Viimeinen Pinnan alla -kirjoitukseni liittyi läheisesti Brinkin odotukseen ja nyky-esportsin tilaan. Tällä kertaa siirrytään lähemmäs publicia, joskin edelleen pysytellään Brinkin maailmassa, tai ainakin Brink on se syyllinen tähän itkun aiheeseen. Itkun, kyllä. Napatkaa nenäliinat esiin, nyt herkistellään vakavalla asialla.
Ennen fps-pelit olivat taitoa vaativia paketteja, joissa ei juurikaan ollut mitään ylimääräistä. Pelistä löytyi kaikki oleellinen, eikä mitään ylimääräistä. Taito oli sitä kun osattiin ennakoida vastustajan liikkeet, sen perusteella kiertää hänen selkäänsä ja napata helppo frägi, tai jos ei sitä kuuluisaa "in-game IQ":ta ei löytynyt, niin sitten oli vaihtoehtona ihan vain point & shoot -tyylinen ratkaisu. Joka tapauksessa, parempi voitti.
Nykypelit puolestaan ovat pelejä tumpeloille. Surkeat, suorastaan aivottomat pelaajat ovat kuitenkin se suurin massa peleissä, miksipä pelintekijät siis eivät ajattelisi heidän parastaan?
Mistä se nyt taas puhuu? Hullu!
Brink on loistava peli, jossa pienellä järjen käytöllä pääsee helposti livahtamaan vihollisten selkään ja näin ollen saamaan helppoja tappoja. Yhtään itseäni kehumatta, tällä tavalla on tullut useita kertoja tuhottua koko vihollisen joukkue. Tappojen saaminen pelissä on siis super-helppoa, eikä vihollisista publicilla ole mitään vastusta, panokset loppuvat aina ennen kuolemaa. Kuolemia tulee myös näinkin loisteliaalle pelaajalle kuitenkin melkoisen paljon. Ai miksikö? Peli on tehty tumpeloille.
Kaiken pahan alku ja juuri - Perkit
Nuo pikkuperkeleet! Lisäsisältö on noobeille.
En nyt lähde muistelemaan, mikä oli ensimmäinen peli mikä vei nuo ylimääräiset jutut vikaraiteelle, mutta ensimmäinen mieleen tuleva peli oli Call of Duty 4, jossa kehotettiin jätkää istumaan ja keräämään tappoja saadakseen killstreakin. Killstreakin joka kerää pelaajalle lisää tappoja, pelaajan itse tekemättä mitään. Whoah! Ja tällä raiteella ollaan vieläkin. Brinkissä ei ole onneksi killstreakejä, vaan mukavaakin mukavampia perkkejä. Surkimukset valitsevat pitkästä listasta itselleen sopivat perkit, jotka ovat lähes poikkeuksetta näitä last stand -perkejä. On kranaattia, on mahdollisuutta ampua - kuolleena, on itsensä henkiin herättämistä... Ja lista jatkuu.
Lose to Win - Gratz, onko nyt hyvä fiilis?
Henkilökohtaisesti hyväksyn hävinneeni Brinkissä 1on1-tilanteen vain silloin, jos vihollinen ampuu minut omalla aseellaan, nähden minut omassa ruudussaan - tai sitten vaihtoehtoisesti kranaatilla. Lisäksi jalkaväkimiinat ovat siinä rajoilla. Kaikki muu saa nyrkkini paukahtamaan tuohon vuosien saatossa syntyneeseen syvennykseen pöytäni kulmassa. Ja nämäkin hyväksyn vain silloin, kun vihollinen on vielä hengissä tämän uskomattoman suorituksen tekohetkellä, eikä 5 sekuntia sen jälkeen, kun olen hänet siihen maahan surmannut. Lähes poikkeuksetta kuoleman jälkeen tulee huudettua "MISTÄ VITUSTA"... kunnes katse osuu killfeediin ja näen alla olevan kuvan kaltaisen tilanteen - vihollinen jonka juuri tapoit, tappoi sinut, kuolemansa jälkeen. Milloin hän heitti kranaatin, milloin hän vielä kuolleena pääsee ampumaan, tai jos oikein hyvä tuuri käy, robotti jostain nurkasta hoitaa homman hänen puolestaan.
