Battlefield Bad Companyn ensimmäinen osa julkaistiin konsoleille vuonna 2008 ja se toi mukanaan pelisarjaan pari merkittävää uudistusta: tuhoutuvan maaston ja Gold Rush -pelimuodon. Peli jäi monen pettymykseksi vain konsolipelaajien iloksi ja PC-pelaajat joutuivat nuolemaan näppejään. Bad Company 2 kuitenkin vetää paremmaksi ja se tuleekin saataville kaikille alustoille. Merkittävin muutos on Frostbite-pelimoottorin parantaminen entisestään tekemällä ympäristön tuhoutumisesta aikaisempaa yksityiskohtaisempaa. Muuten pelimekaniikka on pääpiirteissään sama sisältäen pieniä parannuksia. Tämä PlayStation 3 -betan perusteella kirjoitettu ennakko kuvastaa ensitunnelmia eikä välttämättä kuvasta lopullisen version sisältöä.
Gold Rushista Rushiin
Bad Companyssa pelattiin siis Gold Rush -pelimuotoa, jossa hyökkäävällä joukkueella oli tarkoituksena tuhota vastustajan kaksi kultalaatikkoa. Kun laatikot oli tuhottu, aukesi kartasta kaksi uutta kultalaatikkoa sisältävä alue. Tätä jatkui kunnes viimeisen alueen laatikot oli tuhottu tai aika loppunut. Laatikkojen tuhoaminen tapahtui joko asentamalla niihin räjähteet, jolloin puolustajilla oli hetki aikaa purkaa ne, tai ampumalla vaikkapa tankilla niitä riittävän monesti. Bad Company 2:een pelimuodon nimestä on poistettu sana gold, joten nyttemmin se tunnetaan Rushina. Idea on muuten pysynyt täysin samana.
Betan karttana toimii Arica Harbour. Kartta on ehkä hieman turhan iso 24 pelaajalle mutta PC:llä se soveltunee 32 pelaajalle hyvin. Välillä tuntuu siltä, että vihollisia saa etsiä turhan kauan, muutoin kartta vaikuttaa pelattavalta. Pelaajien totuttua pelimuotoon tulee vastustajien löytäminen helpommaksi kun kaikki puskevat laatikoita kohti. Nyt palvelimilla valitettavasti näkyy paljon pelureita, jotka näyttävät siltä, ettei heillä ole mitään hajua mitä kartalla pitäisi tehdä.
Kulkuneuvoina betassa on tankkeja ja jeeppejä. Varmuutta ei vielä ole tuleeko lopulliseen versioon helikopterit, mutta lentokoneet on ainakin jätetty pelistä pois. Ajoneuvojen ohjaus on vähän huonosti toteutettu, kaasu ja kääntäminen kun on samassa tatissa. Yleensä konsoleiden autopeleissä kaasu ja jarru on sijoitettu olkanäppäimiin ja ohjaus tattiin. DICE on jo onneksi ilmoittanut vaihtavansa takaisin perinteiseen malliin. Muuten tuntuma ajoneuvoissa on kohdillaan.
Pelistä löytyy neljä erilaista kittiä: Assault, Engineer, Medic ja Recon. Sarjan aiemmista tekeleistä tutuksi tulleet kitit toimivat samalla periaatteella kuin ennenkin, mutta niistä käytetään hieman erilaisia variaatioita kuin on totuttu näkemään. Assault-aselaji edustaa tavallista nurmiporaa, joka kantaa aseenaan perinteistä rynnäkkökivääriä ja siihen kiinnitettäviä lisälaitteita kuten kranaatinheitintä. Taistelutovereita taas voi huoltaa taisteluliiveistä löytyvillä ammuslaatikoilla. Engineerin varustuksesta löytyvät niin jalkaväkeä vastaan soveltuvia äänevaimentimella varustettuja rynnäkkökivääreitä ja konepistooleita kuin ajoneuvojen tuhoamiseen mainiosti sopivia panssarintorjuntaohjuksiakin. Medic-kitillä pelaava saa niittää vihollisia raskaan kaliiberin konekivääreillä, sekä pelastaa omia taisteluiden uuvuttamia sotilaita lääkintälaukkujen ja defibrillaattorin avulla. Defibrillaattorin takaisintulo on aivan loistava uudistus. Tällä saadaan hyökkäykset kestämään pidempään ja pelin painopiste lähelle tuhottavaa kohdetta. Neljäntenä ja viimeisenä listasta löytyy Recon-kitti. Toisin sanoen sniperina tunnetun aselajin arsenaalista löytyy mikäpä muukaan kuin tarkkuuskivääri, sekä myös muoviräjähdettä, jolla voi tuhota vaikka panssarivaunuja.
