Pimeään keskiaikaan nimenomaan. Miekkojen, ritareiden, kulkutautien ja roviolla poltettavan noidan tilalla meillä on kuitenkin nyt jotain aivan muuta. Meillä on Suppression, gamers, DICE:n hotfixit ja Wallu.
Mutta tämä on erilaista. Tämä on taloissa. Talojen pylväät menevät palasiksi. Seiniin tulee reikiä. Ja isompia reikiä ilmestyy sohviin, pöytiin ja hyllyihin. Isoin reikä löytyy kuitenkin EA/DICE:n korvien välistä.
Koska rynnäkkökiväärit on todettu ylikäytetyiksi traditionaalisissa jalkaväkikentissä, on haluttu näemmä antaa sijaa hieman haulikoille. Ja mikähän on taisteluhaulikoiden pääasiallinen toimintapiiri? On se jumalauta hieno päivä, kun pääsen nyt pelaamaan rynkyn sijasta 870MCS, näyttämään kaikille muille kuinka mun refleksit on nyt kohdillaan! Ei! En minä ole kyllästynyt jalkaväkitoimintaan, olen kyllästynyt Call of Dutyn kapeisiin kujiin, ahtaisiin käytäviin. Niitä on pelissä jo aivan tarpeeksi.
Vielä enemmän puuduttaa privaattiservereiden puolella. Onko keksitty hienompaa asiaa, kuin tämä yksinkertainen sääntö: "Jos ammut ensimmäisen laukauksen vihollisen ohitse - hän ei voi ampua takaisin. Jos ammut ensimmäisen laukauksen viholliseen, hän ehtii ampua sinun ohitsesi ja sinä et voi ampua takaisin." Onko tämä seuraavan logiikan takana: parhaimmat pelaajat tuhoavat huonommat pelaajat liian helposti. Pelistä pitää tehdä helpompi huonommille ja vaikea paremmille? Makes perfect fuckin' sense!
Taistelut venyvät aina vain pidemmiksi, koska suurin osa ajasta kuluu odotellessa sen naurettavan ylipitkän suppressionefektin katoamiseen. 45 minuuttia yhteen tiukkaan erään Seine Crossingissa puuduttaa aivot, kädet ja mielenkiinnon Beregozin aivotoiminnan tasolle. Missä helvetti on se yksinkertainen asetus; erä kestää 20 minuuttia, tiketit siitä poikki? Miksi se on niin vaikeaa? Ai, unohdin jo. Koska ei voida päivittää PC:lle peliä, koska se toimii ihan hyvin PS3. No varmasti vittu toimiikin, kun konsolien servereillä poppoo pelaa maksimissaan 24 heeben turvin. On varmasti Metro mukavampi kenttä kuin 32 vs 32! Ja kun kaikilla on vielä se helvetin Suppression-perk, Support ja loppumaton kranaattilaatikko, PKP ja 200 murkulaa! Tule, tule nyt sieltä punaisesta rapusta!
Yhä suuremmaksi osaksi taitoa siirtyy yksinkertaisesti tuuri, sillä tiukimmissa taisteluissa on yksinkertaisesti pakko laittaa "nappi pohjaan" ja rukoilla, että nyt kimahtaa ylämummo. Oli tähtäin ihan missä tahansa ruudulla, vaikka seuraavalla serverillä listassa. Ja se realismibobi on siellä nyt ihan hiljaa, jos haluaisin realismia menisin Blackwater Companyn listoille ja juoksisin jo hippasilla aavikolla pitkin Ganistania EOD-botilla.
Community on näyttänyt jo useaan otteeseen, että tietoa löytyy, taitoa löytyy, halua löytyy. Viesti on annettu: DICE, näpit irti tästä pelistä, meille modityökalut ja kuukausi niin tämä peli on parempi kuin mikään muu markkinoilla. Ehkä se on mikä vielä saa pelaamaan Battlefieldiä. Se potentiaali kaikkeen. Kuinka hyvä tämä peli olisi jos...
Aika alkaa vain käydä vähiin. Tylsistymisen, turhautumisen nuotio palaa jo jalkojen alla. Ja vielä se noita jaksaa yrittää kirkua loitsujaan, järkeviä lauseitaan irrationalismin virtaan, jossa se yhdistyy tuhannen Battlelog-foorumikäyttäjän samasävyiseen kohinaan, eikä ketään enää edes loppupeleissä kiinnosta. Armotonta inkvisiota johtaa välinpitämättömyys, pelin scenen rikkonaisuus ja EA ylipäätänsä.