Sopivaksi kuvatekstiksi sopisi varmaankin: FFFFUUUUUU
Mihin taito katosi peleistä? Saisimmeko jo Brinkille promodin, joka korostaisi sitä. Niin, sitä taitoa? Olenko minä taas yksin tämän asian kanssa? Eikö teillä muilla pala hermo tähän? Hyvää yötä.
Ennen fps-pelit olivat taitoa vaativia paketteja, joissa ei juurikaan ollut mitään ylimääräistä. Pelistä löytyi kaikki oleellinen, eikä mitään ylimääräistä. Taito oli sitä kun osattiin ennakoida vastustajan liikkeet, sen perusteella kiertää hänen selkäänsä ja napata helppo frägi, tai jos ei sitä kuuluisaa "in-game IQ":ta ei löytynyt, niin sitten oli vaihtoehtona ihan vain point & shoot -tyylinen ratkaisu. Joka tapauksessa, parempi voitti.
Nykypelit puolestaan ovat pelejä tumpeloille. Surkeat, suorastaan aivottomat pelaajat ovat kuitenkin se suurin massa peleissä, miksipä pelintekijät siis eivät ajattelisi heidän parastaan?
Mistä se nyt taas puhuu? Hullu!
Brink on loistava peli, jossa pienellä järjen käytöllä pääsee helposti livahtamaan vihollisten selkään ja näin ollen saamaan helppoja tappoja. Yhtään itseäni kehumatta, tällä tavalla on tullut useita kertoja tuhottua koko vihollisen joukkue. Tappojen saaminen pelissä on siis super-helppoa, eikä vihollisista publicilla ole mitään vastusta, panokset loppuvat aina ennen kuolemaa. Kuolemia tulee myös näinkin loisteliaalle pelaajalle kuitenkin melkoisen paljon. Ai miksikö? Peli on tehty tumpeloille.
Kaiken pahan alku ja juuri - Perkit
Nuo pikkuperkeleet! Lisäsisältö on noobeille.
En nyt lähde muistelemaan, mikä oli ensimmäinen peli mikä vei nuo ylimääräiset jutut vikaraiteelle, mutta ensimmäinen mieleen tuleva peli oli Call of Duty 4, jossa kehotettiin jätkää istumaan ja keräämään tappoja saadakseen killstreakin. Killstreakin joka kerää pelaajalle lisää tappoja, pelaajan itse tekemättä mitään. Whoah! Ja tällä raiteella ollaan vieläkin. Brinkissä ei ole onneksi killstreakejä, vaan mukavaakin mukavampia perkkejä. Surkimukset valitsevat pitkästä listasta itselleen sopivat perkit, jotka ovat lähes poikkeuksetta näitä last stand -perkejä. On kranaattia, on mahdollisuutta ampua - kuolleena, on itsensä henkiin herättämistä... Ja lista jatkuu.
Lose to Win - Gratz, onko nyt hyvä fiilis?
Henkilökohtaisesti hyväksyn hävinneeni Brinkissä 1on1-tilanteen vain silloin, jos vihollinen ampuu minut omalla aseellaan, nähden minut omassa ruudussaan - tai sitten vaihtoehtoisesti kranaatilla. Lisäksi jalkaväkimiinat ovat siinä rajoilla. Kaikki muu saa nyrkkini paukahtamaan tuohon vuosien saatossa syntyneeseen syvennykseen pöytäni kulmassa. Ja nämäkin hyväksyn vain silloin, kun vihollinen on vielä hengissä tämän uskomattoman suorituksen tekohetkellä, eikä 5 sekuntia sen jälkeen, kun olen hänet siihen maahan surmannut. Lähes poikkeuksetta kuoleman jälkeen tulee huudettua "MISTÄ VITUSTA"... kunnes katse osuu killfeediin ja näen alla olevan kuvan kaltaisen tilanteen - vihollinen jonka juuri tapoit, tappoi sinut, kuolemansa jälkeen. Milloin hän heitti kranaatin, milloin hän vielä kuolleena pääsee ampumaan, tai jos oikein hyvä tuuri käy, robotti jostain nurkasta hoitaa homman hänen puolestaan.
