Unohditko salasanan?

Valikko
  • Etusivu
  • Keskustelu
  • Artikkelit
  • Tiedostot
  • Galleria
  • Yhteisöt
  • Käyttäjät
  • Palaute
Suodata sisältöä:
  • » BF3
  • » BF4
  • » CoD:BO2
  • » CoD:Ghosts
  • » CS:GO
  • » Dota 2
  • » Indie
  • » Lanit
  • » LoL
  • » SC2
  • » Yleinen
  • » KAIKKI PELIT
Online: 212
Uutiset > StarCraft 2

Haastattelussa Suomen SC2-maajoukkueen edustaja Soyhi

jaa kirjanmerkki
StarCraft 2 / 19.08.2013 21:40 / Kirjoittanut iArskaoffline
kuvaViime viikonloppuna pelattiin Suomen IeSF StarCraft 2 naisten karsintaturnausta, jossa Niina "Soyhi" Kahela voitti Pallokalan finaalissa 3-2 ja lähtee siten edustamaan Suomea lokakuun lopussa pidettäviin, Romanian Bukarestissa olevaan IeSF World Championship -turnaukseen. Yhytin Soyhin haastatteluun ja kyselin kuulumisia pelaamisen tienoilta.


Hei ja onnittelut finaalin voiton johdosta! Olet ilmeisesti vielä monille tuntematon, joten voisitko esitellä itsesi?
Heippa kaikille! Olen 22 vuotias opiskelija Helsingistä. Kohta starttaa toinen vuosi matematiikan yleisellä linjalla, ensimmäisen vuoden onnistuin turmelemaan totaallisesti treenaamalla SC2:sta 24/7. Sen jälkeen tulikin 6kk tauko pelaamisesta, että saisin taas koulun rullaamaan, jossa kuitenkin epäonnistuin. Toivottavasti tänä vuonna menee paremmin koulun ja pelaamisen yhdistäminen! Tykkään piirtää ja pelaa. Lemmikkeihin kuuluu poikaystävä ja käärme.

Tietokoneella pelaamisen aloitin jo 4-vuotiaana, sillä äitini on aina ollut ajan tasalla teknologiassa, mutta StarCraft 2 oli ensimmäinen rts peli, jota olen pelannut. Ostin sen vuonna 2011 silloisen poikaystäväni painostuksesta. Uppouduin peliin heti täysin! Yhteisön ja materiaalin laajuus oli aivan mahtavaa verrattuna muihin peleihin. Pelaamiseni on ollut kuitenkin todella katkonaista, koska en osaa keskittyä kuin yhteen asiaan täysillä. Joten koulussa skarppaaminen ja kesätöissä släkkääminen ovat aiheuttaneet liiankin pitkiä taukoja. Joten ensimmäinen, kunnon keskittyminen tapahtui 2012 vuoden talvella, jolloin nousin timanttiin. Battle.netin mukaan pelejä on tullut yhteensä pelattua 1445, joten vielä on paljon ja vielä enemmän treenattavaa!

Silloin kun olin kullassa/platinassa osallistuin SCV-rushin pieniin turnauksiin, jotta saisi jännityksen pois moisista, mutten voittanut niistä ainuttakaan. ZvZ ollut aina turmioksi. Paineet oli silti valtavat tässä turnauksessa, koska lähdin siihen tosissani mukaan.

Miten karsinta meni? Kuinka finaali meni Pallokalaa vastaan ottelu ottelulta?
Karsinnat meni energiajuomaa ja vettä juodessa. Kauheat tutinat ja pärinät aamusta lähtien, eikä peleistä meinannut tulla yhtään mitään alituisen jännityksen takia, mikä varmasti haittasi myös muita turnaukseen osallistujia.

Ensimmäisen pelin hävisin 4gate pushiin kahdesta basesta. Scouttasin sen ajoissa, mutta en reagoinut muuten kuin... tekemällä lisää dorneja!! Joten menetin kolmannen, ja Pallokala sai omansa. Tässä vaiheessa zergillä ei ole enään mitään mahdollisuutta voittaa peliä. Scouttasin myös dark shrinen, mutta taaskaan en tehnyt siihen sopivaa puolustusta. Epätoivoisesti yritin vielä jotain konsti kolmosia, mutta Pallokala jyräsi minut ekonomiallaan nopeasti alas.

