoimuuden ja kilpailijoiden vuoksi, koska muuten tärkeät innovaatiot jäisivät tekemättä. Tulevaisuudessa tärkeintä on saada kanssapelaajat luomaan pelikokemukselle lisäarvoa, mihin esimerkkinä annettu keino on hämärtää rajaa sisällön tuottajan ja sen käyttäjän välillä.
Yksi Newellin lukuisista ideoista on muuntaa Photoshop ilmaiseksi käyttää ja lisätä siihen sisäinen kauppa, jossa graafikot voivat myydä tuotoksiaan. Gabe myös uskoo ranteiden ja käsien korvaavan kosketuksen tulevaisuuden käyttöliittymissä.
Lähde
Mikäli uhkakuva toteutuu, pitää Newell hyvänä vaihtoehtojen olemassaoloa. Valve on tielle jo lähtenyt aloittamalla Steamin ja pelien kääntämisen Linuxille. Newellin mukaan yksi merkittävimmistä hidasteista Linuxin suosiolle on nimenomaan pelien puute. Hän sanoo Valven olevan nykyisessä asemassaan avoimuuden ja kilpailijoiden vuoksi, koska muuten tärkeät innovaatiot jäisivät tekemättä. Tulevaisuudessa tärkeintä on saada kanssapelaajat luomaan pelikokemukselle lisäarvoa, mihin esimerkkinä annettu keino on hämärtää rajaa sisällön tuottajan ja sen käyttäjän välillä.
Yksi Newellin lukuisista ideoista on muuntaa Photoshop ilmaiseksi käyttää ja lisätä siihen sisäinen kauppa, jossa graafikot voivat myydä tuotoksiaan. Gabe myös uskoo ranteiden ja käsien korvaavan kosketuksen tulevaisuuden käyttöliittymissä.
Lähde
MAINOS
MAINOS
1
26.07.2012 11:45
#1
26.07.2012 12:27
#2
Samalla kyllä ymmärtää sen, että koetetaan puhua vanhoja asiakkaita markkinoille joissa ei esiinny samanlaista kilpailevaa mörköä kuin Microsoft Store...
26.07.2012 14:38
#3
Linuxin suurin ongelma pelillisesti tällä hetkellä on ajurituki, sillä NVIDIA ja AMD ei ole panostanut niihin samalla tavalla kuin Windows-ajureihin (tässä ei tosin voi syyttää itse käyttöjärjestelmää, vaan kyseisiä firmoja). Toivottavasti Linuxin yleistymisellä pelialustana tulee tähän selkeitä muutoksia. Muutenhan Linux alustanakin on paljon optimaallisempi kuin Windows: parempaa koodia (kiitos Linus Torvaldsin koodinatsismin), muokattavuus ja avoimuus. Nuo antavat jo mielettömät edellytykset siihen, että pienellä työllä Linuxilla on alustana mielettömät etulyöntiedellytykset. Tässä mielessä henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että Gaben antama suuntaus on hyvä.
Samalla kyllä ymmärtää sen, että koetetaan puhua vanhoja asiakkaita markkinoille joissa ei esiinny samanlaista kilpailevaa mörköä kuin Microsoft Store...
26.07.2012 16:58
#4
Linuxin suurin ongelma pelillisesti tällä hetkellä on ajurituki, sillä NVIDIA ja AMD ei ole panostanut niihin samalla tavalla kuin Windows-ajureihin (tässä ei tosin voi syyttää itse käyttöjärjestelmää, vaan kyseisiä firmoja). Toivottavasti Linuxin yleistymisellä pelialustana tulee tähän selkeitä muutoksia. Muutenhan Linux alustanakin on paljon optimaallisempi kuin Windows: parempaa koodia (kiitos Linus Torvaldsin koodinatsismin), muokattavuus ja avoimuus. Nuo antavat jo mielettömät edellytykset siihen, että pienellä työllä Linuxilla on alustana mielettömät etulyöntiedellytykset. Tässä mielessä henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että Gaben antama suuntaus on hyvä.
Mainittakoon vielä, että rajapintana käytetään PC-peleissä usein DirectX:ää. En sit tiiä, kuinka helppoa sitä on optimoida OpenGL:ään, mutta lisätyötä se kyllä vaatii.
