Viimeinen Pinnan alla -kirjoitukseni liittyi läheisesti Brinkin odotukseen ja nyky-esportsin tilaan. Tällä kertaa siirrytään lähemmäs publicia, joskin edelleen pysytellään Brinkin maailmassa, tai ainakin Brink on se syyllinen tähän itkun aiheeseen. Itkun, kyllä. Napatkaa nenäliinat esiin, nyt herkistellään vakavalla asialla.
Ennen fps-pelit olivat taitoa vaativia paketteja, joissa ei juurikaan ollut mitään ylimääräistä. Pelistä löytyi kaikki oleellinen, eikä mitään ylimääräistä. Taito oli sitä kun osattiin ennakoida vastustajan liikkeet, sen perusteella kiertää hänen selkäänsä ja napata helppo frägi, tai jos ei sitä kuuluisaa "in-game IQ":ta ei löytynyt, niin sitten oli vaihtoehtona ihan vain point & shoot -tyylinen ratkaisu. Joka tapauksessa, parempi voitti.
Nykypelit puolestaan ovat pelejä tumpeloille. Surkeat, suorastaan aivottomat pelaajat ovat kuitenkin se suurin massa peleissä, miksipä pelintekijät siis eivät ajattelisi heidän parastaan?
Mistä se nyt taas puhuu? Hullu!
Brink on loistava peli, jossa pienellä järjen käytöllä pääsee helposti livahtamaan vihollisten selkään ja näin ollen saamaan helppoja tappoja. Yhtään itseäni kehumatta, tällä tavalla on tullut useita kertoja tuhottua koko vihollisen joukkue. Tappojen saaminen pelissä on siis super-helppoa, eikä vihollisista publicilla ole mitään vastusta, panokset loppuvat aina ennen kuolemaa. Kuolemia tulee myös näinkin loisteliaalle pelaajalle kuitenkin melkoisen paljon. Ai miksikö? Peli on tehty tumpeloille.
Kaiken pahan alku ja juuri - Perkit
Nuo pikkuperkeleet! Lisäsisältö on noobeille.
En nyt lähde muistelemaan, mikä oli ensimmäinen peli mikä vei nuo ylimääräiset jutut vikaraiteelle, mutta ensimmäinen mieleen tuleva peli oli Call of Duty 4, jossa kehotettiin jätkää istumaan ja keräämään tappoja saadakseen killstreakin. Killstreakin joka kerää pelaajalle lisää tappoja, pelaajan itse tekemättä mitään. Whoah! Ja tällä raiteella ollaan vieläkin. Brinkissä ei ole onneksi killstreakejä, vaan mukavaakin mukavampia perkkejä. Surkimukset valitsevat pitkästä listasta itselleen sopivat perkit, jotka ovat lähes poikkeuksetta näitä last stand -perkejä. On kranaattia, on mahdollisuutta ampua - kuolleena, on itsensä henkiin herättämistä... Ja lista jatkuu.
Lose to Win - Gratz, onko nyt hyvä fiilis?
Henkilökohtaisesti hyväksyn hävinneeni Brinkissä 1on1-tilanteen vain silloin, jos vihollinen ampuu minut omalla aseellaan, nähden minut omassa ruudussaan - tai sitten vaihtoehtoisesti kranaatilla. Lisäksi jalkaväkimiinat ovat siinä rajoilla. Kaikki muu saa nyrkkini paukahtamaan tuohon vuosien saatossa syntyneeseen syvennykseen pöytäni kulmassa. Ja nämäkin hyväksyn vain silloin, kun vihollinen on vielä hengissä tämän uskomattoman suorituksen tekohetkellä, eikä 5 sekuntia sen jälkeen, kun olen hänet siihen maahan surmannut. Lähes poikkeuksetta kuoleman jälkeen tulee huudettua "MISTÄ VITUSTA"... kunnes katse osuu killfeediin ja näen alla olevan kuvan kaltaisen tilanteen - vihollinen jonka juuri tapoit, tappoi sinut, kuolemansa jälkeen. Milloin hän heitti kranaatin, milloin hän vielä kuolleena pääsee ampumaan, tai jos oikein hyvä tuuri käy, robotti jostain nurkasta hoitaa homman hänen puolestaan.
Sopivaksi kuvatekstiksi sopisi varmaankin: FFFFUUUUUU
Mihin taito katosi peleistä? Saisimmeko jo Brinkille promodin, joka korostaisi sitä. Niin, sitä taitoa? Olenko minä taas yksin tämän asian kanssa? Eikö teillä muilla pala hermo tähän? Hyvää yötä.