Toisen pelin voitin estämällä Pallokalaa ottamasta neljättä basea ja reagoimalla hänen buildiin oikein. Alkupeli molemmilla oli normaalia ahnetta peliä, nopeat kolmoset, vähän armeijaa. Scouttasin overilla ja lingeillä jatkuvasti protossin forgea ja gate määrää, ettei mikään pushi yllättäisi minua tällä kertaa. Scouttasin Robobayn, joten menin härässimään probilinjaa muutamalla mutalla, jolloin sainkin nähdä, että hahaa, 2 stargatea ja paljon nixejä ja voidrayta=OP fungalit kehiin. Elikä en suikannut armeijaa vaan tökin sieltä täältä, että saisin horjutettua vihollista. Päämääränäni ei ollut tuhota kolmatta tai tossin armeijaa, vaan conteinaa hänet 3 basen sisään ja rakentaa sopivaa armeijaa samalla. Huomasin myöskin proxxy pylonin ajoissa ja pelin lopussa minulla oli 5 basea, ilman että olin päästänyt yhtäkään probea läpi conteinista. Sitten pari spineä ja sporea varmistamaan voittoni. Kun Pallokala Liikkui ulos pienessä deathballissaan, 5 fungalia koko armeijaan teki tehtävänsä ja gg.

Kolmannen pelin hävisin warprism dropille. 2 immortalia ja warpatut lotit tuhosivat techini totaallisesti, ja koska panikoin enkä reagoinut nopeasti (laittanut uutta lairia pystyyn jne.) peli oli jo menetetty. Overlordini vielä näki warprismin, mutta itse olin keskittynyt puolustamaan Pallokalan lotti härässin kolmannessa basessa. Sen jälkeen sätkin ja kituuttelin, kunnes minulla ei ollut enään yhtään mitään. Kauheaa kateltavaa varmasti, mutta aina sitä pitää sätkiä loppuun asti!

Neljännen pelin voitin scouttaamalla 8 gate-puskun ja reagoimalla siihen oikein. Gatet nähtyäni aloin tekemään 3 spineä kolmannelleni ja hemmetisti linkoa ja roachia! Spinet saivat ekaa wavea hidasteltua sen verran että queeni, roachit ja lingit pääsivät mätkimään. Lingi surroundin jälkeen olin jo melko varma pushin pysäyttämisestä ja aloin techaamaan lisää, jotta voisin ylivoimaisesti jyrätä vihollisen pushin jälkeen. No, kun olin saanut kaikki Gateway unitit tapettua Pallokala gg:tti ja olo oli mitä mahtavin. Ensin hämmennys ja sitte pari voiton huutoa.

Kuinka paljon olet treenannut IeSF-karsintaa varten? Paljonko aiot antaa treenille painoarvoa Bukarestin reissua varten?
Karsintaa varten aloin treenaamaan vasta, kun kesätyöni siivoojana dementia-asuntolassa oli loppu eli 10.8. Sitten raivolla vaan 2 viikkoa 24/7 starraa. Starcraft.fi kannulta sain treenikavereita, ja suurin osa treenaamisesta koostuikin Cruzifixin antamalla turpasaunalla. 90 laddu-peliäkin sain pelattua, mutta olin silti epävarma pelistäni turnaukseen asti, sillä muilla osallistujilla oli paljon enemmän pelejä kaikenkaikkiaan. Ladder-tasoisesti Pallokala oli timantti ja minä vain alhainen platina. Mutta kuten nähtiin, kyllä se treenaaminen kannatti!

Bukarestia varten mennään samalla mentaliteetillä. Elikä lifetystä vähemmälle ja omistautumista pelaamiselle. Vielä kaksi viikkoa aikaa, ennen kuin koulut alkavat, pelata täyspäiväsesti ja sitten koulun ohella niin paljon kuin pystyy... Sillä olen siellä jo jäljessä.

