
Defense Grid: The Awakening Tornipuolustusta
Kehittäjä: Hidden Path Entertainment Yksinpeli: Kyllä Moninpeli: Ei Steam-sivu | ![]() |
Reaaliaikastrategia Defense Grid vetoaa varmasti kaikentasoisille pelaajille. Pelaajan on rakennettava tukikohtansa ympärille torneja puolustaakseen "ytimiä" jatkuvalta muukalaislaumalta. Kun lauman joukossa on eritasoisia muukalaisia ja jokaisella on omat vahvuutensa, ne haastavat pelaajan käyttämään erilaisia torneja ja parantamaan niitä. Kasvavan valuutan avulla voidaan myös vahvistaa torneja, joilla laumojen eteneminen voidaan katkaista nopeammin.
Defense Gridiin on julkaistu edullisia karttapaketteja, kuten Valven Portal-teemainen You Monster ja Kickstarter-rahoitettu Containment DLC. Tällä hetkellä Hidden Path tekee pelille seuraajaa, jonka mukana tulee myös moninpeli.
Anomaly 2 Tornihyökkäystä
Kehittäjä: 11 Bit Studios Yksinpeli: Kyllä Moninpeli: Kyllä Steam-sivu | ![]() |
Anomaly: Warzone Earth muokkaili tornipuolustusgenreä eräänlaiseksi vastakohdaksi ja tällainen tuli esille myös upouudessa Anomaly 2:ssa. Lähitulevaisuuteen sijoittuvassa pelissä kaupungit ovat täynnä muukalaisten keskitysalueita, jotka ovat täynnä erilaisia muukalaistorneja. Pelaaja toimii panssaripataljoonan komentajana, joka pyrkii putsaamaan alienit pois maailman päältä.
Pelaaja asettelee polkuja, kokoaa panssariajoneuvot ja lähtee myös itse kentälle pitämään huolen ajoneuvoista, asettamaan syöttejä torneille jne. Panssariajoneuvot antavat tulta lähimmille torneille sen mukaan, kuinka ne kykenevät.
Anomaly 2:ssa perusideaa on säilytetty, mutta panssariajoneuvot ovat täysin uusia. Kaikki muuttavat Transformersmaisesti muotoonsa pelaajan halutessa, esimerkiksi silloin kun tilanne vaatii ympärillä olevien tornien eliminoimisen. Pelin aikana näkee tietysti myös uusia vihollistorneja, jotka haastavat komentajan omilla tavoillaan. Pelin mukana tulee myös moninpeli, jolloin pääsee myös alienin rooliin hallitsemaan torneja.
XCOM: Enemy Unknown Vuoropohjaista strategiaa
Kehittäjä: Firaxis Games Julkaisija: 2K Games Yksinpeli: Kyllä Moninpeli: Kyllä Steam-sivu | ![]() |
XCOM-sarjan historiikki juurtuu jo vuodelle 1994 saakka, jolloin julkaistiin legendaarinen strategiapeli UFO: Enemy Unknown, joka tunnetaan myös nimellä X-COM: UFO Defense. Myöhemmin pelisarja joutui jäähylle 10 vuoden ajaksi, jolloin jouduttiin peruttamaan kaksikin peliä. Viime vuonna julkaistu XCOM: Enemy Unknown herätti pelisarjan henkiin, pyrkien kuitenkin siihen perusideaan, mitä UFO: Enemy Unknown näytti.
Pelin ideana on, että pelaaja hallitsee XCOM-nimistä kansainvälistä kattojärjestöä pyrkimyksenään torjua maapallolle hyökkääviltä muukalaisilta. Alussa XCOMin teknologia on pahasti jäljessä muukalaisten teknologiasta, jota jäljitellään jatkuvasti omaan käyttöön pelin aikana. Pelaaminen keskittyy ennen kaikkea pelikentillä olevien muukalaisten eliminoimiseen huippukoulutettujen sotilaiden avulla, mutta myöskin maapallolla liikkuvien UFOjen alasampumiseen torjuntahävittäjillä, muukalaisteknologian keräämiseen, kehittämiseen ja tuottoon sekä ylläpitää maiden rauhaa, jotta XCOMin talous pysyy kunnossa.