Ennen fps-pelit olivat taitoa vaativia paketteja, joissa ei juurikaan ollut mitään ylimääräistä. Pelistä löytyi kaikki oleellinen, eikä mitään ylimääräistä. Taito oli sitä kun osattiin ennakoida vastustajan liikkeet, sen perusteella kiertää hänen selkäänsä ja napata helppo frägi, tai jos ei sitä kuuluisaa "in-game IQ":ta ei löytynyt, niin sitten oli vaihtoehtona ihan vain point & shoot -tyylinen ratkaisu. Joka tapauksessa, parempi voitti.
Nykypelit puolestaan ovat pelejä tumpeloille. Surkeat, suorastaan aivottomat pelaajat ovat kuitenkin se suurin massa peleissä, miksipä pelintekijät siis eivät ajattelisi heidän parastaan?
Mistä se nyt taas puhuu? Hullu!
Brink on loistava peli, jossa pienellä järjen käytöllä pääsee helposti livahtamaan vihollisten selkään ja näin ollen saamaan helppoja tappoja. Yhtään itseäni kehumatta, tällä tavalla on tullut useita kertoja tuhottua koko vihollisen joukkue. Tappojen saaminen pelissä on siis super-helppoa, eikä vihollisista publicilla ole mitään vastusta, panokset loppuvat aina ennen kuolemaa. Kuolemia tulee myös näinkin loisteliaalle pelaajalle kuitenkin melkoisen paljon. Ai miksikö? Peli on tehty tumpeloille.
Kaiken pahan alku ja juuri - Perkit
Nuo pikkuperkeleet! Lisäsisältö on noobeille.
En nyt lähde muistelemaan, mikä oli ensimmäinen peli mikä vei nuo ylimääräiset jutut vikaraiteelle, mutta ensimmäinen mieleen tuleva peli oli Call of Duty 4, jossa kehotettiin jätkää istumaan ja keräämään tappoja saadakseen killstreakin. Killstreakin joka kerää pelaajalle lisää tappoja, pelaajan itse tekemättä mitään. Whoah! Ja tällä raiteella ollaan vieläkin. Brinkissä ei ole onneksi killstreakejä, vaan mukavaakin mukavampia perkkejä. Surkimukset valitsevat pitkästä listasta itselleen sopivat perkit, jotka ovat lähes poikkeuksetta näitä last stand -perkejä. On kranaattia, on mahdollisuutta ampua - kuolleena, on itsensä henkiin herättämistä... Ja lista jatkuu.
Lose to Win - Gratz, onko nyt hyvä fiilis?
Henkilökohtaisesti hyväksyn hävinneeni Brinkissä 1on1-tilanteen vain silloin, jos vihollinen ampuu minut omalla aseellaan, nähden minut omassa ruudussaan - tai sitten vaihtoehtoisesti kranaatilla. Lisäksi jalkaväkimiinat ovat siinä rajoilla. Kaikki muu saa nyrkkini paukahtamaan tuohon vuosien saatossa syntyneeseen syvennykseen pöytäni kulmassa. Ja nämäkin hyväksyn vain silloin, kun vihollinen on vielä hengissä tämän uskomattoman suorituksen tekohetkellä, eikä 5 sekuntia sen jälkeen, kun olen hänet siihen maahan surmannut. Lähes poikkeuksetta kuoleman jälkeen tulee huudettua "MISTÄ VITUSTA"... kunnes katse osuu killfeediin ja näen alla olevan kuvan kaltaisen tilanteen - vihollinen jonka juuri tapoit, tappoi sinut, kuolemansa jälkeen. Milloin hän heitti kranaatin, milloin hän vielä kuolleena pääsee ampumaan, tai jos oikein hyvä tuuri käy, robotti jostain nurkasta hoitaa homman hänen puolestaan.
Sopivaksi kuvatekstiksi sopisi varmaankin: FFFFUUUUUU
Mihin taito katosi peleistä? Saisimmeko jo Brinkille promodin, joka korostaisi sitä. Niin, sitä taitoa? Olenko minä taas yksin tämän asian kanssa? Eikö teillä muilla pala hermo tähän? Hyvää yötä.
MAINOS
MAINOS
<<1234>>
06.06.2011 10:42
#41
En kehota ostamaan PS1 ja siihen pelejä. Peleissä voi olla paljon ylimääräistä paskaa ympäriinsä ja seinissäkin on enemmän kuin 1 väri. Ja sitten tietenkin tyypit ovat ihan pellen näkösiä.