Jos noita ei kuole polttamalla, niin hukutetaan se seuraavaan DLC-pakettiin. Mites ois vaikka: WINTER BAZAAR EDITION, WITH WHITE GUNS?
Olemme kaikki astuneet BF3 kehityskaaren keskivaiheille. Esihistoriallinen kausi lojui jossain pelin ensimmäisten osien joukossa, kivikausi siellä ennen ensimmäistä DLC:tä, pronssikausi siinä Karkandin "mullistavan" ilmestyksen rajamailla ja nyt, arvoisa hameväki, olemme keskiajalla. Close Quarters-lisäosa koputtaa jo etuoven ensimmäistä porrasaskelmaa, eikä osa pelaajista tohdi edes ovea raottaa uudelle sisällölle. Lisää kapeita kujia, minimaalisia karttoja, tuhoutuvia seiniä tässä haluttiinkin. Eihän Grand Bazaarissa, Seine Crossingissa, Operation Metrossa ja Karkandissa ole tarpeeksi kapeita kujia ja Firestormin, Teheranin, Davamandin ja Nosharin tärkeillä lipuilla ole tarpeeksi hommia jalkaväelle joten tuntuu täysin loogiselle, että EA/DICE-akseli on päättänyt Close Quartersin järkeväksi toiseksi mini-lisäriksi. |
Mutta tämä on erilaista. Tämä on taloissa. Talojen pylväät menevät palasiksi. Seiniin tulee reikiä. Ja isompia reikiä ilmestyy sohviin, pöytiin ja hyllyihin. Isoin reikä löytyy kuitenkin EA/DICE:n korvien välistä.
Koska rynnäkkökiväärit on todettu ylikäytetyiksi traditionaalisissa jalkaväkikentissä, on haluttu näemmä antaa sijaa hieman haulikoille. Ja mikähän on taisteluhaulikoiden pääasiallinen toimintapiiri? On se jumalauta hieno päivä, kun pääsen nyt pelaamaan rynkyn sijasta 870MCS, näyttämään kaikille muille kuinka mun refleksit on nyt kohdillaan! Ei! En minä ole kyllästynyt jalkaväkitoimintaan, olen kyllästynyt Call of Dutyn kapeisiin kujiin, ahtaisiin käytäviin. Niitä on pelissä jo aivan tarpeeksi.
En toivo kuitenkaan mitään Waterloon peltopengertä, jossa ammuttaisiin toisiamme tussareilla ilman suojaa, vaan jotain Fushe Passin ja Songhua Stalematen kaltaista kenttää. Tiheää metsikköä, järkeviä etäisyyksiä, oikeita mahdollisuuksia koukata vihollisen kylkeen (Bazaarin roskakuja ei ole tämmöinen) tai selustaan. Battlefieldin yksi hienoimpia ominaisuuksia ovat aina olleet todella isot kentät, joissa on jotain muuta kuin aavikkoa. El Alameinia lukuun ottamatta, siellä oli nimittäin pelkkää aavikkoa. Vallatuille lipuille syntyi koptereita ja panssarivaunuja, jotka ovat parempia taktisia asetteja kuin viisi hikistä spawnipistettä Bazaarin keskilipulla. Jatkuva rutiini, mitalien tarjoaminen ämpäreissä ja jatkuva grenadespam Metrossa puuduttaa. |
Vielä enemmän puuduttaa privaattiservereiden puolella. Onko keksitty hienompaa asiaa, kuin tämä yksinkertainen sääntö: "Jos ammut ensimmäisen laukauksen vihollisen ohitse - hän ei voi ampua takaisin. Jos ammut ensimmäisen laukauksen viholliseen, hän ehtii ampua sinun ohitsesi ja sinä et voi ampua takaisin." Onko tämä seuraavan logiikan takana: parhaimmat pelaajat tuhoavat huonommat pelaajat liian helposti. Pelistä pitää tehdä helpompi huonommille ja vaikea paremmille? Makes perfect fuckin' sense!