Kuinka tunnet tulevat vastustajasi, jotka mahdollisesti osallistuvat turnaukseen Bukarestissa?
Muista en ole kuullut kuin Maddeliskistä, ketä pidänkin pahimpana vastustajana kyseisessä turnauksessa. Z-Z on huonoin matchuppini, koska mirrorit... on ihan hemmetin vaikeita lukea. Pitää vielä opiskella enemmän tulevista vastustajista ennen turnausta.

kuva


Kuinka olet suhtautunut siihen, että naisille järjestetään erikseen turnauksia? Miten naiset otetaan vastaan pelikentillä? Minkälaisena näet pelaamisen tulevaisuuden naisten osalta?
Naisille erikseen järjestettävissä turnauksissa on omat hyvät ja huonot puolensa. Huonoihin puoliin kuuluvat se, että naiset eivät välttämättä viitsi treenata enempää, jos he jo voittavat naisten turnauksia ja sitä kautta saavat tarpeeksi rahaa elääkseen ainakin tovin eSportin kautta. Ja toinen todella negatiivinen asia on kommuunin reagointi kyseisiin turnauksiin. Reddit, twitch ja kaikki foorumit ova täynnä näitä närkästyneitä miehiä, jotka vihaavat yli kaiken naisia, koska he saavat kaiken helpommin kuin he. Tämä tekee hallaa niin naispelaajille kuin miespelaajillekin. Naiset pelotellaan pois huomiohuorittelemalla ja miehiltä loppuu kiinnostus treenaamiseen, koska konkreettista hyötyä pelaamisesta ei saa yhtä nopeasti kuin naiset saavat. Miksi eSport peleissä, joissa naisilla ja miehillä on sama lähtökohta fyysisesti, naisille annettaisiin enemmän etuisuuksia? Miksi tisseillä, joku huono timanttipelaajakin, saa poaikan hyvästä tiimistä? Koska lähtötasot eivät ole todellakaan monilla samat. Naiset aloittava kilpailuhenkisten pelejen pelaamisen paljon myöhemmin, kuin pojat. Miksi? Koska ne pelit ovat suunnattu pojille. Ala-asteella pelasin pelkästään tasohyppelypelejä ja muita hieman "tyttömäisempiä" pelejä. Pihan pojat menivät aina keskenään pelaamaan näitä "poikien" pelejä eikä minua koskaan päästetty mukaan, koska se oli niiden oma juttu, eikä tytöt siitä ymmärrä mitään. Sosiaallinen käyttäytyminen myös eroaa; naiset ehkä pitävät jatkuvaa kommunikointia tärkeämpänä, joka vähentää motivaatiota pelata jatkuvasti jne.

Näistä syistä johtuen ymmärrän, miksi naisten omia turnauksia järjestetään niin ralleissa kuin eSportsissa. Naisilla on enemmän motivaatiota ja kiinnostusta uutta ja vaikeaa peliä kohtaan, jos he voivat siinä saavuttaa helposti jo jotain konkreettista. Ja jos naisia halutaan nähdä enemmän protasolla, on todella tärkeää, että kohtalaisia pelaajia nähdään turnausten tai striimien kautta. Sillä tavoin he voivat saada hyvän tiimin, missä on mahdollista ruoskia heistä parempia pelaajia. Mitä enemmän naisia otetaan tiimiin, sen todennäköisempää on, että jollakin tytsyllä riittää innostus ja taito tähdätä yhä korkeammalle ja korkeammalle. On totta, että näin käy vain harvoin, sillä vain 4-5 varteenotettavassa tiimissä on naispelaajia. Siten mahdollisuus, että joku näistä rupeaisi pieksemään korealaisia, on älyttömän pieni. Joten nyt suuta soukeammalle vihaajat ja purkakaa aggressionne vaikkapa tyynyyn huutamalla, ettei pelotella kaikkia neitokaisia pois peleistä.