Sopivaksi kuvatekstiksi sopisi varmaankin: FFFFUUUUUU
Mihin taito katosi peleistä? Saisimmeko jo Brinkille promodin, joka korostaisi sitä. Niin, sitä taitoa? Olenko minä taas yksin tämän asian kanssa? Eikö teillä muilla pala hermo tähän? Hyvää yötä.
MAINOS
MAINOS
<<1234>>
05.06.2011 20:35
#21
Pakko yhtyä artikkeliin. Killstreakit ovat paperilla hauska idea, mutta käytännössä ne pilaavat pelit täysin. Call of Dutya jonkun verran hakanneena voi sanoa hetkeäkään epäröimättä, että parhaat setit ovat poikkeuksetta servereillä, jossa killstreakit ovat pois päältä, ja usein myös perkit.
Quake 3 CPMA vuodesta 2003 aktiivisesti hakanneena ja myös aikaisempia quakeja tietenkin pelanneena ei voi kuin kammoksua tätä sotapelien kuraa.
Maailma tarvii uuden ison budjetin Quaken, jossa ei ole iron sightejä, ei sprint nappulaa eikä muuta turhamaisuutta. Oldschool quaken liikefysiikat, jossa kaikki tehdään itse omalla taidolla, eikä yhtä nappia painamalla. Kaikki random-elementit helvettiin ja taitopelaus takaisin kartalle.
Oikein markkinoitu Quake-tyylinen rymistely sopivan mehevillä grafiikoilla ja tietenkin id techin enginellä olisi varma menestys, ja jos oikeat miehet sen suunnittelisivat competitive skene mielessä, se aika varmasti myös päätyisi sinne.
mitä vikaa oli UT3:n deathmatchissä? siis jos ne ajoneuvot ei lämmitä. sehän oli just sitä samaa vanhaa huttua. minkä takia oikeastaan itsekin jätin pelin rauhaan muutaman tunnin jälkeen. niin nähty jo. ei se pelkällä grafiikkapäivityksellä paremmaksi muutu.
05.06.2011 21:04
#22
Toinen asia mikä itseä henkilökohtaisesti ärsyttää on turhan paskan laittaminen kentille. Brinkissä ja CoDeissa nyt varsinkin. Siellä sun täällä on roskaa tai jotain "silmäkarkkia" ympärinsä. Ne hankaloittaa pelaamista ja ennenkaikkea ärsyttävät. Taas esimerkki CS:stä jossa laatikko on laatikko ja ympärillä on maata. Joissain muissa kun on laatikko jonka vieressä on turhaa roskaa tms. Vaikka peli on hienon näköinen, ei siellä tarvi olla joka nurkassa turhaa kulissia. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä että jos joku talo on kaatunut etei siinä saisi olla romua mutta turha vain pitäisi karsia.
Aamen. Täysin samaa mieltä. Myös Brinkin jätin ostamatta samasta syystä, koska:
1. Aivan älytön hahmon muokkaus, saa tehtyä ihan pellen näkösiä tyyppejä eikä oikean ihmisen näköistä. Myös hahmojen mittasuhteet ovat aivan liian epärealistiset.
2. Liian epäselviä karttoja sekä maisemia. Mielummin portal 2 kaltainen 1 värinen seinä kun mikälie ihme seinä josta ei ota mitään selkoa.
05.06.2011 21:05
#23
mitä vikaa oli UT3:n deathmatchissä? siis jos ne ajoneuvot ei lämmitä. sehän oli just sitä samaa vanhaa huttua. minkä takia oikeastaan itsekin jätin pelin rauhaan muutaman tunnin jälkeen. niin nähty jo. ei se pelkällä grafiikkapäivityksellä paremmaksi muutu.
No itse en koskaan syttynyt UT:lle, koska sen liikefysiikka on digitaalinen. Kaksoisnapauttele liikenappeja ja hyppyä ja menet maksiminopeutta... Quakessa taas liikefysiikka on portaaton, aina voit mennä hieman lujempaa, kääntyä hieman paremmin kulmasta ja niin edelleen. Se lisää peliin tavattomasti syvyyttä, jos pelkkä liikkuminen on jo todella monipuolinen konsepti. 2003 vuodesta aktiivisesti CPMA trickjumppailua vääntäneenä pelin liikefysiikoiden tasoa osaa arvostaa. Kevyesti parhaat mitä on.
