Moni konsoli- ja publapelaaja on ihmetellyt Modern Warfare 2:n PC-version suurten muutosten ympärillä vellovaa kohua. Mitä siitä, vaikkei omaa palvelinta voikaan enää tehdä, ja pelistä tehdään entistä konsolimaisempi? No, minäpä kerron, missä kaikessa mennään metsään.
Modern Warfare 2:ssa ei siis PC:lläkään tulla enää pelaamaan pelaajien vapaasti ylläpidettävillä palvelimilla, vaan koko moninpeli pyörii Steamin ja Infinity Wardin kehittämän IW.netin ympärillä. Sen toiminnasta käytännössä ei ole vielä kerrottu yksityiskohtaisesti mutta todennäköisesti toiminta perustuu yhteistyöhön IW:n omien palvelinten ja pelaajien välillä, jolloin matsin hostaaminen ei varsinaisesti ole kenenkään vastuulla, mikä vastineeksi mahdollistaa myös aikaisemmin paljastetun matsien yhteensovittamisen pelaajamäärän tipahtaessa liian alhaiseksi. Yhteensovittamisella kaksi pelaajamäärältään pientä matsia yhdistyy yhdeksi suuremmaksi.
Tuttu palvelin, hyväksi havaittu seura - ei enää
Satunnaiseen pelaamiseen yhteensovittaminen sekä Matchmakingiin sisältyvä parhaan palvelimen -haku soveltuvatkin mainiosti. Mutta mitäs sitten, kun haluaisit pelata muidenkin kuin samalla rank-tasolla olevien kanssa tai sillä samalla palvelimella, minkä eilisessä pelisessiossa totesit hyväksi? Enää se ei ole mahdollista. Et vahingossakaan tule pääsemään pelaamaan samaan seuraan, samoja hyviksi todettuja asetuksia pyörittävälle servulle, sillä sitä samaa palvelinta ei vain yksinkertaisesti enää ole. Joka pelikerta palvelimen lisäksi vaihtuvat kanssapelaajat. Ja jos sekaan sattuu päätymään useampi noob/peelo/yms. niistä eroon pääseminen on tuskallisen hankalaa, kiitos adminoinnin poistumisen. Pelaajat voivat ainoastaan äänestää potkimisesta/bannimisesta ja systeemin toimivuuden.. siis toimimattomuuden jo kaikki tietävätkin. Muutenkaan peliin sisältöön ei juuri pääse vaikuttamaan, vaan esimerkiksi perkit ovat aina käytössä, inhosit niitä sitten miten paljon tahansa.
Pelaat siellä, missä järjestelmä haluaa sinun pelaavan
Automaattinen haku etsii fyysisesti lähellä olevia palvelimia, mutta vaikuttavia tekijöitä ovat myös rank ja pelaajamäärä. Etenkin Suomen kokoisessa maassa tämä johtaa väistämättömästi tilanteisiin, joissa sopiva palvelin löytyy vasta ulkomailta, vasteajan ollessa sen mukainen. Mikä pahinta, et voi mennä hengaamaan ja odottamaan peliseuraa sille "tutulle kotimaiselle", vaan tyytymään siihen mihin automaattinen haku sinut heittää. Vaikka palvelin kotimaasta sattuisi löytymäänkin, sen laatu ei todennäköisesti vastaa likimainkaan dedikoituja palvelimia, jotka normaalisti ovat kytketty vähintään 100 Mbitin lähetyskaistalla nettiin. Vai oletko joskus onnistunut hostaamaan sillä puolimegaisellasi matseja useammallekin kuin kahdelle pelaajalle ja vieläpä lagaamatta? Mielenkiinnolla odotan, näytetäänkö MW2:ssa enää ping-lukemia edes PC:llä.
Minisodat
Pelaajamääristä päästäänkin seuraavaan ongelmaan. MW2:n maksimipelaajamäärää ei ole vieläkään paljastettu, mikä viimeistään kertoo siitä, ettei se tule nousemaan korkeaksi. PC:llä suuriin jopa 64 pelaajan moninpeleihin tottuneet tulevat pettymään, kun jatkossa samat taistelut käydään korkeintaan reilun kymmenen sotilaan kesken, pelimuodosta riippuen. Pahimmillaan sotijoita on vain reilu kourallinen.
Rajattu sisältö
Palvelinten poistuminen tarkoittaa myös sitä, ettei sisällön muokkaaminen tule olemaan mahdollista. Tästä seuraa kaksi asiaa, jotka ovat varmasti olleet vaikuttamassa päätökseen muuttaa PC:n moninpeliä. Modaamisen mahdottomuus poistaa kaiken yhteisöllisen toiminnan ja monipuolisuuden pelin tarjonnasta, mikä on ollut mm. Team Fortress 2:n ehdoton vahvuus. Ei enää hauskoja väliaikamodeja tai ultrarealismiin pyrkiviä vaihtoehtoja normaalille moninpelille.