Peleissä en tietenkään sano, että: "Hei, olen tyttö ihihihhi<3<3!!!!"... Mutta tietenkin, jos vastustaja tietää jostain syystä minun olevan nainen, eivät he ota minua aluksi tosissaan. Naisethan ovat tunnetusti huonompia pelaamaan kuin miehet ja on kauhea häpeä hävitä sellaiselle. Useimmiten kaikki tämmöiset pienet seksistiset solvaukset heitetään kuitenkin läpällä, joten enpä ole kauheasti närkästynyt asiasta. Enemmän vihaa saan rotuni takia. Terranit varsinkin kirjoittavat pelin lopuksi aina romaanin siitä, kuinka OP zergi on ja kuinka minun pitäisi mennä panemaan äitiäni. Mutta noh... vihaajia löytyy jokaiselle.

Pelaaminen naisten osalta tulevaisuudessa jatkuu varmaan samaan malliin. Naispelaajia on paljon, mutta heitä ei vain näy erinäisistä syistä. Itsekin tykkään olla mahdollisimman anonyymi varsinkin sukupuolestani, ettei tule mitään turhaa draamaa peleihin. En vieläkään halua pitää webcameraa striimissäni, koska sillä saa varmasti paljon vihaajia ja arvosteluja turhan takia. Ehkä sitten kun oma taso on korkeammalla, jottei tarvitse todistella itseään jatkuvasti.

Miltä tulevaisuuden kuviosi näyttävät pelaamisen osalta? Onko muita turnauksia tiedossa Suomessa tai maailmalla?
Näillä näkymin erittäin hyvältä! Innostusta löytyy ja minun suhtautumiseni treenaamiseen on hyvä, sillä minulle on ihan sama tällä tasolla häviänkö vai voitanko ladderissa, kunhan opin joka pelistä jotain ja kehityn paremmaksi. Eli en ragequittaa, vaan jaksan ponnistella aina eteenpäin! Suunnitelmissa olisi treenata niin paljon kuin mahdollista Romaniaa varten ja sitten jatkaa treenaamista koulun ohella ja katsoa mihin minusta on. Jos vuoden päästä alan saavuttamaan jo hyviä tuloksia olen valmis pitämään taukoa koulusta ja omistautumaan SC2:een. Kaukaiselta vielä tuntuu, mutta ei tämä kehityskään hidasta ole ollut. Turnauksiin alan enemmän osallistumaan sitten, kun perusasiat pelistä on koulittu. Joten ei sitä tiedä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan!

Vapaa sana ja terveiset lukijoille?
Kiitoksia kaikille, jotka auttoivat ja tukivat minua karsintaa varten! Toivottavasti tukijoita löytyy myös tulevaisuuden haasteisiinkin. Kiitoksia myös kaikille lukijoille ja jos jää jotain kysyttävää niin tulkaa toki kysymään!
Twitter | Stream | DeviantArt

kuva

Suomen IeSF StarCraft 2 -karsintaturnauksen finaali on nähtävissä Twitch.tv:stä.

Kuvat: M. Sundell
Uusimmat
Arvostelussa Battleborn
Arvostelussa HyperX Cloud Revolver
Arvostelussa Quantum Break
Arvostelussa Rainbow Six: Siege
Finnwars-pelin joukkorahoitus alkoi
Suomi maailmanmestariksi IeSF:n SC2-turnauksessa
BlizzConissa turnauksia ja uusia pelijulkistuksia
Tamperelaisen peliyhtiö Vasara Entertainmentin Stardust Galaxy Warriors valittu Unite Boston Showcase -näyttelyyn
Killing Floor 2 ja Evolve kokeiltavissa viikonloppuna
Arvostelussa Asus ROG GR8

MAINOS

MAINOS



Edellinen uutinen
Arvostelussa Fuse
Seuraava uutinen
Gamescomin lehdistötilaisuudet
Haku aihepiirin uutisista
Assembly Winter 2015: Katseluopas
Prisma Studiossa elektronista urheilua
Paranoia eSports järjestää StarCraft 2 -turnauksen joulukuussa
Suomi kolmanneksi e-urheilun MM-kisoissa
Suomen elektronisen urheilun maajoukkueen tavoitteena on mitalisija
Avainsanat: haastattelu interview SC2 StarCraft 2 Soyhi
Tiedätkö aiheen, josta emme ole uutisoineet? Lähetä uutisvinkki!