Mutta joo, pointtisi oli varmaan se, että ei esimerkiksi vaan upealla grafiikalla tehty täydellinen kopio Quake 1:stä olisi mikään menestys, eikä varmana olisikaan. Mutta jos lätkäistään Quake 3 CPMA:n liikefysiikat (jotka ovat siis loistava yhdistelmä kaikkien Quakejen liikefysiikoita), hieno kenttäsuunnittelu, upeita hurjia monstereita ja mojovat uudet aseet. Sitten siihen hauska yksinpelitarina ja tottakai todella panostettu multiplayer.
05.06.2011 21:06
#24
CoD4 ilman promodia olisikin/on iha pas###.
Mutta mun mielestä hyvä esimerkki on css, ei tarvita promodeja kun onjo ilman modeja loistava peli.
cs on modi... :D
Njoo, taisit kumminki tajuta mitä meinaan^^
05.06.2011 21:49
#25
CoD4 ilman promodia olisikin/on iha pas###.
Mutta mun mielestä hyvä esimerkki on css, ei tarvita promodeja kun onjo ilman modeja loistava peli.
cs on modi... :D
Njoo, taisit kumminki tajuta mitä meinaan^^
kyllä, oli vain pakko päästä sanomaan ;)
05.06.2011 21:49
#26
05.06.2011 21:55
#27
Mitkä pelit ovat näitä älyä tarvitsevia? Haluaisin tietää kun alkaa vähän tympiä battlefieldid, kun kaikki tiimissä tuntuu olevan jotain frägi-jonneja, jotka eivät ymmärrä että kyseessä on RUSH, eikä DEATHMATCH.
CS
05.06.2011 21:55
#28
Valitettavasti maailma on mennyt siihen suuntaan, ettei pelien ikärajoista enää välitetä. K18 ja K16 Pelien kohderyhmä on 11-14v lapsukaiset, joten pelit: A) Tyhmennetään tai konsoliportataan pclle. B) Täytetään peli kaikella massoja ja kasuaali-pelaajia houkuttelevilla ominaisuuksilla, kuten killstreakeilla, perkkeillä, maksullisilla lisäominaisuuksilla ja miljoonalla erilaisella asemodifikaatiolla, jolloin aseiden tasapainotus unohtuu ja pelaajille jää käytettäväksi muutama hassu ase ja kaikki loput ovat turhia. C) Monet jo useaan kertaan pelisarjan pelit(CoD4pub-Cod7) täydeksi paskaksi todenneet, ostavat uusimman osan vaikka viimmeviikolla huutelivat "Katsomatta paskaa", tai "En osta enää codeja koska kaikki niin huonoja." Ja jotkut tyhmät/kasuaalit oikeasti pitävät kulmassa istumisesta kranaatinheittimellä spammaten, ja kiusaavat viattomia kanssapelaajia tiputtamalla vietnamin verran räjähteitä ja ydinaseita heidän niskaansa. Tämä ei ainakaan vähennä pelistudioiden halua tehdä tyhmennettyjä pelejä, koska tälläiset pelit myyvät niin perkeleen hyvin.
Itse tietenkin ostit Cs kiltisti 16 vuotiaana? :)
05.06.2011 22:48
#29
Toinen asia mikä itseä henkilökohtaisesti ärsyttää on turhan paskan laittaminen kentille. Brinkissä ja CoDeissa nyt varsinkin. Siellä sun täällä on roskaa tai jotain "silmäkarkkia" ympärinsä. Ne hankaloittaa pelaamista ja ennenkaikkea ärsyttävät. Taas esimerkki CS:stä jossa laatikko on laatikko ja ympärillä on maata. Joissain muissa kun on laatikko jonka vieressä on turhaa roskaa tms. Vaikka peli on hienon näköinen, ei siellä tarvi olla joka nurkassa turhaa kulissia. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä että jos joku talo on kaatunut etei siinä saisi olla romua mutta turha vain pitäisi karsia.