Mee muualle trollaamaan. kthxbai
06.06.2011 11:04
#42
Itse tietenkin ostit Cs kiltisti 16 vuotiaana? :)
Mä ostin, tosin en jaksanu pelata sitä kuin tuntia, publa matsit on ihan paskoja ja klaani ei edes pelaa CSää aktiivisesti. :)
Kannattaa myös odottaa peleistä kattavia arvosteluja, ja niiden perusteella tehdä ostopäätöksen, eikä heti julkistamispäivänä heti rynni Prismaan tuhlaamaan euroja.
Mitä järkeä ostaa pelejä arvostelujen mukaan? Ainahan niille arvostelijoille maksetaan että ne antaa hyvät arvostelut.
Parempi vaihtoehto on ite ostaa se peli kattoa tykkääkö siitä. Konsolipelit ja non-steam pelit voi viedä vaikka gamestoppiin.
Itse ainakin toimin aina noin. Jos odotan jotain peliä 2 vuotta ja sitten joku retard arvostelija antaa siitä 2/5 niin en mä sitä peliä aijo jättää hyllylle.
Esim. Brink, paljon tuli paskaa niskaan arvostelijoilta ja pelaajilta mutta ite kyllä tykkään siitä. BRINK FTW!
Joo eikä noi kaikki pikku jutut haittaa mua kun konekkin pyörittelee Brinkkiä ihan kepeästi, eikä niiden grafiikoiden täydy olla täysillä! Itekin pelaan aina matsia minimi asetuksilla että saan mahollisimman paljon fpsää.
06.06.2011 11:26
#43
Parempi vaihtoehto on ite ostaa se peli kattoa tykkääkö siitä. Konsolipelit ja non-steam pelit voi viedä vaikka gamestoppiin.
No, enpä tiedä tuosta "paremmasta vaihtoehdosta"... Se on kyllä totta, että arvosteluihin ei ole todellakaan luottamista.
Ostat pelin nopeasti julkaisun jälkeen ja huomaat ettet tykkää siitä. No, viet sen gamestopiin ja maksavat sulle max puolet pelin hinnasta. Tuohon päälle lisätään se fakta, että monet paskimmista peleistä on DRM-suojattu (mm. TDU2) ja palauttaminen ei onnistu. :S
Omalla kohdalla youtube ja pelin (ja muut) foorumit antavat melko selkeän kuvan siitä, minkälaista peliä ollaan ostamassa.
06.06.2011 11:38
#44
06.06.2011 12:14
#45
Jotenkin alla olevan linkin takana oleva kuva kertoo kaiken ;D
Linkki
Team: [PPS]
06.06.2011 13:10
#46
06.06.2011 13:13
#47
Keep
It
Simple
Stupid
No joo, ei mua noi yksinkertaiset mapit häiritse, sitä paitsi tollasseet pitkät monimutkaset mapit on ihan perseestä matseissa. Publa peleissä tollasseet kyllä toimii kun ei kukaan edes yritä liikkua ryhmässä.
Sitten Brinkin mappi sunnitteluun. Ei ne mapit kyllä mun mielestä ole mitään liian putkijouksumaisia. Obulle on yleensä 2 tai 3 eri reittiä.
Etenkin Container City ja Security Tower saavat kiitosta mun puolesta. Katsellaan minkälaisia ne seuraavat 2 mappia sitten ovat.
06.06.2011 13:25
#48
Mutta nykyään mappi suunnitelussa on sääntö: K.I.S.S
Keep
It
Simple
Stupid
Niin oli ennenkin. Nykyään tuo "Simple" mielletään 10m leveäksi ja 500m pitkäksi ränniksi missä on mahdoton edetä. Tai sitten taistelualueeksi on valittu 10x10m laatikko.
Eli nykypäivän mappisuunnittelun sääntö on:
Keep
It
Stupid
06.06.2011 13:56
#49
+1 ylemälle postille.
06.06.2011 14:15
#50
No onneks nykyään aika moneen peliin saa SDKn niin voi sitten itse tehdä hirveet labyrintit :)
+1 ylemälle postille.
Joita ei kukaan kumminkaan pelaa koska custom-contenttia pyörittävät servut ei oo ranked...
06.06.2011 14:19
#51
No onneks nykyään aika moneen peliin saa SDKn niin voi sitten itse tehdä hirveet labyrintit :)
+1 ylemälle postille.
Joita ei kukaan kumminkaan pelaa koska custom-contenttia pyörittävät servut ei oo ranked...
Voi kyllä pelaa.
06.06.2011 15:03
#52
Itse tietenkin ostit Cs kiltisti 16 vuotiaana? :)
Mä ostin, tosin en jaksanu pelata sitä kuin tuntia, publa matsit on ihan paskoja ja klaani ei edes pelaa CSää aktiivisesti. :)
Kannattaa myös odottaa peleistä kattavia arvosteluja, ja niiden perusteella tehdä ostopäätöksen, eikä heti julkistamispäivänä heti rynni Prismaan tuhlaamaan euroja.