KOMMENTIT (8)

1

avatar
SnakeQoffline
20.08.2013 00:07
#1
Ei voi muuta kuin toivottaa onnea Romaniaan!
avatar
Durzaoffline
20.08.2013 03:11
#2
Tässä nähdään taas se naispelaamisen taso, kun turnaukseen pääsee platinaliigalainen. Onko noin matalatasoista turnausta edes järkeä järjestää?
Viestiä on muokattu: 20.08.2013 03:15
avatar
yonzzuoffline
20.08.2013 07:12
#3
Durza sanoo:

Tässä nähdään taas se naispelaamisen taso, kun turnaukseen pääsee platinaliigalainen. Onko noin matalatasoista turnausta edes järkeä järjestää?


Miten mitään kehitystä tapahtuisi, jos aina vain verrattaisiin Usain Boltiin ja todettaisiin, että "oot viis sekuntia satasella hitaampi, mee kotias, oot häpeäksi." Tasoeron pitää olla kannustin, ei lyömäväline.

Kun huiput pääsevät haastamaan toisiaan, kehittyy pelitaito vähitellen, kun virheistä ja muiden nikseistä opitaan. Jostainhan sitä on "miestenkin" turnaukset aikanaan alkaneet ja jos nyt verrattaisiin nykyistä tasoa niihin aikoihin, saattaisit hyvinkin todeta samalla tavalla.

Jos turnaus kerää riittävästi osallistujia ja on viihdyttävä, se on kannattava pitää.
avatar
k3mpooffline
Team: RCTIC
20.08.2013 10:31
#4
Hyvä haastis ja onnea vaan Romaniaan! Hyvä juttu, että täältä Suomesta löytyy enemmän ja enemmän eSports-peleistä kiinnostuneita kauniimman sukupuolen edustajia.
avatar
Teppo-Manoffline
20.08.2013 12:17
#5
.
Viestiä on muokattu: 09.09.2017 18:08
avatar
Durzaoffline
20.08.2013 13:55
#6
yonzzu sanoo:

Durza sanoo:

Tässä nähdään taas se naispelaamisen taso, kun turnaukseen pääsee platinaliigalainen. Onko noin matalatasoista turnausta edes järkeä järjestää?


Miten mitään kehitystä tapahtuisi, jos aina vain verrattaisiin Usain Boltiin ja todettaisiin, että "oot viis sekuntia satasella hitaampi, mee kotias, oot häpeäksi." Tasoeron pitää olla kannustin, ei lyömäväline.

Kun huiput pääsevät haastamaan toisiaan, kehittyy pelitaito vähitellen, kun virheistä ja muiden nikseistä opitaan. Jostainhan sitä on "miestenkin" turnaukset aikanaan alkaneet ja jos nyt verrattaisiin nykyistä tasoa niihin aikoihin, saattaisit hyvinkin todeta samalla tavalla.

Jos turnaus kerää riittävästi osallistujia ja on viihdyttävä, se on kannattava pitää.


Mutta jos taas noillakin taidoilla pärjää jo niin mistä tulee motivaatiota kehittyä? Tuo esimerkkisi on minusta aika epäsopiva koska kuinka usein olet nähnyt järjestettävän yleisurheilun kisoja joihin osallistujat juoksevat satasen 14 sekuntiin? Toki näitä kylän omia kisoja löytyy ja siinä ei ole mitään vikaa, mutta jos aletaan järjestämään jotain MM-kisoja hitaille juoksijoille niin siinä ei ole mitään järkeä.

Jos nyt ajatellaan tuota näkyvyyttä niin minkälaisen kuvan ihmiset saavat naispelaajista kun katosvat tuota(jos kukaan ylipäätään haluaa katsoa)? Platina-timanttiliigalaiset pelaavat 40 apm:n kanssa ilman mitään selkeää ideaa tai ymmärrystä pelistä. Onko tällainen sitten sitä positiivista näkyvyyttä? Osallistuja myös mainitsi että jos naiset saavat näkyvyyttä niin pro-tiimit alkavat ottaa näitä. No niin on käynytkin parissa kohtaa, mutta en sitten tiedä onko se edes positiivinen asia. Esim Quanticin Flo ja Milleniumin Maddelisk olivat molemmat menossa niin innoissaan tiimiin ja nykyään molemmat edustavat tiimiä lähinnä promoamistehtävissä, eivät pelaamalla.