Aamen. Täysin samaa mieltä. Myös Brinkin jätin ostamatta samasta syystä, koska:
1. Aivan älytön hahmon muokkaus, saa tehtyä ihan pellen näkösiä tyyppejä eikä oikean ihmisen näköistä. Myös hahmojen mittasuhteet ovat aivan liian epärealistiset.
2. Liian epäselviä karttoja sekä maisemia. Mielummin portal 2 kaltainen 1 värinen seinä kun mikälie ihme seinä josta ei ota mitään selkoa.
En kehota ostamaan PS1 ja siihen pelejä. Peleissä voi olla paljon ylimääräistä paskaa ympäriinsä ja seinissäkin on enemmän kuin 1 väri. Ja sitten tietenkin tyypit ovat ihan pellen näkösiä.
05.06.2011 22:57
#30
Mitkä pelit ovat näitä älyä tarvitsevia? Haluaisin tietää kun alkaa vähän tympiä battlefieldid, kun kaikki tiimissä tuntuu olevan jotain frägi-jonneja, jotka eivät ymmärrä että kyseessä on RUSH, eikä DEATHMATCH.
Tämä niin helvetisti, ja yleensä ne jonnet eivät osaaa pelata.
Itsehän en useasti BC2 rush:issa niitä laatikoita mene aktivoimaan, vaan mahdollisimman lähelle boxia ja antaan suojatulta niille jotka sinne menee.
Mutta CSS ja BC2, siinä 2 hyvää peliä ilman mitään paskoja killsteakkeja tai muita perkkejä.
05.06.2011 22:57
#31
Valitettavasti maailma on mennyt siihen suuntaan, ettei pelien ikärajoista enää välitetä. K18 ja K16 Pelien kohderyhmä on 11-14v lapsukaiset, joten pelit: A) Tyhmennetään tai konsoliportataan pclle. B) Täytetään peli kaikella massoja ja kasuaali-pelaajia houkuttelevilla ominaisuuksilla, kuten killstreakeilla, perkkeillä, maksullisilla lisäominaisuuksilla ja miljoonalla erilaisella asemodifikaatiolla, jolloin aseiden tasapainotus unohtuu ja pelaajille jää käytettäväksi muutama hassu ase ja kaikki loput ovat turhia. C) Monet jo useaan kertaan pelisarjan pelit(CoD4pub-Cod7) täydeksi paskaksi todenneet, ostavat uusimman osan vaikka viimmeviikolla huutelivat "Katsomatta paskaa", tai "En osta enää codeja koska kaikki niin huonoja." Ja jotkut tyhmät/kasuaalit oikeasti pitävät kulmassa istumisesta kranaatinheittimellä spammaten, ja kiusaavat viattomia kanssapelaajia tiputtamalla vietnamin verran räjähteitä ja ydinaseita heidän niskaansa. Tämä ei ainakaan vähennä pelistudioiden halua tehdä tyhmennettyjä pelejä, koska tälläiset pelit myyvät niin perkeleen hyvin.
Itse tietenkin ostit Cs kiltisti 16 vuotiaana? :)
Itse en pelannut oikeastaan ikinä cs. Mutta se ei olekaan se ongelma, vaan se että pelinkehittäjät tietävät että ikärajasta huolimatta kohdeyleisö on paljon nuorenpaa.
Enkä tosiaan ole mikään kukkahattu, joka pelkäisi lasten aivojen turmeltuvan. :D
05.06.2011 23:46
#32
06.06.2011 00:59
#33
06.06.2011 08:55
#34
Kannattaa myös odottaa peleistä kattavia arvosteluja, ja niiden perusteella tehdä ostopäätöksen, eikä heti julkistamispäivänä heti rynni Prismaan tuhlaamaan euroja.
06.06.2011 09:27
#35
Tosin itse olen alkanut tykkäämään BFBC2:sta. Jos tiimissä ei ole ruskeja tai huehue-BR pelaajia, on BFBC2 ihan tajuttoman mukavaa ajanvietettä :)
06.06.2011 09:47
#36
"Kaverilla on nyt ihan omat peli menossa"'
Piiz man!
jsvfinland.webs.com
06.06.2011 10:05
#37
06.06.2011 10:09
#38
06.06.2011 10:18
#39
06.06.2011 10:41
#40
<<1234>>