Taistelut venyvät aina vain pidemmiksi, koska suurin osa ajasta kuluu odotellessa sen naurettavan ylipitkän suppressionefektin katoamiseen. 45 minuuttia yhteen tiukkaan erään Seine Crossingissa puuduttaa aivot, kädet ja mielenkiinnon Beregozin aivotoiminnan tasolle. Missä helvetti on se yksinkertainen asetus; erä kestää 20 minuuttia, tiketit siitä poikki? Miksi se on niin vaikeaa? Ai, unohdin jo. Koska ei voida päivittää PC:lle peliä, koska se toimii ihan hyvin PS3. No varmasti vittu toimiikin, kun konsolien servereillä poppoo pelaa maksimissaan 24 heeben turvin. On varmasti Metro mukavampi kenttä kuin 32 vs 32! Ja kun kaikilla on vielä se helvetin Suppression-perk, Support ja loppumaton kranaattilaatikko, PKP ja 200 murkulaa! Tule, tule nyt sieltä punaisesta rapusta!
Yhä suuremmaksi osaksi taitoa siirtyy yksinkertaisesti tuuri, sillä tiukimmissa taisteluissa on yksinkertaisesti pakko laittaa "nappi pohjaan" ja rukoilla, että nyt kimahtaa ylämummo. Oli tähtäin ihan missä tahansa ruudulla, vaikka seuraavalla serverillä listassa. Ja se realismibobi on siellä nyt ihan hiljaa, jos haluaisin realismia menisin Blackwater Companyn listoille ja juoksisin jo hippasilla aavikolla pitkin Ganistania EOD-botilla.
Community on näyttänyt jo useaan otteeseen, että tietoa löytyy, taitoa löytyy, halua löytyy. Viesti on annettu: DICE, näpit irti tästä pelistä, meille modityökalut ja kuukausi niin tämä peli on parempi kuin mikään muu markkinoilla. Ehkä se on mikä vielä saa pelaamaan Battlefieldiä. Se potentiaali kaikkeen. Kuinka hyvä tämä peli olisi jos...
Aika alkaa vain käydä vähiin. Tylsistymisen, turhautumisen nuotio palaa jo jalkojen alla. Ja vielä se noita jaksaa yrittää kirkua loitsujaan, järkeviä lauseitaan irrationalismin virtaan, jossa se yhdistyy tuhannen Battlelog-foorumikäyttäjän samasävyiseen kohinaan, eikä ketään enää edes loppupeleissä kiinnosta. Armotonta inkvisiota johtaa välinpitämättömyys, pelin scenen rikkonaisuus ja EA ylipäätänsä.
Jos noita ei kuole polttamalla, niin hukutetaan se seuraavaan DLC-pakettiin. Mites ois vaikka: WINTER BAZAAR EDITION, WITH WHITE GUNS?
MAINOS
MAINOS
<<12>>
Team: =FDS=
10.05.2012 12:47
#1
10.05.2012 12:52
#2
10.05.2012 12:57
#3
Tämä on kiteytettynä se pelin ehkä karmein ongelma tällä hetkellä. Suppressionin tarkkuuden vähennys on konseptina yksi naurettavimpia pelisuunnittelu-päätöksiä mitä olen ikinä nähnyt.
10.05.2012 13:16
#4
Team: -dfn-
10.05.2012 13:21
#5
Toki Seine, Bazaar yms on ihan mukavaa välillä, mutta bf:ssä on aina ollut isot kentät ja mahdollisuus monipuoliseen liikkumiseen. Nykyiset kentät on pääosin pelkkää käytävää.
Kyllä nykyäänkin matseissa (puhun siis klaanipelaamisesta) riittää säpinää mutta toivoisin enemmän bf2 tyylisiä kenttiä. Enemmän tilaa liikkua ja kiertää selkään.
Suppression...toivottavasti tämä bugi korjataan. Ei siitä enempää.
Artikkeli on kyllä täyttä asiaa kirjoittajalta. Toivotaan, että tähän peliin tulisi kaivatut ominaisuudet, melko hiljaiselta vaan näyttää.
10.05.2012 13:24
#6
Mutta kun EA on maailman syöpä.
Team: =FDS=
10.05.2012 13:45
#7
Tulispa samanlainen lisäri kolmoseen.
10.05.2012 14:07
#8
Kun competitivee alkaa miettimään, niin olisi jokin kilpamodi kyllä mieluisa. Olisin vaikka valmis maksamaan kilpamodista, josta oikeasti olisi hyötyä kilpapelaamisen kannalta (COD4 ProMod). Mapista lähtisivät ne turhat lentelevät sanomalehdet ja tiheä savu, jonka läpi ei näe omaa asetta kauemmas. Selkeiden textuurien ja mappien lisäksi FPS paranisi varmasti huomattavasti, etenkin huonoille tietokoneille.