Moninpelissä valitaan molemmille pelaajille käytettäväksi tietty määrä krediittejä, joilla lähdetään kokoamaan tiimiä ja lähdetään pelikentälle. Pikkumätöt ovat hauskaa vaihtelua varsinkin, jos pelikaveri löytyy.
XCOM: Enemy Unknown on yksinpelinä äärimmäisen koukuttava ja syystäkin, sillä kampanja on hyvin laaja. Välillä pelissä ilmenee pieniä bugeja, joita Firaxis Games ei ole jaksanut poistaa, mutta onneksi ne eivät juurikaan haittaa kampanjassa edistymistä. Pelisarjassa on nähty myös muutamia FPS-pelejä, joiden osalta alkaa jälleen tulla kukoistusta tulevan The Bureau: XCOM Declassified -pelin ansiosta.
FTL: Faster Than Light Retroseikkailua
Kehittäjä: Subset Games Yksinpeli: Kyllä Moninpeli: Ei Steam-sivu | ![]() |
Kahden miehen Kickstarter-projekti tienasi yli 200 000 dollaria ja on yksi iloisimmista indie-peliyllätyksistä. FTL:ssä hallitaan avaruusalusta monia komponentteja myöten, kuten moottoria, suojakilpiä, happilaitetta ja tietenkin aseita. Jokaisen komponentin käyttö syö aina aluksen kokonaisenergiaa, jota voidaan ostaa tarpeen mukaan lisää. Myös aluksella olevan miehistö on täysin hallittavissa ja niitä voidaan käskyttää pisteestä A pisteeseen B, jolloin ne automaattisesti korjaavat komponentteja, tehostavat niiden käyttöä, sammuttamaan tulipaloja ja eliminoivat vihollisia. Rotuja on erilaisia ja niillä on omat vahvuudet ja heikkoudet.
Aluksen komponentteja voidaan aina vahvistaa romumetallivaluutan avulla, mutta vasta kaupoilla voidaan ostaa uusia aseita, polttoainetta, miehistöjä ja kykyjä sekä korjata alusta. Joitakin voidaan saada myös mustassa pörssissä, vaihtamalla tai vihollisen ollessa paineessa. Galakseissa edetään pykälittäin valoa nopeammin, jolloin nähdään, mitä seuraavissa pisteissä on. Ne voivat olla lähinnä vihollisia, orjakauppiaita, palkkasotureita, avunpyyntöjä tai ei mitään. Jotkut pisteet, kuten kaupat, ovat merkitty. Galakseissa edetään koko ajan vasemmalta oikealle, sillä kapinallisjoukko seuraa aina pelaajaa ja niiden kohtaaminen tietää yleensä ikävät seuraukset.
Peli päättyy joko oman aluksen tuhoutumiseen, koko miehistön kuolemaan tai pomon tuhoutumiseen, jolloin lasketaan pisteet henkilökohtaisiin tilastoihin. Peliä siis pelataan uudestaan ja uudestaan, joiden aikana voidaan keräillä saavutuksia ja uusia aluksia.
Vaikka FTL:ssä on kaksi vaikeusastetta, se on helpollakin hyvin haastava peli, sillä galaksit ovat aina randomimaisia. On hyvin vaikea löytää alukselleen sopivia varusteita sekä tietää ennalta, mitä sieltä vastaan tulee.
Teeman muitakin pelejä riittää varsin hyvin tietokonepelien valikoimaa katsottaessa ja poimintoja voi tehdä vaikkapa Steamin tulevasta kesäalesta. Kommentoi ihmeessä, mitkä teeman pelit ovat olleet juuri sinulle ikimuistoisia?
MAINOS
MAINOS
1
1