Grafiikkakorttien valmistuksestakin se tottakai riippuu. Wikipediasta lainaten: "Uusien grafiikkakorttien ominaisuuksiin joita ei vielä ole sisällytetty OpenGL:ään, pääsee käsiksi OpenGL:n laitteistokohtaisilla laajennuksilla (extensions). Niitä käyttämällä laitteistoriippumattomuus kuitenkin menetetään."
Eli toisin sanoen voi olla, että joidenkin pelien grafiikan laatu riippuu näytönohjaimesta. "AMD 6000 boost" ym. ym.
26.07.2012 18:05
#5
Linuxin suurin ongelma pelillisesti tällä hetkellä on ajurituki, sillä NVIDIA ja AMD ei ole panostanut niihin samalla tavalla kuin Windows-ajureihin (tässä ei tosin voi syyttää itse käyttöjärjestelmää, vaan kyseisiä firmoja). Toivottavasti Linuxin yleistymisellä pelialustana tulee tähän selkeitä muutoksia. Muutenhan Linux alustanakin on paljon optimaallisempi kuin Windows: parempaa koodia (kiitos Linus Torvaldsin koodinatsismin), muokattavuus ja avoimuus. Nuo antavat jo mielettömät edellytykset siihen, että pienellä työllä Linuxilla on alustana mielettömät etulyöntiedellytykset. Tässä mielessä henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että Gaben antama suuntaus on hyvä.
Mainittakoon vielä, että rajapintana käytetään PC-peleissä usein DirectX:ää. En sit tiiä, kuinka helppoa sitä on optimoida OpenGL:ään, mutta lisätyötä se kyllä vaatii.
Grafiikkakorttien valmistuksestakin se tottakai riippuu. Wikipediasta lainaten: "Uusien grafiikkakorttien ominaisuuksiin joita ei vielä ole sisällytetty OpenGL:ään, pääsee käsiksi OpenGL:n laitteistokohtaisilla laajennuksilla (extensions). Niitä käyttämällä laitteistoriippumattomuus kuitenkin menetetään."
Eli toisin sanoen voi olla, että joidenkin pelien grafiikan laatu riippuu näytönohjaimesta. "AMD 6000 boost" ym. ym.
OpenGL on ollut vuosia suosittu yritys- ja teollisuusmaailmassa, kun pelinkehityksessä DirectX on dominoinut Microsoftin aseman myötä, ja kun Microsoft on pystynyt tarjoamaan kehittäjille helppokäyttöistä SDK:ta ja ymmärrettävää API:a, mutta samalla sitonut kehittäjiä Windowsin leiriin.
Uudenlainen PC-pelaamisen maailma, missä Mac OSX sekä Linux ovat nykyistä huomattavasti suuremmassa asemassa, tämmöinen vanhankaltainen asenne täytyy muuttua ja DirectX:n lisäksi on pakko opetella OpenGL:n salat. Käytännössä siis samanlainen lopputulos pitää vain opetella tekemään eri tavalla (OGL:ssä se hyvä puoli tietysti myös, että se toimii myös Windowsilla, eli peleistä voidaan teoriassa tiputtaa DX kokonaan veke). En tosin ole tutustunut OpenGL vs. DirectX tarjoamiin kehitysratkaisuihin, joten en osaa sanoa kummalla on ns. "kivuttomampaa" tehdä pelejä. Pitää kuitenkin muistaa, että nykyään OSX:lle on alkanut ilmestyä pelejä ja PS3 on käyttänyt aina OpenGL:ää, niin OpenGL-osaaminen alkaa olla jo arkipäivää pelikehityksessä.
Jos OpenGL saa nykyistä yhä vahvemman aseman, niin aivan varmasti näitä "AMD TURBOMEGABOOST 3000" mitä lie tekniikoita implementoidaan OpenGL-rajapinnalle laitteistoriippumattomasti. Toki tämä vaatii aikaa ja rahaa, ei noita päivässä tai parissa tehdä kännissä ja läpällä. Suurin tekijä on yhä aivan basic, että Windows hallitsee tällä hetkellä PC-puolella pelirintamaa.
1