Mitä tuohon kehitykseen taas tulee niin naiset voisivat ihan hyvin treenata ihan miesten kanssa. Sc2 sceneen mahtuu monia matalatasoisempiakin turnauksia jossa on helppo saada kokemusta. Tuo mitä itse osallistuja kirjoitti että naiset eivä voi menestyä koska yhteiskunta blaa blaa blaa.. ei ole ainakaan tässä tapauksessa totta. Yhteiskunta voi toki estää uusien naispelaajien syntymisen, mutta esim. tässä tapauksessa sillä ei ole tässä osaa eikä arpaa, hänhän on pelannut pelejä kauemmin kuin esim. minä ja silti olen korkeammalla rankilla. Jos 1445 pelin jälkeen on vielä platinassa niin minusta siinä vaiheessa kannattaa syyttää itseään eikä yhteiskuntaa.

Kaikki tällaiset turnausviritykset naisille minusta vain vahvistavat kuvaa siitä huonosta naispelaajasta joka ratsastaa eteenpäin vain koska on nainen. Naisille ei synny kunnianhimoa menestyä ja treenata satoja ja satoja tunteja menestyksen eteen, kun 1440 pelilläkin pääsee jo "MM-kisoihin". Samalla taas miesten arvostus naispelaajia kohtaan ei ainakaan nouse.

avatar
Insomniumeroffline
20.08.2013 17:40
#7
LOL! Pelaaks tytötkin SC2?

Ps. En keksinyt mitään järkevää sanottavaa, eikä kovin moni ylläolevistakaan vaikuttanut siltä. Eiköhän saada kuukauden luetuin ja kommentoiduin uutinen tästä.
Wink
Viestiä on muokattu: 20.08.2013 17:42
avatar
Nuuskajutioffline
07.09.2013 14:48
#8
Musta naispelaajien pitäs pelaa samoissa turnauksissa koska eihän tää oo urheilua jossa naiset ois automaattisesti fyysisyyden ansiosta heikommassa asemassa. Vähä ihmettelen siis tätä et on naisille omat turnaukset jne.
Osallistu keskusteluun ja rekisteröidy sivustolle.
Lukossa alkuun 

1

© Copyright 2004 - 2021 Finnish Gaming Community ry
Contact » Mediatiedot » Rekisteriseloste » Käyttöehdot » Ylläpitäjät » Yhteistyössä » Palaute » Uutisvinkki » Hae ylläpitoon » RSS » 0.0859 sekuntia
Nebula
EA
SEUL ry
Battlefield 1942
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Battlefield: Vietnam
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Battlefield 2
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Battlefield 2142
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Battlefield Heroes
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Battlefield: Bad Company
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Battlefield 1943
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Battlefield: Bad Company 2
Uutiset
Pelitiedot
Battlefield 3
Uutiset
Pelitiedot
Battlefield 4
Uutiset
Call of Duty
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Call of Duty: United Offensive
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Call of Duty 2
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Call of Duty 4
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Call of Duty: World at War
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Modern Warfare 2
Uutiset
Pelitiedot
Call of Duty: Black Ops
Uutiset
Pelitiedot
Call of Duty: Modern Warfare 3
Uutiset
Call of Duty: Black Ops 2
Uutiset
Half-Life 2
Pelitiedot
Tiedostot
Counter-Strike
Uutiset
Pelitiedot
Counter-Strike: Source
Uutiset
Pelitiedot
Counter-Strike: Global Offensive
Uutiset
Team Fortress 2
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Left 4 Dead
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Left 4 Dead 2
Uutiset
Pelitiedot
Portal 2
Uutiset
Pelitiedot
Indie-pelit
Uutiset
Lanit
Uutiset
Medal of Honor: Warfighter
Uutiset
ShootMania
Uutiset
Starcraft 2
Uutiset
Pelitiedot