10.05.2012 14:30
#9
Team: =FDS=
10.05.2012 14:30
#10
Kyllähän tähän peliin / odotteluun valehtelematta kyllästyy. Etenkin kun pelistä saisi loistavan niin pienellä vaivalla, mutta sekin pieni vaivaa tuntuu olevan liikaa. Parhaana esimerkkinä nimenomaan Supressionin ja M26 Dartin korjaaminen, ei varmaan kovin iso vaiva olisi?
Kun competitivee alkaa miettimään, niin olisi jokin kilpamodi kyllä mieluisa. Olisin vaikka valmis maksamaan kilpamodista, josta oikeasti olisi hyötyä kilpapelaamisen kannalta (COD4 ProMod). Mapista lähtisivät ne turhat lentelevät sanomalehdet ja tiheä savu, jonka läpi ei näe omaa asetta kauemmas. Selkeiden textuurien ja mappien lisäksi FPS paranisi varmasti huomattavasti, etenkin huonoille tietokoneille.
Eihän siinä ole mitään järkeä jos näkee paljaalla silmällä vastustajan "kilsan" päästä.
10.05.2012 14:36
#11
Kyllähän tähän peliin / odotteluun valehtelematta kyllästyy. Etenkin kun pelistä saisi loistavan niin pienellä vaivalla, mutta sekin pieni vaivaa tuntuu olevan liikaa. Parhaana esimerkkinä nimenomaan Supressionin ja M26 Dartin korjaaminen, ei varmaan kovin iso vaiva olisi?
Kun competitivee alkaa miettimään, niin olisi jokin kilpamodi kyllä mieluisa. Olisin vaikka valmis maksamaan kilpamodista, josta oikeasti olisi hyötyä kilpapelaamisen kannalta (COD4 ProMod). Mapista lähtisivät ne turhat lentelevät sanomalehdet ja tiheä savu, jonka läpi ei näe omaa asetta kauemmas. Selkeiden textuurien ja mappien lisäksi FPS paranisi varmasti huomattavasti, etenkin huonoille tietokoneille.
Eihän siinä ole mitään järkeä jos näkee paljaalla silmällä vastustajan "kilsan" päästä.
Mee ulos ja kato näätkö ihmisen kilsan päähän. Ja mikä siinä ei oo järkevää?
10.05.2012 14:44
#12
Luulen, että konsolilla peliä pelattaisiin tasan yhtä paljon vaikka sieltä tehtäisiin joku paska käännös. Siltä se meinaan nytkin jo tuntuu. Eikä tässä kummepi Sherlokki tarvi olla, että näkee ettei se CoD-pelisarja näytä toimivan nykyisin PC:llä. Voisivat EAllakin ottaa pään pois perseestä ja tajuta mihin saumaan kannattaisi iskeä.
Team: *CoF* [CoF]
10.05.2012 15:07
#13
10.05.2012 15:15
#14
Kyllähän tähän peliin / odotteluun valehtelematta kyllästyy. Etenkin kun pelistä saisi loistavan niin pienellä vaivalla, mutta sekin pieni vaivaa tuntuu olevan liikaa. Parhaana esimerkkinä nimenomaan Supressionin ja M26 Dartin korjaaminen, ei varmaan kovin iso vaiva olisi?
Kun competitivee alkaa miettimään, niin olisi jokin kilpamodi kyllä mieluisa. Olisin vaikka valmis maksamaan kilpamodista, josta oikeasti olisi hyötyä kilpapelaamisen kannalta (COD4 ProMod). Mapista lähtisivät ne turhat lentelevät sanomalehdet ja tiheä savu, jonka läpi ei näe omaa asetta kauemmas. Selkeiden textuurien ja mappien lisäksi FPS paranisi varmasti huomattavasti, etenkin huonoille tietokoneille.
Eihän siinä ole mitään järkeä jos näkee paljaalla silmällä vastustajan "kilsan" päästä.
Siinähän sitä järkeä nimenomaan olisi, koska silloin pelaajan oma näkö laitettaisiin koetuksille. Silloin testattaisiin miten kauas sinä näet tarkasti ja erotat vastustajan, josta olisi taas hyötyä vastustajan voittamisessa. Nykyään kun savu blokkaa visionin 100-200m niin ei paljo tarvii tihrustaa vihuja kun ei sen savun läpi kuitenkaan mitään näe.