Unlockien maailma
Omaa ase- ja tarvikevalikoimaa voi tuttuun tapaan kartuttaa helposti keräämällä tapoista ja avustuksista saatavia pisteitä, joilla saa kittikohtaisesti avattua uutta. Jokaiselle luokalle on saatavilla kuusi uutta asetta, sekä 13 yhteisesti käytettävissä olevaa asetta. Kokoelmasta löytyy myös erilaisia tarvikkeita panssarimiinoista maalinosoitusradioihin.
Spottaus on erittäin hyödyllinen toiminto, joka on ollut mukana kaikissa Battlefield -peleissä tähän mennessä - eikä sitä ole unohdettu tässäkään versiossa. Vihollisia voi spotata yksinkertaisesti tähtäämällä sotilaita tai ajoneuvoja ja painamalla padin Select-näppäintä, jolloin vihollisen päälle ilmestyy punainen ikoni näytölle ja minimappiin. Tämän yksinkertaisempaa tapaa paljastaa vihollisen sijainteja omille tovereille ei enää löydy.
Pelin aseet tuntuvat olevat tarkkoja ja vihollisiin osuminen on helppoa. Tosin välillä tuntuu, että viholliset saisivat tippua vielä hieman nopeammin, ettei koko lippaallista tarvitsisi tyhjentää. Peliin on myös tuotu ominaisuus: jos pelaaja ottaa osumaa, oma ampuminen vaikeutuu huomattavasti. Tähtäin ei pysy enää paikallaan kunnolla ja tähtäämisestä tulee vaikeaa. Näin pelaajista se kumpi saa ensin reagoitua tilanteeseen on vahvasti etulyöntiasemassa. Myös päälle tulevat tykistökeskitykset saavat tähtäimen heilumaan pahasti ja osuminen viholliseen on lähes mahdotonta.
Ryhmäloikkimisen paluu
Squadit on toteutettu nyt täydellisesti ajatellen tulevaa PC-versiota. Squadiin voi liittyä pelin valikoiden kautta, tai jos kavereiden kanssa haluaa pelaamaan, perustetaan party johon halukkaat kaverit liittyvät ja sitten haetaan sopiva serveri. PC:llä homma ei tule olemaan edes näin hankalaa, vaan sisäisen kaverilistan kautta samalle palvelimelle pääsee samantien. PC-pelaajat osannevat myös arvostaa seuraavaa ominaisuutta: kehen tahansa squadilaisen viereen voi spawnata. Periaatteessa squad hopping, joka Battlefield 2sta poistettiin, on taas täällä!
Graafisesti peli täyttää nykystandardit. Mitään tajuttoman mullistavaa se ei tarjoa, mutta näyttää kauniilta. Tekstuurit tulevat oletettavasti vielä tarkentumaan, jolloin näyttävyyttä saadaan hieman lisää. Värimaailma mapissa on melko lattea, tosin se voi olla ihan betan kartan ominaisuus. Suurempia johtopäätöksiä ei voi siis tehdä näkemättä muitakin karttoja. Ruudunpäivitys pysyy pelatessa kohtuu tasaisena ja suurempia tökkimisiä ei esiinny.
Äänet ovat hienoinen pettymys, ainakin betan kohdalla. Tiettävästi niitä on pakattu tilan säästämiseksi eli tässäkin asiassa on turha tehdä johtopäätöksiä näin aikaisin. Äänimaailma on kyllä kunnossa ja sotimisessa on tunnelmaa sotilaiden muun muassa huudellessa ohjeita toisilleen, mutta äänien dynamiikka puuttuu ja matalat taajuudet eivät saa olohuoneen tavaroita tärisemään. Pelisarjan ensimmäisessä osassa oli DTS-äänet, joita myös lopullisesta versiosta on syytä odottaa.