Koska käyttäjät eivät enää pysty luomaan ilmaista täytettä peliin ja siten monipuolistamaan tarjontaa, jää uuden sisällön tuomisen vastuu täysin Infinity Wardin harteille. World at Waria vähänkään seuranneet ovat huomanneet miten hyvin karttapakettien myyminen on konsoleilla toiminut, eikä MW2:n kanssa tulla poikkeamaan siitä. Jo nyt on Xbox 360:lle varmistunut kaksi karttapakettia ja jatkossa niitä tulee olemaan myös PC:llä - maksullisena. Lisäksi karttapakettien sisältöä voidaan lyödä pyörimään moninpeliin, jolloin pakettien hankkiminen on käytännössä pakollista.
Nykyisenkaltaisen klaanitoiminnan tuhoaminen
Kenties kaikista pahin ongelma on klaanien toiminnan monimutkaistaminen. Klaanit eivät voi hankkia omaa kotipalvelintaan, jolla pelata treenimatseja ja hioa taktiikoita. Elämästä tulee monta kertaa monimutkaisempaa, kun ensin pitää sopia kuka luo omalla yhteydellään yksityisen palvelimen, päättää sille sopivat asetukset ja sitten vielä täytyy joinia sinne jollain tavalla.
Miten sitten kunnolliset klaanimatsit? Tiedätkö montakin konsolipeliä, jota pelattaisiin klaaneissa yhtä aktiivisesti kuin PC:llä? Niinpä. Entä miten ihanan hankalaa tulee olemaan niiden teini-ikäisten saksalaisten, jotka ymmärtävät englantia korkeintaan auttavasti, saaminen samalle palvelimelle matsia varten? Ennenhän tämä onnistui pelkällä IP:n välittämisellä, nyt edessä on kutsujen lähettämisrumbia ja pään seinään hakkaamista. Miten sitten onnistuvat LAN-turnaukset?
PC-version samankaltaisuus kielii tasan yhdestä asiasta - suorasta käännöksestä. Activisionilla / Infinity Wardilla ei selkeästikään enää koettu tarpeelliseksi pysyä perinteisissä toimintatavoissa ja muokata PC-versio noudattamaan niitä. Sen sijaan mentiin helpoimman kautta, vähät välittäen PC-pelaajien tai klaanien toiveista.
Modern Warfare 2:ssa ei siis PC:lläkään tulla enää pelaamaan pelaajien vapaasti ylläpidettävillä palvelimilla, vaan koko moninpeli pyörii Steamin ja Infinity Wardin kehittämän IW.netin ympärillä. Sen toiminnasta käytännössä ei ole vielä kerrottu yksityiskohtaisesti mutta todennäköisesti toiminta perustuu yhteistyöhön IW:n omien palvelinten ja pelaajien välillä, jolloin matsin hostaaminen ei varsinaisesti ole kenenkään vastuulla, mikä vastineeksi mahdollistaa myös aikaisemmin paljastetun matsien yhteensovittamisen pelaajamäärän tipahtaessa liian alhaiseksi. Yhteensovittamisella kaksi pelaajamäärältään pientä matsia yhdistyy yhdeksi suuremmaksi.
Tuttu palvelin, hyväksi havaittu seura - ei enää
Satunnaiseen pelaamiseen yhteensovittaminen sekä Matchmakingiin sisältyvä parhaan palvelimen -haku soveltuvatkin mainiosti. Mutta mitäs sitten, kun haluaisit pelata muidenkin kuin samalla rank-tasolla olevien kanssa tai sillä samalla palvelimella, minkä eilisessä pelisessiossa totesit hyväksi? Enää se ei ole mahdollista. Et vahingossakaan tule pääsemään pelaamaan samaan seuraan, samoja hyviksi todettuja asetuksia pyörittävälle servulle, sillä sitä samaa palvelinta ei vain yksinkertaisesti enää ole. Joka pelikerta palvelimen lisäksi vaihtuvat kanssapelaajat. Ja jos sekaan sattuu päätymään useampi noob/peelo/yms. niistä eroon pääseminen on tuskallisen hankalaa, kiitos adminoinnin poistumisen. Pelaajat voivat ainoastaan äänestää potkimisesta/bannimisesta ja systeemin toimivuuden.. siis toimimattomuuden jo kaikki tietävätkin. Muutenkaan peliin sisältöön ei juuri pääse vaikuttamaan, vaan esimerkiksi perkit ovat aina käytössä, inhosit niitä sitten miten paljon tahansa.