10.05.2012 15:17
#15
Ei ole tekele kiinnostanut pitkään aikaan eikä tule kiinnostamaan koska näin ylijärkevänä analyyttisenä ihmisenä olen jo varma että uusi download pläjäys on melkoisen Riks Raks Poks pitoinen. (kun on hieno pelimoottori ni pitäähän sitä sälää kokoajan ilmaan lennättää)
BF3 on aivan liikaa aseen balanssinarinaa kun pitäisi keskittyä siihen miten pelistä saisi hauskan. Klassit ovat peilikuvia jokaiselle on jonkinsortin kulma joka on toisella lähes sama. Ukot liikkuu samoin jne jne. Kartat on huonoja.
Antiikkinen Enemy territory on edelleen paras tiimipyssypeli. Joka klassille oli omat tavoitteet ja ne jopa erosi toisistaan pelitavoilta. Mahtava peli.
Ja kun täällä nyt ollaan pitkän aikaa kuolattu BF3 perään ja haukuttu muut niin käykääs kokeilemassa MOH moninpeliä. Itse taas ihastuneena siihen. Erinomaista hippaa.
Se että monipuolisuus korvataan pelimoottorilla on varmaan vain ja ainoastaan siksi että voidaan vedota paremmin nykypelaajaan joka varmasti monen tutkimuksen mukaan pelaa määrän x päivässä ja haluaa uppoutua peliin yhtä sopivasti kuin montakertaa enemmän pelannu supersolttu. Tämä on megapudjettipelien ongelma.
Egoistina linkkaan tuon kirjoitelman
Team: -Pelit-
10.05.2012 15:19
#16
Hyvä kirjoitus.
10.05.2012 15:26
#17
Pahintahan tässä on jos EA/DICE:lla ei tajuta, että pallo on hukattu. Oletan, että BF3 on myynyt hyvin, jolloin on helppo jatkaa samaa linjaa.
Joo. Siksipä näitä on hyvä kirjoittaa ja toivoa, että jos hieman asiallisempaa kanavaa pystyisi tavoittamaan edes jonkun. Vaikka tokihan sitä ollaan pitkään yritetty tehdäkin. Zh1ntohan ei vastannut mitään siihen, kun NC:n aikoihin hälle sanottiin että pelis on retardeille, korjaa nämä tai anna meidän korjata.
Sama kirous on myös muilla EA:n peleillä. Hyvä esimerkki on SW:TOR. Kun WoW oli vapaasti muokattavissa ja modikulttuuri kukoisti, oli siellä kaikenlaista vipellettävää ja kommunity sai aina korjattua epäkohdan. Jos jätetään pois balanssikeskustelu, mutta se on normaalia.
SW:Tor on BF3 kaltaisesti täysin suljettu tuote. Mitään moditukea ei ole. Kun porukka valitti, että UI on perseestä niin EA:n pojat teki siihen vastauksen. Pelin sisällä voi muokata UI:ta, vaikka karttaa vähän isommaksi. Ei tainnu ihan se olla communityn pointti.
Kenties yrityksiltä puuttuu ihan oikeasti näkemystä tai tietoa, tai pelkästään uskallusta kuunnella ja toteuttaa. Ongelmana tässä on tosin, ketä kuunnella ja ketä ei?
10.05.2012 15:36
#18
Tälläkin hetkellä tuo dicen upea community manager kommentoi battlelogin foorumeilla hullun hauskoihin tankki+claymore"trolololololo" topiceihin ja ignoree jokaisen viestin joka sisältää kehitysehdotuksen/palautetta, hieno mies.
10.05.2012 15:39
#19
Tulee ihan ne hyvät Bf 2 ajat mieleen.
Lisää vaan mielipidetekstejä, niin tulee se peliteollisuuden todellinen puoli esille.
10.05.2012 15:59
#20
Dice tarvitsisi oman Rob Sipmsoninsa, zhinto ei oikein täytä sitä roolia hyvin.
Tälläkin hetkellä tuo dicen upea community manager kommentoi battlelogin foorumeilla hullun hauskoihin tankki+claymore"trolololololo" topiceihin ja ignoree jokaisen viestin joka sisältää kehitysehdotuksen/palautetta, hieno mies.
Vittu on sit kyl urpo jätkä... Taitaa olla kaverilla väärät luulot pelistään.
<<12>>