Gold Rushista Rushiin
Bad Companyssa pelattiin siis Gold Rush -pelimuotoa, jossa hyökkäävällä joukkueella oli tarkoituksena tuhota vastustajan kaksi kultalaatikkoa. Kun laatikot oli tuhottu, aukesi kartasta kaksi uutta kultalaatikkoa sisältävä alue. Tätä jatkui kunnes viimeisen alueen laatikot oli tuhottu tai aika loppunut. Laatikkojen tuhoaminen tapahtui joko asentamalla niihin räjähteet, jolloin puolustajilla oli hetki aikaa purkaa ne, tai ampumalla vaikkapa tankilla niitä riittävän monesti. Bad Company 2:een pelimuodon nimestä on poistettu sana gold, joten nyttemmin se tunnetaan Rushina. Idea on muuten pysynyt täysin samana.
Betan karttana toimii Arica Harbour. Kartta on ehkä hieman turhan iso 24 pelaajalle mutta PC:llä se soveltunee 32 pelaajalle hyvin. Välillä tuntuu siltä, että vihollisia saa etsiä turhan kauan, muutoin kartta vaikuttaa pelattavalta. Pelaajien totuttua pelimuotoon tulee vastustajien löytäminen helpommaksi kun kaikki puskevat laatikoita kohti. Nyt palvelimilla valitettavasti näkyy paljon pelureita, jotka näyttävät siltä, ettei heillä ole mitään hajua mitä kartalla pitäisi tehdä.
Kulkuneuvoina betassa on tankkeja ja jeeppejä. Varmuutta ei vielä ole tuleeko lopulliseen versioon helikopterit, mutta lentokoneet on ainakin jätetty pelistä pois. Ajoneuvojen ohjaus on vähän huonosti toteutettu, kaasu ja kääntäminen kun on samassa tatissa. Yleensä konsoleiden autopeleissä kaasu ja jarru on sijoitettu olkanäppäimiin ja ohjaus tattiin. DICE on jo onneksi ilmoittanut vaihtavansa takaisin perinteiseen malliin. Muuten tuntuma ajoneuvoissa on kohdillaan.
Pelistä löytyy neljä erilaista kittiä: Assault, Engineer, Medic ja Recon. Sarjan aiemmista tekeleistä tutuksi tulleet kitit toimivat samalla periaatteella kuin ennenkin, mutta niistä käytetään hieman erilaisia variaatioita kuin on totuttu näkemään. Assault-aselaji edustaa tavallista nurmiporaa, joka kantaa aseenaan perinteistä rynnäkkökivääriä ja siihen kiinnitettäviä lisälaitteita kuten kranaatinheitintä. Taistelutovereita taas voi huoltaa taisteluliiveistä löytyvillä ammuslaatikoilla. Engineerin varustuksesta löytyvät niin jalkaväkeä vastaan soveltuvia äänevaimentimella varustettuja rynnäkkökivääreitä ja konepistooleita kuin ajoneuvojen tuhoamiseen mainiosti sopivia panssarintorjuntaohjuksiakin. Medic-kitillä pelaava saa niittää vihollisia raskaan kaliiberin konekivääreillä, sekä pelastaa omia taisteluiden uuvuttamia sotilaita lääkintälaukkujen ja defibrillaattorin avulla. Defibrillaattorin takaisintulo on aivan loistava uudistus. Tällä saadaan hyökkäykset kestämään pidempään ja pelin painopiste lähelle tuhottavaa kohdetta. Neljäntenä ja viimeisenä listasta löytyy Recon-kitti. Toisin sanoen sniperina tunnetun aselajin arsenaalista löytyy mikäpä muukaan kuin tarkkuuskivääri, sekä myös muoviräjähdettä, jolla voi tuhota vaikka panssarivaunuja.
Unlockien maailma
Omaa ase- ja tarvikevalikoimaa voi tuttuun tapaan kartuttaa helposti keräämällä tapoista ja avustuksista saatavia pisteitä, joilla saa kittikohtaisesti avattua uutta. Jokaiselle luokalle on saatavilla kuusi uutta asetta, sekä 13 yhteisesti käytettävissä olevaa asetta. Kokoelmasta löytyy myös erilaisia tarvikkeita panssarimiinoista maalinosoitusradioihin.