Pelaat siellä, missä järjestelmä haluaa sinun pelaavan
Automaattinen haku etsii fyysisesti lähellä olevia palvelimia, mutta vaikuttavia tekijöitä ovat myös rank ja pelaajamäärä. Etenkin Suomen kokoisessa maassa tämä johtaa väistämättömästi tilanteisiin, joissa sopiva palvelin löytyy vasta ulkomailta, vasteajan ollessa sen mukainen. Mikä pahinta, et voi mennä hengaamaan ja odottamaan peliseuraa sille "tutulle kotimaiselle", vaan tyytymään siihen mihin automaattinen haku sinut heittää. Vaikka palvelin kotimaasta sattuisi löytymäänkin, sen laatu ei todennäköisesti vastaa likimainkaan dedikoituja palvelimia, jotka normaalisti ovat kytketty vähintään 100 Mbitin lähetyskaistalla nettiin. Vai oletko joskus onnistunut hostaamaan sillä puolimegaisellasi matseja useammallekin kuin kahdelle pelaajalle ja vieläpä lagaamatta? Mielenkiinnolla odotan, näytetäänkö MW2:ssa enää ping-lukemia edes PC:llä.
Minisodat
Pelaajamääristä päästäänkin seuraavaan ongelmaan. MW2:n maksimipelaajamäärää ei ole vieläkään paljastettu, mikä viimeistään kertoo siitä, ettei se tule nousemaan korkeaksi. PC:llä suuriin jopa 64 pelaajan moninpeleihin tottuneet tulevat pettymään, kun jatkossa samat taistelut käydään korkeintaan reilun kymmenen sotilaan kesken, pelimuodosta riippuen. Pahimmillaan sotijoita on vain reilu kourallinen.
Rajattu sisältö
Palvelinten poistuminen tarkoittaa myös sitä, ettei sisällön muokkaaminen tule olemaan mahdollista. Tästä seuraa kaksi asiaa, jotka ovat varmasti olleet vaikuttamassa päätökseen muuttaa PC:n moninpeliä. Modaamisen mahdottomuus poistaa kaiken yhteisöllisen toiminnan ja monipuolisuuden pelin tarjonnasta, mikä on ollut mm. Team Fortress 2:n ehdoton vahvuus. Ei enää hauskoja väliaikamodeja tai ultrarealismiin pyrkiviä vaihtoehtoja normaalille moninpelille.
Koska käyttäjät eivät enää pysty luomaan ilmaista täytettä peliin ja siten monipuolistamaan tarjontaa, jää uuden sisällön tuomisen vastuu täysin Infinity Wardin harteille. World at Waria vähänkään seuranneet ovat huomanneet miten hyvin karttapakettien myyminen on konsoleilla toiminut, eikä MW2:n kanssa tulla poikkeamaan siitä. Jo nyt on Xbox 360:lle varmistunut kaksi karttapakettia ja jatkossa niitä tulee olemaan myös PC:llä - maksullisena. Lisäksi karttapakettien sisältöä voidaan lyödä pyörimään moninpeliin, jolloin pakettien hankkiminen on käytännössä pakollista.
Nykyisenkaltaisen klaanitoiminnan tuhoaminen
Kenties kaikista pahin ongelma on klaanien toiminnan monimutkaistaminen. Klaanit eivät voi hankkia omaa kotipalvelintaan, jolla pelata treenimatseja ja hioa taktiikoita. Elämästä tulee monta kertaa monimutkaisempaa, kun ensin pitää sopia kuka luo omalla yhteydellään yksityisen palvelimen, päättää sille sopivat asetukset ja sitten vielä täytyy joinia sinne jollain tavalla.
Miten sitten kunnolliset klaanimatsit? Tiedätkö montakin konsolipeliä, jota pelattaisiin klaaneissa yhtä aktiivisesti kuin PC:llä? Niinpä. Entä miten ihanan hankalaa tulee olemaan niiden teini-ikäisten saksalaisten, jotka ymmärtävät englantia korkeintaan auttavasti, saaminen samalle palvelimelle matsia varten? Ennenhän tämä onnistui pelkällä IP:n välittämisellä, nyt edessä on kutsujen lähettämisrumbia ja pään seinään hakkaamista. Miten sitten onnistuvat LAN-turnaukset?
PC-version samankaltaisuus kielii tasan yhdestä asiasta - suorasta käännöksestä. Activisionilla / Infinity Wardilla ei selkeästikään enää koettu tarpeelliseksi pysyä perinteisissä toimintatavoissa ja muokata PC-versio noudattamaan niitä. Sen sijaan mentiin helpoimman kautta, vähät välittäen PC-pelaajien tai klaanien toiveista.
MAINOS
MAINOS
<<123>>
24.10.2009 14:18
#41
24.10.2009 17:38
#42
ei voi muuta sanoa ei...
ALLEKIRJOTTAKAA SE ADRESSI! oikeesti.
Itsekkin peruutin tilauksen ja nyt on Bad company 2 1. tähtäimessä =)
29.10.2009 14:18
#43
29.10.2009 16:22
#44
<<123>>