Mitä järkeä ostaa pelejä arvostelujen mukaan? Ainahan niille arvostelijoille maksetaan että ne antaa hyvät arvostelut.
Parempi vaihtoehto on ite ostaa se peli kattoa tykkääkö siitä. Konsolipelit ja non-steam pelit voi viedä vaikka gamestoppiin.
Itse ainakin toimin aina noin. Jos odotan jotain peliä 2 vuotta ja sitten joku retard arvostelija antaa siitä 2/5 niin en mä sitä peliä aijo jättää hyllylle.
Esim. Brink, paljon tuli paskaa niskaan arvostelijoilta ja pelaajilta mutta ite kyllä tykkään siitä. BRINK FTW!
Joo eikä noi kaikki pikku jutut haittaa mua kun konekkin pyörittelee Brinkkiä ihan kepeästi, eikä niiden grafiikoiden täydy olla täysillä! Itekin pelaan aina matsia minimi asetuksilla että saan mahollisimman paljon fpsää.
Mitä järkeä heittää 30-50 ekee peliin, ja katsoa vastaako peli odotuksia, elikkäs sikaa säkissä intoa täynnä. Juu ei siinä mitää jos tuota euroa on ylimääräistä taskusssa, niin siitä vain. Kyllä allekirjoittanut lukee useita arvosteluita ennen ostamista, ja niistä sitten yhteenveto ostaako vai ei.
Brink on ihan jees peli, ei kyllä ole ainoa jota pelaan, joten jos joku asia pelissä harmittaa, niin pelataan sitten jotakin toista peliä.
06.06.2011 15:13
#53
Turhaa itkemistä, vaihtakaa peliä tai menkää pelaamaan commondorellanne jotain vanhaa hikistä mättöä. Jos ei taidot riitä, niin ne ei riitä.
Terve Jonne ja te muutkin Jani-Petterit joilla on luetun ymmärtämisen kanssa vaikeuksia. Laittakaas quotea edes yhdestä postista jossa näitä pelejä luonnehdittiin vaikeiksi.
06.06.2011 15:24
#54
Turhaa itkemistä, vaihtakaa peliä tai menkää pelaamaan commondorellanne jotain vanhaa hikistä mättöä. Jos ei taidot riitä, niin ne ei riitä.
Terve Jonne ja te muutkin Jani-Petterit joilla on luetun ymmärtämisen kanssa vaikeuksia. Laittakaas quotea edes yhdestä postista jossa näitä pelejä luonnehdittiin vaikeiksi.
+1
06.06.2011 15:29
#55
06.06.2011 15:32
#56
Koska missään vanhassa ns. oikeassa pelissä ei ollu heiluvia tähtäimiä niin ei niitä saa nykyäänkään olla. Promodeilu just tollasta että hankitaan uus peli ja modataan se vanhaks koska mikään ei saa muuttua. Paha pelata vaan sitä vanhaa?
Pikemminkin halutaan poistaa tämä turha "onni-elementti" joka johtuu sattumanvaraisesta heilunnasta. Tarkka-ampujista voittaa näin se joka ampuu tarkemmin, eikä niinkään kaveri joka makaa mahallaan nurmikossa ja odottaa vihollisen juoksevan hänen tähtäimeensä.
Kiitosta että valistitte tyhmää. Ihan järkevää, vaikka minusta se heiluminen on jotenkin olennaista siihen. Noh, kukin tavallaan. :)
Lisää taitoahan se heilumisen kompensoiminen vaatii vaan ;)
06.06.2011 15:39
#57
Ei hätää! Voit hankkia esim. hyperaimbalancerüberpro-perkin joka poistaa heilumisen kokonaan ja lisäksi whydoesthisevenexist-perkin joka näyttää vihollisen esim. savuverhon läpi.
;)
Team: Patriots
06.06.2011 17:05
#58
Team: Z-Partio
06.06.2011 17:37
#59
Ompas kaunis keli ulkona. Vois lähtee lenkille ja parille terassille.
Sanoppa muuta!
Mitä järkeä ostaa pelejä arvostelujen mukaan? Ainahan niille arvostelijoille maksetaan että ne antaa hyvät arvostelut.
Gaming.fi:n arvosteluihin voi luottaa, niistä ei meille tipu penniäkään, oli arvostelu sitten hyvä tai huono.
Team: Paranoia
06.06.2011 17:40
#60
Gaming.fi:n arvosteluihin voi luottaa, niistä ei meille tipu penniäkään, oli arvostelu sitten hyvä tai huono.
Niinhän ne muutkin sanoo... :D
<<1234>>