Spottaus on erittäin hyödyllinen toiminto, joka on ollut mukana kaikissa Battlefield -peleissä tähän mennessä - eikä sitä ole unohdettu tässäkään versiossa. Vihollisia voi spotata yksinkertaisesti tähtäämällä sotilaita tai ajoneuvoja ja painamalla padin Select-näppäintä, jolloin vihollisen päälle ilmestyy punainen ikoni näytölle ja minimappiin. Tämän yksinkertaisempaa tapaa paljastaa vihollisen sijainteja omille tovereille ei enää löydy.
Pelin aseet tuntuvat olevat tarkkoja ja vihollisiin osuminen on helppoa. Tosin välillä tuntuu, että viholliset saisivat tippua vielä hieman nopeammin, ettei koko lippaallista tarvitsisi tyhjentää. Peliin on myös tuotu ominaisuus: jos pelaaja ottaa osumaa, oma ampuminen vaikeutuu huomattavasti. Tähtäin ei pysy enää paikallaan kunnolla ja tähtäämisestä tulee vaikeaa. Näin pelaajista se kumpi saa ensin reagoitua tilanteeseen on vahvasti etulyöntiasemassa. Myös päälle tulevat tykistökeskitykset saavat tähtäimen heilumaan pahasti ja osuminen viholliseen on lähes mahdotonta.
Ryhmäloikkimisen paluu
Squadit on toteutettu nyt täydellisesti ajatellen tulevaa PC-versiota. Squadiin voi liittyä pelin valikoiden kautta, tai jos kavereiden kanssa haluaa pelaamaan, perustetaan party johon halukkaat kaverit liittyvät ja sitten haetaan sopiva serveri. PC:llä homma ei tule olemaan edes näin hankalaa, vaan sisäisen kaverilistan kautta samalle palvelimelle pääsee samantien. PC-pelaajat osannevat myös arvostaa seuraavaa ominaisuutta: kehen tahansa squadilaisen viereen voi spawnata. Periaatteessa squad hopping, joka Battlefield 2sta poistettiin, on taas täällä!
Graafisesti peli täyttää nykystandardit. Mitään tajuttoman mullistavaa se ei tarjoa, mutta näyttää kauniilta. Tekstuurit tulevat oletettavasti vielä tarkentumaan, jolloin näyttävyyttä saadaan hieman lisää. Värimaailma mapissa on melko lattea, tosin se voi olla ihan betan kartan ominaisuus. Suurempia johtopäätöksiä ei voi siis tehdä näkemättä muitakin karttoja. Ruudunpäivitys pysyy pelatessa kohtuu tasaisena ja suurempia tökkimisiä ei esiinny.
Äänet ovat hienoinen pettymys, ainakin betan kohdalla. Tiettävästi niitä on pakattu tilan säästämiseksi eli tässäkin asiassa on turha tehdä johtopäätöksiä näin aikaisin. Äänimaailma on kyllä kunnossa ja sotimisessa on tunnelmaa sotilaiden muun muassa huudellessa ohjeita toisilleen, mutta äänien dynamiikka puuttuu ja matalat taajuudet eivät saa olohuoneen tavaroita tärisemään. Pelisarjan ensimmäisessä osassa oli DTS-äänet, joita myös lopullisesta versiosta on syytä odottaa.
MAINOS
MAINOS
<<12>>
03.12.2009 18:58
#21
Olikos tässä sillä sairaanhoitaja- luokalla ne sähköräpylät kuten kakkosessakin???
Joo, defibrillaattorit on messissä jälleen.
07.12.2009 15:34
#22
Team: Paranoia
07.12.2009 19:07
#23
Niin onkos tässä räsynukke-efektit? Vai onko scriptatut kuolemat? En saanut varmuutta videoista. Luulisi olevan kun rakennuksetkin hajoaa, mutta...
Juu löytyy räsynukke-efektit.
Team: [nB]
19.01.2010 09:16
#24
<<12>>